septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Vi masserar två gånger om dagen. Han älskar att ligga på skötbordet så vi passar på när han ligger där. Det är under massagen vi kan få leenden :)
Trodde förresten att de skulle le hela tiden när de väl börjat? Vår bebis är väldigt restriktiv med sina leenden än så länge.
Hur gamla var era bebisar när ni började med babymassage? Gick ni någon kurs?
Min flicka har börjat få ganska bra rutin på natten nu. Hon somnar mellan 23 och midnatt och sover till ungefär kl nio med första uppvaket efter ca fyra timmar och sedan ungefär varannan timme. Det fungerar ganska bra. Fast tanken på att inte få sova en hel natt på typ ett år gör mig ganska nervös. Även om hon äter effektivt och somnar om snabbt så tycker jag det är himla jobbigt att inte få sova sammanhängande.
Amningen har gjort otrolig nytta för min kropp. Jag ser bättre ut än innan graviditeten. Från pyttesmå bröst till rätt snygga och mina ridlår har försvunnit. Det går verkligen åt mycket energi att amma. Det enda jag har kvar är lite "sladder" på magen. Killen är himla glad.
Vi började med massagen när lilltjejen var en månad gammal, då är hon yngst i gruppen. Nu har vi gått två gånger, har försökt massera på kvällen hemma några gånger innan vi tar på pyjamasen på kvällen :) upplever att hon tycker bättre om det hemma när vi är själva än när vi är hela gruppen, kanske är för mycket nya intryck där som hon inte är riktigt bekväm med
Hur gamla var era bebisar när ni började med babymassage? Gick ni någon kurs?
Min flicka har börjat få ganska bra rutin på natten nu. Hon somnar mellan 23 och midnatt och sover till ungefär kl nio med första uppvaket efter ca fyra timmar och sedan ungefär varannan timme. Det fungerar ganska bra. Fast tanken på att inte få sova en hel natt på typ ett år gör mig ganska nervös. Även om hon äter effektivt och somnar om snabbt så tycker jag det är himla jobbigt att inte få sova sammanhängande.
Amningen har gjort otrolig nytta för min kropp. Jag ser bättre ut än innan graviditeten. Från pyttesmå bröst till rätt snygga och mina ridlår har försvunnit. Det går verkligen åt mycket energi att amma. Det enda jag har kvar är lite "sladder" på magen. Killen är himla glad.
Min flicka har sovit några nätter utan att bajsa, men inte så pass många att jag/vi vågar ta bort blöjan. Dessutom blir det ju blött om hon kissar. Är det någon speciell handduk du använder?
Den här femveckorsfasen. Hur länge håller den på? Min flicka är sex veckor och en dag och jag tycker att hon fortfarande är "besvärlig" när det gäller bröstet, alltså tar tag, släpper, tar tag, o.s.v. Fast precis som bebisen nedan så lugnar hon sig när man lägger ner henne eller låter henne sitta i sin babysitter ett tag. Plus att hon har svårt att komma till ro och somna. En ny fas börjar ju vid åtta veckor så den här första fasen borde ta slut snart. Eller så går de kanske in i varandra.
Kissar han inte på sig själv? Vår har ju tom lyckats kissa sig i ansiktet när han har legat naken, haha.
Angående massage så har vi bara kört den basic med sol eller vad den heter. Fick en lapp med instruktioner från BVC.
Hur ofta behöver dom äta på natten? Våran dotter är 7 veckor nu och har dom sista nätterna sovit lite drygt sex timmar innan hon har vaknat. Behöver dom äta oftare i den här åldern eller kan jag låta henne sova så länge hon vill.
Någon mer som är supertrött? Jag orkar knappt röra mig för är så trött. Lillkillen äter var tredje timma under natten och oftare än så under dagen. Hinner ju sova någon till däremellan på natten men kommer aldrig bli hyfsat pigg känns det som.
Har dessutom fruktansvärt ont i brösten. Högra bröstet gör det så ont i när han suger att jag gråtandes vill banka huvudet i väggen, och jag matar honom med det onda ofta för trodde det skulle gå över men har haft ont i en vecka. Visst bröstvårtan gör ont men det jobbigaste är att det gör ont i muskeln i bröstet och liksom drar så det stråkar ut i arm och rygg.
Någon som känner igen sig eller har tips angående tröttheten eller smärtan?
Någon mer som är supertrött? Jag orkar knappt röra mig för är så trött. Lillkillen äter var tredje timma under natten och oftare än så under dagen. Hinner ju sova någon till däremellan på natten men kommer aldrig bli hyfsat pigg känns det som.
Har dessutom fruktansvärt ont i brösten. Högra bröstet gör det så ont i när han suger att jag gråtandes vill banka huvudet i väggen, och jag matar honom med det onda ofta för trodde det skulle gå över men har haft ont i en vecka. Visst bröstvårtan gör ont men det jobbigaste är att det gör ont i muskeln i bröstet och liksom drar så det stråkar ut i arm och rygg.
Någon som känner igen sig eller har tips angående tröttheten eller smärtan?