Inlägg från: Mecros |Visa alla inlägg
  • Mecros

Bf juli 2015

Jennie1 skrev 2015-09-02 10:21:27 följande:

Jag har inte tänkt dess mer på kurvorna. Jag tänker mig att BVC säger om det bärkar åt nått håll. Våran flicka är 5,5 veckor och jag var till BVC igår. Då vägde hon 4140 g och var 55,5 cm och det var tydligen jättebra menade sköterskan då hon hade gått upp 340 g på två veckor.
    Men då ska tilläggas att det var inte många veckor sen vi var till BVC och hon hade bara gått upp 10 g på en vecka och då var det på tal om ersättning, men vi ville ha lite is i magen och vänta eftersom pigan verkade så nöjd, glad och tillfreds med allting.
    Så precis som nån annan skrev här tidigare tror jag att ett bra riktmärke att allt är som det ska är att bebisen är nöjd och tillfreds. Äter, kissar och bajsar. Sen tror jag att olika barn går upp olika mycket i olika perioder. Och så länge det inte blir några stora avvikelser så kanske man kan lyssna på sitt mammahjärta och ha lite is i magen.

Ja du har rätt. Men man känner sig usel hos BVC när det blir såhär.

Igår kväll fick hon inge ersättning. Men hon var inte nöjd om hon inte låg vid bröstet. Som mest var hon nöjd i 10 min perioder. Hon åt tills hon spydde upp mycket och somnade för kvällen sen vid 21. Mina bröstvårtor kommer ramla av men vad ska man göra? Jag kan inte klara av att låta henne skrika eller försöka med nappen=ännu mer frustrerad bebis och svårare att få nöjd över huvudtaget.
  • Mecros

Tack för alla svar!
    det handlar om ca 10-40ml ersättning under dem här jobbiga kvällarna. Är inte varje kväll heller. Brukar gå två jobbiga kvällar sen två bra osv.

Pappan brukar ta över men oftast så börjar hon bli ledsen och när han tar över blir hob hysterisk. Men ibland kan det gå att han går runt med henne tills hon lugnat ner sig och då gör hon tydliga 'matminer'.
    Jag vet inte om hon är hungrig eller bara vill va nära. Hon kan ha ont i magen också. Äter redan mjölkfritt. Jag tror också det är en släng av kvällskolik. Men det var värre för några veckor sen.. Det vart bättre när jag matade henne så fort hon visade minsta lilla på kvällen.

Men sen kom ju det här på BVC och då känns det som om man har fått benen avkapade. Men ska göra som jag känner. Ska försöka amma så mycket jag orkar och när orken är slut så får ersättningen komma.

Som någon skrev att mjölken inte tar slut fast det känns som det så är det säkert sant, det är väl så att ersättning tar längre tid att smälta i magen så hon känns mättare när hon fått det.

• Mecros

Tack för alla svar!
    det handlar om ca 10-40ml ersättning under dem här jobbiga kvällarna. Är inte varje kväll heller. Brukar gå två jobbiga kvällar sen två bra osv.

Pappan brukar ta över men oftast så börjar hon bli ledsen och när han tar över blir hob hysterisk. Men ibland kan det gå att han går runt med henne tills hon lugnat ner sig och då gör hon tydliga 'matminer'.
    Jag vet inte om hon är hungrig eller bara vill va nära. Hon kan ha ont i magen också. Äter redan mjölkfritt. Jag tror också det är en släng av kvällskolik. Men det var värre för några veckor sen.. Det vart bättre när jag matade henne så fort hon visade minsta lilla på kvällen.

Men sen kom ju det här på BVC och då känns det som om man har fått benen avkapade. Men ska göra som jag känner. Ska försöka amma så mycket jag orkar och när orken är slut så får ersättningen komma.

Som någon skrev att mjölken inte tar slut fast det känns som det så är det säkert sant, det är väl så att ersättning tar längre tid att smälta i magen så hon känns mättare när hon fått det.

• Mecros
    Sparven88 skrev 2015-09-03 02:13:08 följande:

Natten till igår gick så jäkla bra. Liten åt vid 22.30 och somnade bredvid mig och sov gott till 3.40. Var på myshumör när han vaknade för käk och somnade om lätt sen igen. Igårkväll somnade han lika snabbt jämte mig. Men vaknar efter 40 minuter å skriker. Jag liggammar, han äter typ två tag och somnar. Jag somnar men vaknar efter 5 min av att han skriker. Och så håller vi på. Tänkte ammat honom nu för att slippa vakns (om jag somnar...) men han somnade direkt vid bröstet. Skulle jag nu lägga ner honom så vaknar han...

Jag är så trött så det svider i ögonen.. Sorry för mitt inte så positiva inlägg...

Förstår frustrationen!
    hoppas det gick bättre inatt!
  • Mecros
    faerie skrev 2015-09-04 10:40:43 följande:

Här hade vi en så himla mysig dag igår....fram tills klockan 15 då magknip slog till ordentligt. Illvrål som inte gick att trösta förrän han somnade. Så han sov typ 19-21 och sedan 21.30-02.30. Sedan var han klarvaken mellan 2.30 och 05.00. Pruttglad och en stor bajs kom under tiden och lillen var mest nöjd och ville gosa och pussas. Vaknade kl 7.30 igen. Ammade av och till fram till 8.30. Somnade och nu är vi vakna igen och han verkar fortfarande ha ont i magen. Drar ihop sig och frustar och vill bara ligga vid bröstet och snutta smile4.gif

Igår var första bra dagen på en vecka (fram till 15 dårå) Usch känns så synd om honom att behöva ha sån kolik smile4.gif

Ajdå, inte roligt med magknip. Är det någonting du äter kanske?

Har du provat pysventil?
    Jobbigt med kolik, och inte tycker jag att det hjälper när BVC säger att det går över vid 3 mån. Känns som en evighet dit.
  • Mecros

Ohhello- sätt henne i knät lutandes och prata eller gör ljud med tydliga rörelser. Det kan jag sitta och göra ca 30 min. Hon sitter och tittar på mig som jag vore galen men nu har hon börjat le ibland pch försöker härmas lite smått.

Ang ligga på mage så ligger tjejen här hemma på mage i babygymmet ca 2 ggr per dag. Beror på om vi är hemma också. Men hon älskar att ligga på bröstet på mig o träna.

Ja veckorna går så fort! Här är vi 8 veckor! Saknar ni magen? Det gör jag!! Även fast jag inte tyckte den va så mysig då.

Lägger upp en bild på skrutten :)

• Mecros

Vad jobbigt med en snorig bebis. Här har hon inte varit det.. än. Peppar peppar!
    Verkar hon ha jobbigt att andas?

Vi märkte av 5 veckors fasen (från vecka 4 tom vecka 6)

Sedan kom 9 veckors fasen (vi märkte av den från v8, hon är 9 1/2 vecka nu)
    Då är hon mer gnällig och väldigt mammig och vill bara vara nära nära nära. Sedan hon var nyfödd har hon kunnat ligga själv o sova men inte under detta utveckligssteg.

Annars så planerar vi dop i mitten på november. Jag har jätte stor släkt och min sambo jätte stort tajt kompisgäng så sammanlagt blir vi ca 70 pers! Vi bjuder bara på fika. Tänkte baka hasselnötskakor, skumrutor och en seg kaka jag har glömt namnet på. Sedan maräng tårtor med olika fyllningar. Smörgåstårta har vi inte bestämt ännu. Ska träffa prästen här snart och bestämma hur programmet ska se ut :)

• Mecros
    ememi skrev 2015-09-16 12:02:20 följande:

Så längesen jag var inne här på tråden. Vi har haft såna motgångar sista tiden. Så fort sambon började jobba så fick han ryggskott och dagen efter fick ja lägesyrsel så nu är jag låst här hemma(kan inre köra bil) och lilen har haft några dagar där han har svårt att sova på dagen. Han är 5veckor och så fort han håller på att somna så får han lite små panik och gråter. Hoppas alllt vänder åt rätt håll snart:)

Vad tråkigt att höra. Hoppas alla mår bättre snart. Kan han va inne i utvecklingsfasen tro?
    Det blir bättre även fast det ibland är en klen tröst.

Här hemma fortsätter klängandet på mig. Jag försöker se det positivt och njuta av att hon vill vara nära sin mamma än så länge även om jag ibland önskar att jag hade hunnit städa, äta eller vad man nu kan tänkas göra. Lilltjejen blir 10?! Veckor på fredag, detta är sjukt vad tiden går.
  • Mecros
    Liten till skrev 2015-09-16 17:26:10 följande:

Har varit på BVC idag. Nu är ju lillstumpan 2månader (och 4dagar smile1.gif ) och är 61cm lång och väger 6150g.

Stadig tjej smile1.gif

Träffade prästen igår och gick igenom dopet, skönt att ha det klart. Nu ska bara tårtorna beställas så är allt klart sen. Skruttan sover fortfarande bra, hoppas verkligen det fortsätter!

Har även fått tid för första vaccinationen, lite läskigt, för det är inte roligt när de sticker de små smile4.gif

Vad lika våra barn är! Vi var hos BVC igår, hon var då 2 månader och 5 dagar och är 62cm och väger 6180g. Följer sin kurva iaf :) men en stor tös är hon.

Skönt att ha det mesta för dopet klart! Här känns det som att det är bara början..
  • Mecros
    Liten till skrev 2015-09-16 22:06:29 följande:
    Ja de verkar följa varandra smile1.gif

Vad vägde hon när hon föddes? Kommer ju inte ihåg vad alla skrivit här i tråden ;)

Hur mycket håller era upp huvudet? Maja är jättestaden när hon ligger över axeln, eller sitter på mitt ben, men när hon ligger på mage så lyfter hon kanske 1-2cm över golvet med ansiktet, eller så ligger hon bara ner och snuttar på sina händer. Eller blir förbannad och skriker smile1.gif

BVC säger att bebisar ska ligga flera gånger om dagen, och korta stunder. Men jag glömmer bort det så blir det två gånger samma dag så känner jag mig ju riktigt duktig.

Kan ju erkänna här på en gång att de där jäkla D-dropparna har hon väl fått 2ggr senaste två veckorna. Om ens det. Usch så hemsk jag är. Men jag glömmer bort dem, fast jag ställt dom framme!
    Ja :) hon vägde 3785g o va 53cm lång. Din tjej då?

Hon är ganska stabil när man håller henne o när hon ligger på bröstet. När hon ligger på mage i babygymmet så har hon fått upp huvudet så högt så hon tippar över och vänder till rygg två gånger annars så orkar hon lyfta upp huvudet några få gånger, hon blir snabbt trött.

Ja vissa dagar får jag inte ens lägga ner henne så då blir de ingen träning förutom de hon får när hon ligger på mitt bröst.

D dropparna har vi faktiskt varit duktiga med. Tror vi har missat 3 gånger sedan hon började med dem men vi ger
    Magdroppar samtidigt så det är lättare att komma ihåg :)
Svar på tråden Bf juli 2015