Inlägg från: Mecros |Visa alla inlägg
  • Mecros

Bf juli 2015

Sparven88 skrev 2015-08-20 06:29:04 följande:

God morgon mina vänner! I måndags natt tittade vår gosse äntligen ut! Åkte hem från bb i tisdags och försöker nu landa hemma. Amningen funkade bra, han ville dock bara äta på ett bröst. Nu vägrar ( eller ja, han är mer svårflörtad) han äta ö.h.t. Försöker att inte drabbas av psnik över det, jag vet att amningen blir en sån stor stressgrej då och att det knappast blir bättre. Funderar på å testa amningnapp. Erfarenhet någon?

Jag har amningsnapp, hon gapar inte tillräckligt stort för att få ett bra tag utan den.

Grattis till pojken. Hoppas allt gått bra och att ni mår bra.
  • Mecros

Alla har fått nu va? Tänkte att vi kunde göra en födelse lista. Jag börjar sen får man fylla i själv.

Mecros, 24 år första barnet
    Beräknad: 21 juli
    Födelse: 10 juli 12:04 3785g 53 cm, flicka

• Mecros

Alla har fått nu va? Tänkte att vi kunde göra en födelse lista. Jag börjar sen får man fylla i själv.

Mecros, 24 år första barnet
    Beräknad: 21 juli
    Födelse: 10 juli 12:04 3785g 53 cm, flicka

• Mecros

Inatt fick jag sova hela 6h, sjukt vad pigg man känner sig! Hon sov mellan 23-05, 05-07 och nu har hon precis somnar om efter amning :)

• Mecros
    doccah skrev 2015-08-21 20:56:26 följande:

Försöker ge min lilla napp då hon gnäller ganska mycket även när hon är mätt, och hon kommer inte till ro. Men hon vägrar, hon suger inte ens på den när jag stoppar den i munnen på henne.. Har testat både esska mam och nu nuk för prematura med extra liten sutt men nä inget. Stoppar man in fingret i munnen suger hon dock som attan.. Vad ska jag göra?

Min tjej tog inte napp förrän hon var ca 3 veckor för första gången. Sen tog det ca 1 vecka innan jag kunde använda den som jag ville.

Kanske om du kan avvakta någon vecka och prova igen?
  • Mecros
    faerie skrev 2015-08-24 09:03:10 följande:

Har inte behövt väcka en enda gång och lillkillen går upp ganska mycket varje vecka, har varit runt 200-300 gram varje vägning. Växer på längden gör han så det knakar, från 51 cm vid födsel till 55 cm vid 3 veckor! Vet inte om det kanske är lite hur man mäter, men annars är det ju rejäl tillväxt! 

På nätterna vaknar han för att äta cirka var tredje timme, och jag försöker att inte amma honom mer än varannan timme nu om dagarna. Funkade bra i förrgår och igår. Innan har det varit hela tiden, men han får lugna sig lite för annars får han ju ont i magen. Han är dessutom vääääldigt svår att rapa, så han får ju så mycket gaser. Imorse låg han och fes i cirka 5 minuter konstant, haha! 

Det känns i alla fall att jag börjar lära känna honom lite bättre nu. Jag börjar förstå hans dygnsrytm, när han gråter för att han är trött och när han gråter för att han är hungrig. Det är skönt. Imorgon blir han 4 veckor, tiden bara flyger!

Vad skönt att det känns bättre och att du lärt känna honom. Det känns bättre i mammahjärtat då med. Gjorde iaf för mig.
    Han verkar ju växa jätte bra! Blir det en lång kille tro?

Våran tjej blir iaf längre än mig tillslut tror jag! Hon är 1,5månad nu och redan 58,5cm! Kan redan ha 62 i stl på kläderna

Igår somnade hon utan skrik för första gången på 1,5 vecka. Snacka om att man gick och väntade på att det skulle börja. Det jag gjort annorlunda är kolikmassage på fm och em samt bytt ut d dropparna mot vatten baserade. Hoppas det blir likadant ikväll :)
  • Mecros
    Jennie1 skrev 2015-08-30 13:24:58 följande:

Hello brudar!

Ny har våran tös fått ganska mycket röda prickar i ansiktet. Läste om att det verkar vara sk hormonprickar. Har era fått sånna? Vet ni när dom försvinner?
    Dom går ner lite grann när hon sover och är sval, när hon är varm efter hon har varit lite upprörd blir dom extra framträdande... 

Min tjej har hormonprickar på kinderna och ner på bröstet. Dem syns bättre ibland och ibland ser det ut som dem har försvunnit. Dem brukar väl försvinna efter några veckor tror jag. Det ska tydligen vara nå med immunförsvaret som arbetar och därav hormonprickarna. Men vet ej om de är sant.

Här är tjejen 7 veckor och 3 dagar. Natten till igår och hela dagen igår va hemsk. Hon skulle äta precis hela tiden. Ca 15 min mellan varje amning. Hela tiden hela dagen! Hon skrek om jag gav henne nappen. Tänkte att hon borde få ont i magen av all mat? Hon spydde och skulle äta igen. Inatt har hon sovit 5h iaf, och sover nu. Hon sov ca 1h igår på hela dagen. Tror ni det är någon utvecklingsfas spm börjat eller att hon växer som attan?
  • Mecros
    Liten till skrev 2015-08-31 06:44:29 följande:
    Lite så hade vi det, men för kanske 2veckor sen. Maja åt och åt och åt och grät emellan. En eller två dagar. Sedan blev hon lugn igen och åt som vanligt, och sedan hade hon två dagar när hon bara sov. Hela tiden, hela natten och knappt någon vakentid på dagen. Tänkte nästan gå till BVC, sen tänkte jag också på utvecklingsperioder, och att de nog kan bli trötta efter en sån. Nu är hon som vanligt igen, sover hela nätter och några pass på dagen men är väldigt vaken och pigg en stor del med smile1.gif

Inatt sov hon 20.45-06.00. Väldigt skönt.
    Okej. Ja skönt att det är likadant hos andra också. Skönt att hon sover så länge :)
    Nästa utvecklingsfas ligger i knutarna så det är väl det som spökar.
    Fick även ta till pysventil i morse då skruttan verkade trycka och trycka och så kommer det en liten prutt, med pysventilen så verkade allt komma ut och hon somnade om igen.
  • Mecros
    Ellonbellon skrev 2015-09-01 13:18:10 följande:

Egentligen är ju inte vikten ett bra mått, men man ska ju inte mäta dom för ofta så därför går man efter vikten. Jag tror inte man ska oroa sig för mycket så länge de äter bra, bajsar/kissar och verkar friska och alerta :)

Nu kommer jag inte ihåg hur gammal hon var men min killa vägde cirka 5.5 kg och var 56-57 cm lång i vecka 7. Han låg mitt på kurvorna då. Är ju lite skillnad på pojkar och flickor också.

Är så himla ledsen idag efter BVC pga vikten hos min lilla tjej...

Hon är 7,5 vecka och väger idag 5740g och är 60,2 cm lång. Hon äter ca var 2-3h på dagen men ca var 30mim-1h på kvällen. Till slut gör bröstvårtorna ont och hon är fortfarande inte mätt. Då brukar vi ge ersättning, ca 10-40ml brukar hon äta. Sover sedan 23-03, 03.30-06 ungefär..

Men på BVC idag så sa hon att vi kanske måste sluta med ersättningen eftersom hon går upp så mycket. Det lät på henne som om vi matade henne med en flaska varje kväll. Men det är inte varje kväll och ibland bara snuttar hon i sig 10ml och sen somnar. Ca 1-2 ggr har hon ätit mer än 60ml.

Men vad ska man göra? Brösten känns helt tomma och min lilla tjej är ju hungrig och blir galen om hon inte får nå. Men jag känner mig så jävla dålig!! :'(

Hon på BVC sa även att jag kan pumpa ur brösten på dagarna och ge det på kvällen sen så nu har jag köpt en ny pump så vi får se hur de går.. Men jag är bara så Ledsen. Min bebis hade gått upp 150gram från i fredags tills idag. Det är ju mycket men hellre det än att hon går ner? Förlåt nu vart det jätte långt
  • Mecros
    Ellonbellon skrev 2015-09-01 18:29:12 följande:
    Varför tror du att hon är hungrig? Det kanske är något annat? Kanske räcker det med en napp så att hon får snutta, hon kan ju ha ett stort snuttbehov! Det låter inte som att hon har behov för ersättning. Vad händer om (när?) ni inte ger det?

Ibland vill min lilla snutta hela kvällen också, men två timmar före "läggdags" håller jag honom borta, och det går jättefint med napp, eller en tur i vagnen, eller lite lek. Då är brösten fulla igen inför nattamningen och han är jättenöjd! Det kan ju vara bra att ge tutten också för att stimulera amning, men min lilla sög aldrig utan spottade bara ut för att det kom för lite mjölk. Du kan ju prova att pumpa, ge mjölk från flaska istället för brösten de sista två timmarna och sedan låta henne äta ur brösten inför natten.

Bara ett förslag alltså! Du känner dig själv och ditt barn bäst och LYSSNA på mammahjärtat!!!
    Lägger jag inte henne till bröstet så gallskriker hon tills hon blir helt utmattad.. Nu har hon haft en spn period ikväll igen så hon har ammat ca 6ggr ca 4-5 min varje gång. Nu är hon nöjd i pappas famn. Hon kan äta på mig flera gånger om men gallskrika efter ändå och tillslut tar jag till ersättning och då blir hon mätt och nöjd. Hon spyr inte heller vilket jag tycker hon borde göra om hon är mätt. Nappen funkar i ca 2 min sen är hon igång igen.
Svar på tråden Bf juli 2015