• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-11-01 10:30:46 följande:
    Nästan som min tjej. Hon blir 7 veckor på imorgon och var igår 56,3 cm och vägde 4,4 kg. Hon hade precis tagit sig upp på medelkurvan sa sköterskan.

Kul att höra att ni har ett fint samspel. Tror absolut inte att du behöver oroa dig för att du inte ammar. Alla känner förstås olika, men jag gillar inte att amma. Skulle mycket hellre flaskmata. Så jag tycker inte att det är något du missar. Min plan är att börja med smakisar på 4-månadersdagen och målet är att dottern ska äta mat när hon är runt 6 månader. Allt för att slippa amma så snart som möjligt. Sen så får vi väl se hur det går.

Jag förstår verkligen inte denna amningshysteri som råder. Ser man på relationen mellan min kille och hans mamma kan man tro att han blev ammad till skolåldern, men han har bara fått flaska, så som var brukligt på 70-talet. Kan tillägga att det är ganska skönt att svärmor bor utomlands, även om hon är jättesnäll och rar.
    Jag ville så gärna amma och hade gladeligen suttit med honom vid bröstet hela kvällar. Å andra sidan kanske det är lätt att säga när man inte behöver det :) Min kille tar ofta över bebisen när han kommer hem från jobbet så jag har kvällarna relativt fria. Och det är ju skönt att få sova på nätterna. Så det har ju sina fördelar med flaskmatning. Men jag är ändå lite avis på er som ammar helt. Fast vi har ju andra mysiga stunder istället :)
  • Bebislängt
    Steph91 skrev 2014-11-01 12:04:14 följande:

Nu är vi inne på sista flytthelgen. Vad jag längtar tills vi lämnat nycklarna till den gamla lägenheten och bara kan gosa med Ellen. Härmed lovar jag att när renoveringen är klart aldrig flytta till något som behöver totalrenoveras.

Inte avis! Vi håller på att leta lägenhet för fullt men vill på sätt och vis inte hitta nåt pga orkar inte flytta.
  • BjörkW
    Bebislängt skrev 2014-11-01 13:50:33 följande:

BjörkW, vi fick en salva som heter Bepanthen mot eksemen. De blev bättre på en gång!

Får fråga om det vid nästa bvc-besök :)

Vi flyttade i måndags till vår nya lägenhet och jag tror aldrig jag och min sambo skrikit så mycket på varandra tidigare!! Haha. Aldrig mer flytt med småbarn! Men nu bor vi större och mer centralt så det är toppen! :)

Vår son har verkligen bestämt sig för att dagen börjar vid 3-4 om mornarna. Börjar bli lite jobbigt då vi inte kommer i säng försen vid 22-23.. Går det att "vänja om" vakentiderna? Ammar gärna vid 3-4 men vill att han somnar om!!!!!!!
  • Mrs West

Ni som har problem med snuttande, har ni provat att ge lite ersättning på kvällen? Min kille är oxå mer orolig/hungrig på kvällen så vi ger alltid ett extra mål med ersättning mellan ca 18-20. Då blir han mkt lugnare och kan ligga och gosa med oss i sängen.

Det har varit likadant med mina andra barn, mjölken har inte räckt till på kvällen helt enkelt.

• Kroken
    Mrs West skrev 2014-11-01 20:58:41 följande:

Ni som har problem med snuttande, har ni provat att ge lite ersättning på kvällen? Min kille är oxå mer orolig/hungrig på kvällen så vi ger alltid ett extra mål med ersättning mellan ca 18-20. Då blir han mkt lugnare och kan ligga och gosa med oss i sängen.

Det har varit likadant med mina andra barn, mjölken har inte räckt till på kvällen helt enkelt.

Här är det inte det att hon vill ha mat som gör att hon vill snutta. För när mjölken kommer blir hon arg, hon vill bara snutta för snuttandes skull. Hade ju varit skönt om hon tog napp i det läget men det gör hon inte.
  • linnéa001
    Mrs West skrev 2014-11-01 20:58:41 följande:

För min dotter verkar det vara en kombination av hunger och snuttbehov. Hon äter ofta och vill ligga kvar och snutta efteråt. Eller så kan det vara så att hon somnar och inte hinner äta färdigt. Ska testa med utpumpad mjölk imorgon och om det inte hjälper så blir det ersättning. Problemet är bara att min kille är så anti det. Lätt för honom som inte behöver amma i timmar och kan sova när som helst. Är bara rädd att det leder till bråk. Idag var det mycket tjafs. Mycket pga att jag var så vansinnigt trött och bara grät så fort vi var minsta oense.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2014-11-01 13:48:21 följande:

Jag ville så gärna amma och hade gladeligen suttit med honom vid bröstet hela kvällar. Å andra sidan kanske det är lätt att säga när man inte behöver det :) Min kille tar ofta över bebisen när han kommer hem från jobbet så jag har kvällarna relativt fria. Och det är ju skönt att få sova på nätterna. Så det har ju sina fördelar med flaskmatning. Men jag är ändå lite avis på er som ammar helt. Fast vi har ju andra mysiga stunder istället :)

Men det måste ju vara bättre att ha mysstunder som inte är kopplade till mat. Att skilja på äta och mysa liksom. Nåja, gräset är väl alltid grönare på andra sidan.
  • linnéa001

Det jobbigaste är nog att jag börjar känna mig arg och irriterad på min kille som kan sova när han vill. Det är någon typ av avundsjuka från min sida.

Ledsen för alla inlägg men min tjej har ätit och snuttat i fem timmar och jag är så trött pga sömnbrist de senaste nätterna. Känner mig förtvivlad. Älskar min dotter, men blir galen på kvällarna.

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-11-01 22:51:15 följande:
    Men det måste ju vara bättre att ha mysstunder som inte är kopplade till mat. Att skilja på äta och mysa liksom. Nåja, gräset är väl alltid grönare på andra sidan.
    Det är väl så, förstås.

Jag tycker att du ska göra som DU vill angående ersättning för det är inte din kille eller någon annan som måste sitta med barnet. Och barnet mår inte sämre av ersättning. Däremot ska man kanske ha i åtanke att barnet kan vara mer obenägen att ta bröstet efter att ha fått flaska. Så blev det för mig. Men då kom ju jag aldrig riktigt igång med amningen heller och han fick ju flaska redan vid en vecka på bvc's inrådan eftersom han inte gick upp i vikt. Det är kanske annorlunda om man har mycket mjölk.
Svar på tråden septemberbarn 2014