septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Hur ofta besöker ni andra BVC? Ingrid äter nästan bara vanlig mat nu, till skillnad mot vid senaste BVC-mötet för snart två månader sedan. Jag tycker hon äter och bajsar massor och vill ju veta om hon följer kurvan :/ såhär äter hon nu:
Frukost: en portion gröt, plus banan om hon inte blir mätt
Lunch: 2,5-3dl puré(typ potatis, färs och grönsaker)
Middag: ungefär samma som lunchen
Kvällsfika: en portion gröt
Sista-mål(1-3 timmar efter gröt): ca 170ml ersättning.
Hon får mellanmål 1-2 gånger/dag, oftast frukt, bär eller broccolibitar med vitlök och olja. Hon dricker vatten till maten och när hon verkar törstig.
Är detta normalt eller är det för mycket? Vi tvingar aldrig i henne utan slutar när hon verkar ointresserad.
Hur ofta besöker ni andra BVC? Ingrid äter nästan bara vanlig mat nu, till skillnad mot vid senaste BVC-mötet för snart två månader sedan. Jag tycker hon äter och bajsar massor och vill ju veta om hon följer kurvan :/ såhär äter hon nu:
Frukost: en portion gröt, plus banan om hon inte blir mätt
Lunch: 2,5-3dl puré(typ potatis, färs och grönsaker)
Middag: ungefär samma som lunchen
Kvällsfika: en portion gröt
Sista-mål(1-3 timmar efter gröt): ca 170ml ersättning.
Hon får mellanmål 1-2 gånger/dag, oftast frukt, bär eller broccolibitar med vitlök och olja. Hon dricker vatten till maten och när hon verkar törstig.
Är detta normalt eller är det för mycket? Vi tvingar aldrig i henne utan slutar när hon verkar ointresserad.
Hur ofta besöker ni andra BVC?
såhär äter hon nu:
Här hos oss är det varannan månad på BVC från 6 månaders ålder. Vi var där nu vid 8 månader och nästa blir vid 10 månader då det är läkarkontroll.
Nu när vi var på BVC förra veckan så har Tilde dalat lite på kurvan. Hon går fortfarande upp bra men har hoppat ner en kurva. Men med tanke på att hon fortfarande helammas så är det ingen fara. Hon chockade oss i helgen med att drick en hel deciliter välling på lördagskvällen och äta en deciliter gröt på söndagen. Men det var tydligen ytterst tillfälligt för igår ville hon inte öppna munnen igen.
Tilde sover 2-3 ggr per dag. Det brukar bli 30 min på förmiddagen, 30 min runt lunch och 1-2 timmar på eftermiddagen. Allt beror på när hon vaknar på morgonen.
Vi besöker inte heller BVC så ofta, läste att man inte gör det så mycket i den här åldern. Vi var där för sexmånaderskontrollen och ska dit igen vid åtta månader. En gång däremellan var vi där på mitt initiativ då jag ville väga dottern. Detta för att jag varit lite orolig för hennes vikt. Då vägde hon 7,17 kg. Ingen mätning men skulle tro att hon är runt 70 cm.
Min dotter äter så här:
05:00 Ersättning på 120 ml vatten
08:00 Gröt (hemmagjord som motsvarar en köpeportion) + ersättning på 60 ml vatten
11:30 Puré (kanske 2 dl, jag mäter inte) på fisk, bönor, kyckling eller tofu med pasta/quinoa och grönsaker
14:30 3/4 - 1 banan+ ersättning på 60 ml vatten
17:30 Puré (kanske 2 dl, jag mäter inte) på fisk, bönor, kyckling eller tofu med pasta/quinoa och grönsaker
19:00 Ersättning på 90 ml vatten
Till maten dricker hon 60 ml vatten med en skopa ersättning. Detta för att hon inte dricker endast vatten, jag "spetsar " lite. Hon äter allt! Jag har slutat amma då hon tappade intresset helt.
Sonen går upp runt 6-halv 7 sen äter han ca:
07:00 En portion gröt med en frukt/bär
10:00 egengjord grönsakspure ca 1,5 dl
13:00 egengjord pure med rotfrukt, kött/ägg och grönsak. ex potatis, älgfärs och broccoli. Ca 2,5 dl
16:00 egengjord grönsakspure ca 1,5 dl
19:00 En portion gröt med en frukt/bär
sen är det sovdags och han brukar vakna någon gång under natten. Ingen amning för mig heller då han är ointressad av det + att jag jobbar så olika att det skulle "störa" rytmen. Haha. Vi ska till bvc i mitten på maj nu, och det känns som en evighet sen vi var där men det blir nog ungefär 2 månader.
Min son sover 2 gånger på dagen. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddag. Sedan sover han natt från kl 20.00 till åtta tidan men 1-3 uppvak. Han sover korta stunder på dagen oftast 30 minuter, om vi är ute och går kan han sova en timma. Men han sover så mycket bättre pp natten nu så det känns väldigt bra.
igår gick det utmärkt att minska dagssömn till 3 ggr. men då somnade han redan 22.00 (istället för 23.00) för natten och sov till 8.00 (istället för 7.00). och han var tröttare än vanligt på förmiddagen idag. vi får se hur det blir idag.. nu sover han redan andra ggn.