Inlägg från: Mecros |Visa alla inlägg
  • Mecros

Bf juli 2015

Liten till skrev 2015-10-05 16:24:52 följande:

Ja hade vi velat ha ett syskon inom en snar framtid hade vi nog inte heller skyddat oss så noga, men jag vill inte ha fler barn. Känner mig rätt färdig faktiskt

Så tyvärr blir det hormoner i kroppen i flera år framåt som det ser ut. Men hellre det än att leva i celibat eller vara orolig jämt

Ja det förstår jag! Som du säger är det bättre det än att gå orolig.

Här vill vi ha syskon rätt så tätt.
    Funderar på att testa nature cycles eller vad det heter :)
  • Mecros
    Sparven88 skrev 2015-10-06 22:38:18 följande:

Ikväll har vi haft en jättegosig kille, efter att ha gett honom ersättning efter varje amning. Knappt skrikig, utan en glad kille som jollrat massor. Åh vad jag hoppas att det löser sig med bara ersättning.

Håller tummarna!

Har ni märkt av utvecklingsfasen vid 12veckor? Min tjej har varit super gnällig i två dagar. Gråter inte utan gnäller mest. Hon äter inte lika ofta heller och inget verkar duga en längre stund. Igår somnade hon kl 19 och sov till 09 i morse. Ammade 3 gånger under natten.
  • Mecros
    Liten till skrev 2015-10-07 15:16:56 följande:
    Vi har märkt av utvecklingsfaser vid 12veckor, och precis som du beskriver så en lite gnälligare tjej. Mer missnöjd än ledsen. Och så fruktansvärt viljestark! Vill inte ligga i famnen längre, bara sitta upp så man ser allt.

Maten är som vanligt ungefär, hon äter ju rätt mycket och tätt på dagarna, för sedan somnar hon runt 19.30-20.15 och sover till 07.00 utan att vakna.
    Okej. Ja gnällig är rätt ord.
    Oj! Sköna nätter. Här är hon svårare att natta än vanligt. Hoppas det går över snart,
    Sjukt vad man vänjer sig fort vid "bra" vanor..
  • Mecros
    Jennie1 skrev 2015-10-19 09:35:19 följande:

Hur ofta bajsar era små egentligen?

Speciellt nyfiken på er som ammar,
    Har förstått att det är lika vanligt flera ggr/dag som en gång/veckan. Våran tös brukar normalt bajsa två ggr/dag, men i helgen har hon "hållt" sig i tre dagar. Hon verkar inte haft ont och har prutat som vanligt, men i morse kom ett mega lass som var mkt fastare än vanligt.... Säkert inget konstigt, men jag funderar hur det kan skilja så mkt. Beror det på att bröstmjölken varierar i fett eller??

Hur gammal är din tös?

Haft likadant med min tjej som är ca 3,5 månad. Men det har blivit utav att hon äter mer sällan nu än tidigare. Enligt BVC brukar dem få en "dipp" där dem går ner lite på viktkurvan just av att nu börjar allt annat bli mer intressant och mat/äta är inte hela världen längre.
  • Mecros
    Jennie1 skrev 2015-10-19 14:24:45 följande:
    Hon är snart 3 månader. Jag tycker att hon äter ungefär lika ofta, och nu har hon ätit mer även under nätterna varannan till var tredje timma. Får du sova ordentligt på nätterna? :)
    Okej. Ja då vet jag inte:)
    Nej inte den senaste veckan.. Hon verkar ha massa gaser i magen. Ligger och vrider på sig, pruttar och verkar hungrig.
  • Mecros
    Liten till skrev 2015-10-19 16:56:07 följande:
    Har du testat windi om hon är gasig ( alltså så hon blir ledsen av det) jag trodde inte alls på dem, men när Maja var supergnällig en kväll förut så då provade vi den man fick i någon babybox, och oj vad hon fes! Har köpt hem sånna sen, de är verkligen toppen!! (Men en aning dyra)
    Ja vi har använt pysventil sedan hon hade kvällskolik. Dock inte varje dag. Men dem tog slut här om dagen och har inte kommit iväg till Apoteket.. Ska gå dit i morgon.
  • Mecros

Hur mår ni allihopa?

Här hemma har vi sjukstuga. Känns som om dagarna består av saltlösning, snorsug och amning. Tack och lov så är jag värre än damen, hon är pigg och glad men super snorig och jag ligger md tjock hals och feberkänsla. Idag ska jag tröstätare glass.

Hur går det för er med gravidkilona? Jag har fastnat vid 65kg och har ca5kg kvar till startvikt. Har inte så bråttom att gå ner dem men godissuget och sötsuget är enormt!

• Mecros
    Jennie1 skrev 2015-11-13 11:09:07 följande:

Hej alla mammor!
    Hur går det för er?
    Nu är vi inne på andra veckan som pigan vaknar typ hela tiden nätterna igenom och vill snutta. Tror ni hon kan vara hungrig? Kan det vara värt att testa med ersättning på kvällen? Vilken ersättning är bäst? Skulle egentligen inte vela ge ersättning, men nu känns det nästan som att man lär testa och se om det är för att hon är hungrig hon vaknar så mycket. Gah.......!

Min skrutt fick börja med ersättning då hon höll på sådär i flera nätter, fick nog! Var ju helt förstörd på dagarna både hon och jag. Men hon äter ersättning på dagarna pch då har brösten fyllts på så det finns tills nattens amning. Märkte att hon blev tjurigare över lag men hon vart nog aldrig riktigt mätt. Hon slutade även sova på dagarna. Sov hon så blev de en kvart här och där. Men nu på ersättning så sover hon iaf 1-3h på fm och em.
  • Mecros

Ni som inte ammar, hur gör ni på nätterna? Delar ni upp nätterna med sambon? Varannan natt eller tar du alla nätter?

Min sambo vägrar ta damen på natten på veckodagarna när han jobbar. Han menar på att han kan ta på helgnätterna. Fre-lör natt.

• Mecros
    Jennie1 skrev 2015-11-16 09:44:29 följande:
    Jag helammar men även om jag skulle ge ersättning så tycker jag det är rimligt att jag skulle ta nätterna de dagar då min sambo jobbar just på grund av att även om vi har haft en dålig natt kan jag ändå gå hemma och skrota i mjukisbyxor om jag är trött efter natten. Sambon har ett fysikt jobb och måste kunna vara trevlig med kollegor och kunder så kännas som att det är viktigre att han får sova bra det nätter han ska jobbar. Och jag antar att det kommer bli likadant sen när jag börjar jobba och han ska vara pappaledig. Då förväntar jag mig att jag ska få sova på nätterna. :)
    Okej :) ja alla vi gör olika :)
  • Mecros
    Liten till skrev 2015-11-20 08:14:13 följande:

Fy fan vilken dag/natt. Usch. Maja har nu kommit på hur man vänder från rygg till mage. Så såfort man lägger ner henne slänger hon sig runt. Bara det att hon glömt hur man vänder tillbaka, samt att hon HATAR att ligga på mage. Så allt hon gör nu är att bli buren, eller gråta och skrika på mage. Så hade vi hela dagen igår. Hela. På det har vi haft en skitnatt hon har vaknat efter nappen 3ggr, och sedan har storebror haft ett kruppanfall mellan där också. Jag är så trött!! Och denna dag ser ju inte ut att bli nåt bättre.

Hoppas ni andra har det bättre just nu!

Hoppas kommande natt och dagar blir bättre!
  • Mecros

Hur mår ni? Vårat dop är äntligen överstökat! Jätte vackert men skönt att det är över.

En fråga!?
    En mamma från mammagruppen ska ha dop för sin dotter snart. Vi är bjudna på det då vi blev goda vänner under graviditeten samt efteråt. Jag känner hennes sambo och hennes sambos äldre barn sen tidigare (i ca 10år), jag kommer knappt på någon doppresent men ikväll satt jag och tittade på fotopussel. Alltså framkalla ett pussel med ett collage av bilder på barnet och barnets familj. Men sambon total nekar och säger att sånt kan man inte ge bort i doppresent, vad säger ni?

Själv hade jag blivit glad om jag fått det och det är ju något som håller ganska länge. Vi tittade annars på en nalle som är helt ekologisk och gjord på återanvända stuvbitar från ett klädföretag (geggamoja). Nallen tycker sambon att vi ska ge.

• Mecros

Är det någon mer än jag som längtar efter ett till barn? Vi funderar på att börja försöka i sommar igen..

• Mecros
    Jennie1 skrev 2015-12-13 16:42:34 följande:
    Jo, jag ska springa tjejmilen nästa sommar. Och efter det börjar verkstaden igen. Min sambo hade nog kunnat tänka sig att börja redan nu... ;)
    Åh vad roligt!
  • Mecros
    Ellonbellon skrev 2015-12-17 09:58:18 följande:
    Jag vill inte gå upp eftersom jag inte vill lära honom att man gör det på natten. Men när han är vaken ligger han mest och pratar med sig själv, så även om det stör så gnäller han inte.

Hans uppvak blir bara värre och värre, nu är han vaken cirka tre gånger i timmen hela natten. Mamma och syrran hjälper till så gott de kan, men han är ju bara med mig hela tiden hemma och nu visar det sig att han inte vill vara så länge med någon annan. 

Tyvärr hjälper det inte att han sover varken mer eller mindre på dagen, han sover skitdåligt på natten i alla fall. Han sover sämre om han sover allt för mycket på dagen, så det har jag provat.

Skulle tro att mamma kommer hjälpa mig på natten på fredag så att jag kanske kan sova några timmar, men vi har inte pratat om det. Hon jobbar ju så tyvärr är det inte massor av hjälp jag kan få här heller. Men i alla fall mer än hemma.

Jaja, det vänder väl. Är bara så otroligt trött och less. 

Vi har gått tillbaka till att bara amma nu eftersom han fick ont i magen av mat. Ska snart börja om med gröt igen, och sedan välling. När vi kommer hem efter jul ska han få flytta in i sitt rum, kanske kan hjälpa men tror inte det eftersom han ju vaknar på kvällarna när han ligger själv i sovrummet.

Skönt att ni andra sover bättre och redan längtar efter en till :). Jag börjar tvivla på om jag pallar en till... Men jag antar att man ändrar sig när man får börja sova lite mer :P
    Ellonbellon, du är inte ensam om dålig sömn... Fyy det blir bara värre det här.

Min tjej är 5 månader och 1 vecka idag. I går natt sov hon knappt, en timme hit och en halvtimme dit. Så gårdagen var det en trött och lättretlig tjej. Hon sov 1h på fm och ca 1h på em. Sen somnade hon 17.00, as trött. Vaknar 22.00 och vill äta precis när vi lagt oss, jätte pigg och ligger och pratar med sig själv i 1h. Jag tar över henne till mig vid 23 och då somnar vi ihop. Vaknar 01.30 för mat, somnar om och vaknar sedan 05 för att gå upp. Förstår ju att hon vaknar 05 för att hon gick och la sig 17 för natten men alla rutiner är som bortblåsta. För någon vecka sedan så somnade hon ca 19-19.30 varje natt och gick upp vid 07.30-08.
    Vet inte vad jag ska göra, jag håller på och gå ihop. Är så trött så jag gråter. Ska försöka sova nu när hon sover på dagen.
  • Mecros
    Ellonbellon skrev 2015-12-18 08:48:59 följande:

Det är så jobbigt! VI har aldrig haft bra sömn, men sedan han blev tre månader har det bara blivit värre och nu har det varit riktigt illa i en månads tid. (5 månader och någon vecka här också.) Usch, vissa dagar gråter jag också för att det finns inte så mycket mer att göra... man är så trött så tårarna rinner av allt möjligt.

Men jag lever på att till slut blir det ju bättre!

Skönt i alla fall att hon sov hela kvällen så du fick lite lugn och ro. Min sover ju max en timma själv, oftast 30 minuter. Resten av tiden vill han bli aktiverad, kan sällan ligga själv en stund. När man inte sovit är det ju verkligen svårt att aktivera sig själv och honom. Då kan jag känna mig riktigt jävla värdelös.

MEN, han älskar svenska barnsånger och lustigt lärande som finns på youtube, det är min räddning. Får ofta äta frukost ifred och ligger och halvdåsar 30-45 minuter när han vaknar och tittar på det. Det har räddat många dagar. 

Nåväl, i natt klämde han i med ett 2 h pass och sedan 1h 45 minuter före han ville vakna vid tio över sex. En riktigt skön natt! Inte utvilad men så jävla skönt att få en natt med mer sammanhängande sömn! :D

Ja jag förstår tårarna. Tycker också det är svårt med att veta hur jag ska aktivera henne. Nu är en period när hon vill sitta i min famn och pilla på saker. Helst ska jag leka med dem men det går jag inte med på, vill hon leka så får hon vrida och vända på grejer, vill inte leka åt henne men jag leker med henne.
    Ja hon gillar när vi läser böcker och sjunger. Men det går ju inte att göra jämt, nu har vi börja lekt med tågbanan också. Men när man är så trött så man inte vet vad man heter då är man inte så himla kreativ heller. Och så får jag dåligt samvete för att jag bara lägger ner henne i babygymmet och hoppas hon kan roa sig själv en stund.

Här hemma är aldrig tvn på och min tjej får inte kolla på iPad eller telefon, vi försöker i största mån låta bli mobilerna i hennes närhet så jag kan inte köpa mig några minuter på morgonen med det heller. Vill inte börja med det heller.

Lite mer sömn verkar hon ha än din son iaf, hon kan ju sova 4h i sträck ibland. Men senaste dagarna är det mat varannan timme... Förstår Inte. Hon får gröt på kvällen innan läggdags och ersättning i sängen.
  • Mecros
    Liten till skrev 2015-12-23 22:58:48 följande:

God jul alla mammor och 2015 bebisar!!

Hoppas ni får en underbar jul och ett gott nytt år!

Detsamma!
  • Mecros
    ememi skrev 2015-12-27 05:21:35 följande:

Panik panik!! Theo är nu fyra o en halv månad. Har mått sådär senaste tiden och tog ett grav test. Det är positivt.. vad ska vi göra? Känner mig kallsvettig :(

Oj!
    Vad känner du? Hur går tankarna?
    Om ni vill ha fler barn och att ekonomi och sånt håller så kan jag tänka att det är nog jobbigt med barn så tätt men vilken nytta de kommer att ha av varandra. Spädis tiden går ju fort och vips så är det jobbiga förbi. Hoppas du hittar ett beslut som du blir nöjd med.
  • Mecros
    ememi skrev 2015-12-28 14:19:48 följande:
    Tack för stödet:) min sambo vill göra abort. Jag har haft så jobbig gradivitet sist o han skulle få ta theo mycket själv. Vilket är helt ok egentligen men än så länge är han ju så liten o de behövs mycket bärande o så än. Vill så gärna behålla men känns så själviskt även mot theo. Han kommer inte förstå varför mamma måste vara så mycket med nya barnet. Som ni märker så försöker jag tänka så praktiskt som möjligt :/
    Förstår dig. Måste vara jätte jobbigt! Det finns för o nackdelar med båda.
  • Mecros

Hallå!

Hur mår ni? Märkt av separationsfasen? Här hemma är damen som en igel på mig, men det är mysigt det med.

Svar på tråden Bf juli 2015