Inlägg från: Liten till |Visa alla inlägg
  • Liten till

Bf juli 2015

Jennie1 skrev 2015-08-20 11:29:36 följande:

Halloj brudar! En fråga!

Hur går ni med era små nu när det är så varmt? Visst är det så att dom inte får vistas i direkt solljus? Är ni ute med vagnen nånting, i så fall, hur bäddar ni ner dom, i vilka kläder? Eller låter nu dom vara inne och skyddade?

Här var jag bor finns det en del mygg o knott, skyddar ni dom från sånt?

Jag har varit inne med pigan och gått ut på en kvällspromenad varje dag när det har blir svalare istället...

Jag går ju ut med Maja minst två gånger varje dag. Först ska vi lämna brorsan på skolan till 8, och sedan hämta kl 12. Jag har henne i lång eller kortärmad body och byxor i vagnen. Är det riktigt varmt så öppnar jag vädringslucka på vagnen så det kan fläkta igenom lite, och tar av henne byxorna. Lite sol får hon på sig ibland, men försöker hänga nåt för eller vända vagnen. Jag hade använt myggnät till vagnen om jag vore du. Men annars låter det väl jättebra att ni är ute en sväng på kvällen? Man ska göra precis det som passar en själv, inget är rätt eller fel
  • Liten till
    Mecros skrev 2015-08-21 07:26:36 följande:

Inatt fick jag sova hela 6h, sjukt vad pigg man känner sig! Hon sov mellan 23-05, 05-07 och nu har hon precis somnar om efter amning :)

Vad skönt! Ja tänk att man blir så pigg och glad av så lite men tänk så skönt att få sova ostört en hel natt... Sånna drömmar hade man inte innan barnen
  • Liten till
    Sparven88 skrev 2015-08-28 09:49:15 följande:

Hur sover era små? Vår lilla, 11 dagar idag har sovit på mage, på mitt bröst flera nätter i rad. Då sover han gott. Men vi diskuterade med bm igår, varpå hon sa att det inte var optimalt med tanke på psd. Inatt har vi alltså försökt få honom att sova i sitt babynest. Först la vi det i spjälsängen, varpå han tokskrek. Då han skrikit en bra stund la vi babynestet i sängen och han fortsatte sitt skrikande. Trötta föräldrar efter denna natten. Jag sa till mig själv att det viktiga nu är att inte låta han få sova på bröstet igen. Både för min och för hans skull.

Nu ligger han dock i sitt babynest i sin säng. Låter lite, men inget skrik. Än...

Maja sover i sin spjälsäng. Hon sov i babynestet första tiden, men nu är det lite för trångt. Eller rättare sagt för kort. Eller så sover hon på någon av oss om vi är vakna. Ibland sover hon på sin pappa i soffan, så han också somnar.

Jag tror man ska försöka följa de råd som finns, MEN att man måste hitta sina egna sätt ibland. Sonen sov på mage från han var ca 4-6 veckor någon gång. Inte rekomenderat, men han vägrade sova på annat sätt. Har du provat lägga henne på sida i babynestet, med en handduk rullad som en korv som vi la runt henne, bakom ryggen och runt huvudet ner i pannan. Inte för näsan såklart. Så sov Maja. Det blev väl trångt och skönt, precis som i magen.
  • Liten till
    Jennie1 skrev 2015-08-30 13:24:58 följande:

Hello brudar!

Ny har våran tös fått ganska mycket röda prickar i ansiktet. Läste om att det verkar vara sk hormonprickar. Har era fått sånna? Vet ni när dom försvinner?

Dom går ner lite grann när hon sover och är sval, när hon är varm efter hon har varit lite upprörd blir dom extra framträdande... 

Ja antingen så är det det, eller så kan det vara värmeutslag. Brukar väl kunna ta någon/några veckor om det är hormonprickar, är det värmeprickar så brukar det bli bättre när det blir svalare. Maja hade både och i början, nu får hon lite värmeutslag på halsen ibland för hon är så knubbig där

Nu har Maja sovit 4hela nätter av 5! Inatt somnade hon ca 20.30, sen vaknade hon kl 06.00. Däremot så gav jag henne en ny blöja och ersättning runt 22-23 någon gång, men hon sov sig nästan igenom det med. Öppnade väl ögonen en gång

Väldigt skönt i allafall!!
  • Liten till
    Mecros skrev 2015-08-31 05:56:56 följande:

Min tjej har hormonprickar på kinderna och ner på bröstet. Dem syns bättre ibland och ibland ser det ut som dem har försvunnit. Dem brukar väl försvinna efter några veckor tror jag. Det ska tydligen vara nå med immunförsvaret som arbetar och därav hormonprickarna. Men vet ej om de är sant.

Här är tjejen 7 veckor och 3 dagar. Natten till igår och hela dagen igår va hemsk. Hon skulle äta precis hela tiden. Ca 15 min mellan varje amning. Hela tiden hela dagen! Hon skrek om jag gav henne nappen. Tänkte att hon borde få ont i magen av all mat? Hon spydde och skulle äta igen. Inatt har hon sovit 5h iaf, och sover nu. Hon sov ca 1h igår på hela dagen. Tror ni det är någon utvecklingsfas spm börjat eller att hon växer som attan?

Lite så hade vi det, men för kanske 2veckor sen. Maja åt och åt och åt och grät emellan. En eller två dagar. Sedan blev hon lugn igen och åt som vanligt, och sedan hade hon två dagar när hon bara sov. Hela tiden, hela natten och knappt någon vakentid på dagen. Tänkte nästan gå till BVC, sen tänkte jag också på utvecklingsperioder, och att de nog kan bli trötta efter en sån. Nu är hon som vanligt igen, sover hela nätter och några pass på dagen men är väldigt vaken och pigg en stor del med

Inatt sov hon 20.45-06.00. Väldigt skönt.
  • Liten till

Idag var jag och vägde och mätte Maja. Hon är 7veckor och 3dagar. 59,5cm, 5730g och 40cm runt huvudet. Så hon hade gått upp nästan 500g på två veckor. Följer sin kurva.

Igår tror jag hon hade en utvecklingsfas igen, eller så var nåt annat fel, för hon skrek och grät från 14 och till hon somnade 20.30, sen sov hon jätteoroligt från och till fram till 22-23. Sen sov hon tills i morse som vanligt. Men idag sover hon än, var vaken ca 20 min hos BVC, och vaknade nyss och åt och somnade om.

• Liten till
    Mecros skrev 2015-09-02 10:50:48 följande:

Ja du har rätt. Men man känner sig usel hos BVC när det blir såhär.

Igår kväll fick hon inge ersättning. Men hon var inte nöjd om hon inte låg vid bröstet. Som mest var hon nöjd i 10 min perioder. Hon åt tills hon spydde upp mycket och somnade för kvällen sen vid 21. Mina bröstvårtor kommer ramla av men vad ska man göra? Jag kan inte klara av att låta henne skrika eller försöka med nappen=ännu mer frustrerad bebis och svårare att få nöjd över huvudtaget.

Men gör som du tycker istället! Strunta i BVC. Du känner ditt barn bäst, och alla barn följer inte mallen. Eller prata med BVC, säg att du tycker att hon ska ha ersättning, fråga varför hon inte ska få det, om det kan vara negativt att ge det några veckor till, sen ta en nu diskussion igen om det fortfarande verkar som att hon går upp för mycket. Och känner du att du inte kan prata med din BVCsköterska, byt!

När Wilmer var liten gick han upp massor ena veckan, nästan så de tyckte det var för mycket, men sen stod han helt still till veckan efter. Så höll han på första månaderna, så han har ingen tillväxtkurva, han har en trappa hoppas det löser sig, förstår att det är skitjobbigt och att man gör allt för att bebis ska må bra. Men lyssna till dig själv först, jag tror det är bäst.
  • Liten till
    Sparven88 skrev 2015-09-03 02:12:28 följande:

Natten till igår gick så jäkla bra. Liten åt vid 22.30 och somnade bredvid mig och sov gott till 3.40. Var på myshumör när han vaknade för käk och somnade om lätt sen igen. Igårkväll somnade han lika snabbt jämte mig. Men vaknar efter 40 minuter å skriker. Jag liggammar, han äter typ två tag och somnar. Jag somnar men vaknar efter 5 min av att han skriker. Och så håller vi på. Tänkte ammat honom nu för att slippa vakns (om jag somnar...) men han somnade direkt vid bröstet. Skulle jag nu lägga ner honom så vaknar han...

Jag är så trött så det svider i ögonen.. Sorry för mitt inte så positiva inlägg...

Usch ja det är inte roligt när man inte får sova. Här kör vi sova hela natten 2nätter, vakna kl 4 en natt, sova två, vakna en osv...

Enda trösten jag har är att oftast så sover de hela nätter om några månader. Det känns långt dit, men sen glömmer man den här tiden.
  • Liten till
    faerie skrev 2015-09-04 10:40:43 följande:

Här hade vi en så himla mysig dag igår....fram tills klockan 15 då magknip slog till ordentligt. Illvrål som inte gick att trösta förrän han somnade. Så han sov typ 19-21 och sedan 21.30-02.30. Sedan var han klarvaken mellan 2.30 och 05.00. Pruttglad och en stor bajs kom under tiden och lillen var mest nöjd och ville gosa och pussas. Vaknade kl 7.30 igen. Ammade av och till fram till 8.30. Somnade och nu är vi vakna igen och han verkar fortfarande ha ont i magen. Drar ihop sig och frustar och vill bara ligga vid bröstet och snutta

Igår var första bra dagen på en vecka (fram till 15 dårå) Usch känns så synd om honom att behöva ha sån kolik

Stackars liten. Har du provat minifom droppar? Jag tyckte det hjälpte lite. Eller windi pysventil? Har ingen egen erfarenhet, men det man läser verkar ju väldigt positivt.
  • Liten till
    faerie skrev 2015-09-05 10:24:06 följande:

Nej jag har köpt Sempers D-vitaminer med mjölksyrabakterier (så typ samma som magdropparna fast med D-vitamin). Jag har även fått skickat Gripe Water från England (min man kommer därifrån) och det används mycket där mot gasiga bebismagar. Det är dillfröolja som ska hjälpa. Han har fått det två gånger nu och båda gångerna kom i alla fall en rejäl rap upp efter maten så det är ju bra, med tanke på att han så svårt för att rapa. Ska nog köpa en pysventil att ta till när det verkligen inte vill komma ut!

Hur har era bebisar det med hormonprickar? Noah har fått gabska mycket prickar i ansiktet nu, han är snart 6 veckor. Är det inte lite sent?

Är det hormonprickar då? Maja fick prickar så fort jag åt choklad. Och hormonprickar och värmeutslag tycker jag är ganska lika.
Svar på tråden Bf juli 2015