septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
jag är enormt nöjd att jag minskade dagssömn till 3 ggr istället för 4-5 ggr, det blev kvalitet istället för kvantitet! Nu kan jag amma honom till sömns SITTANDE istället för gående! Tjoho!
annars har vi haft en jobbig natt. Sonen har blivit ENORMT snuvig och vaknade och gnällde varannan timme. Idag nyser han ofta, och då är det typ 0,5 dl snor som flyger ut kan det vara pollenallergi? ingen annan är förkyld i familjen, och sonen har inte varit bland folkmassorna på flera dagar.
min dotter kröp aldrig utan hasade sig fram på rumpan. Hennes grovmotorik är nu typ på cirkusnivå hoppas det håller för oss!
Tack för alla svar om mat, skönt att det är normalt. Blev lite orolig när hon plötsligt började bajsa sjukt mycket.
Min dotter sov också tre gånger idag istället för fyra, men det berodde på att hon sov till kvart i sju i stället för till halv fem. Så skönt! Jag köpte mörkläggningsgardiner igår och satte upp så det var mörkt på morgonen. Vet inte om det berodde på det men i alla fall så sov hon ju två timmar mer än vanligt. Hoppas att det håller i sig.
Vet inte hur jag ska få min dotter att åla/krypa. Lägger man henne på mage så blir hon mest arg. Hon rör benen som man ska men armarna lägger hon rakt nedåt mot kroppen så hon liksom ligger och gungar på sin lilla tjocka mage. Efter en kort stund så lägger hon ner ansiktet i golvet och bara skriker. Vet inte hur viktigt det är att lära sig krypa. Har läst någonstans (men minns inte var) att barn som inte kryper kan få problem med grovmotoriken. Jag vet inte om det är sant men det stämmer i alla fall på min syster. Därför är jag lite orolig för min dotter.
Jag har inte heller fått någon sömn att tala om under dessa åtta månader. Skulle vilja ta bort amningen på nätterna men min lilla äter ju ingen mat! Får hoppas det släpper snart och hon börjar äta för jag behöver få sova!! Som det är nu vaknar hon med 1-2 timmars mellanrum och vill äta. Har jag tur kan jag få sova tre timmar i sträck men det är ytterst sällan.
Uppdatering från oss
W har de senaste veckorna varit väldigt gnällig, sovit dåligt, rödkindad och dan.. För ett par dagar sedan fick det sin förklaring då hans första tand har tittat upp I samband med detta har han dock blivit förstoppad..
Så drog ner på all mat och ammade bara ett tag, sedan ett par dagar tillbaka har han fått några teskedar katrinplommonpuré (vägrar bitar just nu pga tanden) ett par gånger om dagen för att få fart på magen.. Verkar dock inte ha hjälpt så ska ringa till BVC på måndag tänkte jag.. Bajsade senast i tisdags, och innan dess onsdagen den 29e april.. Han verkar dock inte ha ont eller må dåligt av det. När han helammades så bajsade han max 1 gång i veckan, och det kändes OK att han fortsatte med det när vi introducerade mat för honom i och med att vi har kört BLW (fick inte i sig mycket i början).. Men man tycker ju att han borde bajsa oftare ju mer han har fått i sig.. Men icke..
Utöver bajseriproblemet så går det mesta framåt just nu.. Sitter stadigt och lägger (läs slänger) sig ner till magläge därifrån, snurrar mer än ett varv på stället nu och fortare går det.. Sträcker sig efter mig () och säger "mamamamama" om han vill något - pappa är dock roligare när han är hemma
Uppdatering från oss
Min stackars son har jättesnuva typ miljonte gången. Är det inte tanken att amningen ska skydda mot infektioner?
Verkar vara en förkylningsperiod nu min son är också snuvig och det verkar som att han har ont i öronen, han är inte riktigt sig själv och lägger huvudet på sidan fram och tillbaka och tar i öronen. Lyckades äntligen få honom att sova, han har bara vilat en gång idag och knappt en timma. Imorgon ska han ta tbc spruta, om han nu kan ta den när han är förskyld? är det någon mer som har tagit den/ ska ta den??
Verkar vara en förkylningsperiod nu min son är också snuvig och det verkar som att han har ont i öronen, han är inte riktigt sig själv och lägger huvudet på sidan fram och tillbaka och tar i öronen. Lyckades äntligen få honom att sova, han har bara vilat en gång idag och knappt en timma. Imorgon ska han ta tbc spruta, om han nu kan ta den när han är förskyld? är det någon mer som har tagit den/ ska ta den??
är det någon mer som har tagit den/ ska ta den??
Sonen fyller 8 månader idag
Det var länge sedan vi mätte/vägde honom, gissar på 8,8 kilo och 71 cm.
Jätteförkyld igen: snuvig och hes. Men pigg och glad iaf.
Hans stackars tårkanaler är fortfarande lite sådär: det kommer både gegga och nån tår flera ggr om dagen. Geggan kan ju bero mest på förkylningar. Men läkaren sa att om inte tårkanaler blir bättre efter han fyllt 1 år, då ska de zondera kanaler med ett litet nål (han ska va sövd under operaionen) hoppas hoppas det blir bättre på sommaren.
han verkar vara sugen på att lära sig gå: förflyttar sig mest vertikalt istället för att krypa. Går längs möbler, kryper till sin gåvagn, ställer sig upp och går runt med vagnen hela tiden (håller den i handtaget). kan även svänga vagnen lite. Kryper över alla möjliga lådor, klättrar upp och står på alla fyra på höga lådor som når till hans höfter. Så det är en tidsfråga när han kommer ramla med näsan ner från dem.
Förresten, vill dela med mig med ett tips som jag fick med dottern och som jag använder även nu:
för att lära bebisen att inte ramla ner från sängen/soffan:
man ska lägga bebisen i mitten av t.ex. sängen. När bebisen kryper närmare kanten, ska man vända bebisen med fötterna till kanten. Då kan han ta sig ner på ett jättesmidigt sätt!
Man kan göra så flera ggr om dagen, många dagar i rad, och vara såklart beredd hela tiden att fånga honom.
sådan träning gör, att bebisen blir mindre benägen att dyka med huvud fram från sängens kant.
Man ska såklart ALDRIG lämna bebisen på sängen/kanten ,och hoppas att han kan ta sig ner. men om der råkar någon sekund bli så att man vänder blicken bort, då kan man få nytta då bebisen blir van att vända sig med fötterna fram.