• Siri83

Vi som har avbrutit 2014/2015

För tre månader sen valde vi att avbryta vår graviditet pga kromosomfel. Hela resan från ultraljudet och nu har varit den värsta tiden i mitt liv. Har känt mig/känner mig väldigt ensam i allt det här som har skett. Som tur hittade jag familjeliv som har tröstat mig och gett mig styrka i tuffa stunder då här finns människor som vet exakt vad man gått/går igenom.

Har verkligen försökt att tänka framåt och finna olika strategier till att klara av vardagen. Men nu har all framtidshopp bara avstannat och det känns som man är tillbaka på ruta ett igen. Ett av skälen är att 2014 var inte bara mitt år att bli gravid utan 5 andras i min närhet också. Och nu har dem börjart föda. Detta gör så ont i mitt hjärta, när man får se bilder på nyfödda och tänka att det kunde vara jag om några månader.

Samtidigt känns det som folk plussar hela tiden.

Detta gör mig stressad,då det känns som min tid aldrig kommer att komma.

Min första mens kom efter 6 veckor efter avbrytandet. Sedan kände jag ägglossningen och fick mensvärk och andra PMS symptom. Trodde den skulle komma på den beräknade mensdagen, men icke. Idag är den 11 dagar sen vilket ha lett till oro och stress över att nu måste jag vänta ytterligare några veckor innan man vet att man kan försöka igen. Eller att något är fel.

Jag är inte gravid, har gjort grav-test och känner mig inte alls gravid.

Min önska för tillfälligt är att jag bara skulle kunna slappna av och låta allt ta sin tid! Inte ha så bråttom med att skaffa barn igen.

Hoppas det finns andra som vill dela med sig av sina historier och vi kan finna tröst och styrka i varandras berättelser.

• Svar på tråden Vi som har avbrutit 2014/2015
  • Fialotta02

Hej!
    Måste ställa en lite konstig fråga som gnager inom mig. Har ni gett era änglabarn namn? Hade ni redan tänkt ut namn innan de kom? Vi har inte gett vår son något namn, men det känns som man egentligen borde det även om det känns ännu tyngre då det blir ännu mer "verklighet" då.
    Kram

• iamari

Hej Fialotta,

Vi gav vårt barn ett namn på väg till fostervattensprovet. Det blev en känslomässig grej eftersom vårt första barn hade "arbetsnamn" redan från allra första början. Nu när vi väntade vårt andra barn, och det verkade som att vi skulle förlora det, kändes det fel. Som att det betydde otur att barnet inte hade ett namn... 

Såhär i efterhand känner jag inte att det var ett barn med ett namn som kom till oss. Det var ju ingen person som vi lärde känna. Jag hann inte knyta an till det heller i magen. Så oftast pratar vi om bebisen snarare än att vi benämner det med namnet vi gav. Men jag kan tänka mig att det är väldigt olika. Jag kan tänka mig att om jag hade gett namnet till barnet tidigare (såsom vid första barnet) så hade det betytt mer även nu.

Kram

• Siri83

God kväll!

Vad glad jag blir över alla positiva inlägg:) Känns som vi är på rätt väg i vårt läkande! Jag blev också väldigt glad när jag fick min mens igen, känns som det var kroppens sätt att säga att allt är bra igen.

Var det någon av er som inte fick ut hela moderkakan?

Fialotta2: Bra beslut med att bara fokusera på dig! Hoppas du snart får din mens också, känns som det var en del i läkningsprocessen. Vi lät vår pojke ha kvar sitt smeknamn, då vi inte hade något namn från början.

Vad skönt att många har kommit igång med träning, själv har jag inte orkat ta tag i det!

Är ni med i något annat forum, som till exempel Facebook?

Hoppas ni får en fin kväll!

Kram

• iamari

Hej,

jag funderade tidigare på att skapa en sluten Facebook-grupp till oss, men jag är inte så hemma på det så jag fattade inte riktigt hur man skulle göra. Om någon annan vill ta på sig att starta en grupp så är jag på!

Trevlig kväll,

Kram

• Siri83

Tyvärr är inte jag så bra på sådana saker, men kan försöka . Undrar dock om en sak, vet ni om folk på ens Facebook kommer kunna se att man gått med eller skapat en grupp?

• Fialotta02

Hej!
    Jag har precis skapat gruppen så om du söker på Änglabarn 2014/2015 borde du hitta den. Den är sluten så endast medlemmarna kan se vad som skrivs. Jag tror att dina vänner kan se att du är med i gruppen om de går in på din profil och kollar vilka grupper du är med i.
    Kram

• Siri83

Ok, det var väldigt enkelt att skapa en grupp. Jag gjorde gruppen hemlig för jag vill inte att alla på min Facebook ska veta, så om jag ska lägga till måste vi nog bli vänner på Facebook.

Om det finns fler som vill prata eller dela med sig mer privat så skicka mail via familjeliv så lägger jag till er.

• Fiiaaa

Oj nu blev jag förvirrad :) jag är gärna med i en hemlig facebookgrupp, vad ska jag göra?

Kram

Svar på tråden Vi som har avbrutit 2014/2015