• Siri83

Vi som har avbrutit 2014/2015

För tre månader sen valde vi att avbryta vår graviditet pga kromosomfel. Hela resan från ultraljudet och nu har varit den värsta tiden i mitt liv. Har känt mig/känner mig väldigt ensam i allt det här som har skett. Som tur hittade jag familjeliv som har tröstat mig och gett mig styrka i tuffa stunder då här finns människor som vet exakt vad man gått/går igenom.

Har verkligen försökt att tänka framåt och finna olika strategier till att klara av vardagen. Men nu har all framtidshopp bara avstannat och det känns som man är tillbaka på ruta ett igen. Ett av skälen är att 2014 var inte bara mitt år att bli gravid utan 5 andras i min närhet också. Och nu har dem börjart föda. Detta gör så ont i mitt hjärta, när man får se bilder på nyfödda och tänka att det kunde vara jag om några månader.

Samtidigt känns det som folk plussar hela tiden.

Detta gör mig stressad,då det känns som min tid aldrig kommer att komma.

Min första mens kom efter 6 veckor efter avbrytandet. Sedan kände jag ägglossningen och fick mensvärk och andra PMS symptom. Trodde den skulle komma på den beräknade mensdagen, men icke. Idag är den 11 dagar sen vilket ha lett till oro och stress över att nu måste jag vänta ytterligare några veckor innan man vet att man kan försöka igen. Eller att något är fel.

Jag är inte gravid, har gjort grav-test och känner mig inte alls gravid.

Min önska för tillfälligt är att jag bara skulle kunna slappna av och låta allt ta sin tid! Inte ha så bråttom med att skaffa barn igen.

Hoppas det finns andra som vill dela med sig av sina historier och vi kan finna tröst och styrka i varandras berättelser.

• Svar på tråden Vi som har avbrutit 2014/2015
  • cherrypie

Hej,

Vi har avbrutit för en vecka sedan pga kromosomfel fast det känns som om det var igår, så som tiden stannat, mår inget bra just nu. Undrar om ni skulle kunna lägga till mig i er grupp på FB, känner att jag behöver på något sätt vara bland människor som varit i samma situation.

• Misshjb

Jag vill gärna vara med i er fb-grupp men vet inte hur man skriver ett PM?

Lite dumt kanske men har precis blivit medlem här :)

• Janssonskan

Hej! Vet inte om denna tråd är aktiv fortfarande.. Men skulle gärna vela gå med i facebookgruppen jag också..

Jag och min sambo var in på ultraljud nu i måndags och på mindre än 5 minuter slogs vår värld sönder.. Vår lilla dotter hade vätska i buk och lungor, stor missbildning och dom misstänker extremt fall av turners syndrom..hon har en cysta i nacken som är liksa stor som sitt huvud..läkaren var chockad över att jag inte hade fått missfall..

Men trots allt detta så sparkar hon på.. Vi ska avbryta graviditeten och nu väntar vi bara på provsvar och när detta ska ske..

Jag är nu i 17+6..

Det jobbigaste är all väntan och alla frågor..

• Misshjb
    Janssonskan skrev 2015-06-10 17:03:00 följande:

Hej! Vet inte om denna tråd är aktiv fortfarande.. Men skulle gärna vela gå med i facebookgruppen jag också..

Jag och min sambo var in på ultraljud nu i måndags och på mindre än 5 minuter slogs vår värld sönder.. Vår lilla dotter hade vätska i buk och lungor, stor missbildning och dom misstänker extremt fall av turners syndrom..hon har en cysta i nacken som är liksa stor som sitt huvud..läkaren var chockad över att jag inte hade fått missfall..

Men trots allt detta så sparkar hon på.. Vi ska avbryta graviditeten och nu väntar vi bara på provsvar och när detta ska ske..

Jag är nu i 17+6..

Det jobbigaste är all väntan och alla frågor..

Fy vad hemskt. Beklagar verkligen Vad heter du på fb så blir jag vän med dig och lägger till dig.
  • Misshjb

Det fanns flera som såg ut som du beskrev. Lägg till mig istället : Hoda jabbari Brännerud
    :)

• Janssonskan

Kunde bara "följa" dig inte lägga till sig som vän.. Så jag gjorde det iaf så kanske du kan lägga till mig :)

• Lindajur

Hej,

jag vet inte heller om denna tråd är aktiv längre men jag gör ett försök ändå. Jag och min man avbröt vår graviditet i vecka 22 för tre veckor sedan, den 1 juni, efter att vi vid rul och efterföljande riktade ultraljud fick reda på att vår lilla flicka hade allvarliga fosteravvikelser som man tydligt kunde se på hennes lilla kropp på ultraljudet. I vårt fall rörde det sig alltså inte om någon kromosomavvikelse (ingenting man kunde se på fostervattenprovet iallafall vilket vi gjorde efter rul) men då läkarna inte gav oss så mycket hopp fattade vi det tunga beslutet att avbryta efter två veckors utredningar, ultraljud, kuratorskontakt m.m. Det kändes extra tungt då vi både haft ma och mf förra året, så när äntligen allt verkade rulla på som det skulle så hände detta som absolut inte fick/kunde hända. Det har varit en omtumlande tid och vi har nog fortfarande inte förstått vad som hänt, men vi tar en dag i taget. 

Jag skulle hemskt gärna vilja ha en närmare kontakt med någon av er andra som varit med om detta då det känns som att ingen annan kan förstå allt det hemska man varit med om och som man tvingas gå igenom nu efteråt. Jag bor i Stockholm så det vore trevligt om det finns någon som bor i närheten så att man kanske kan träffas och utbyta erfarenheter. Jag ser i tråden att några av er har startat en Facebook-grupp för närmare kontakt, men då jag inte känner mig redo att visa för alla "vänner" på Facebook att jag gått med i en sådan grupp (jag tror nämligen att det syns i profilen att man gått med, om det inte finns någon inställning för detta?) så försöker jag leta efter en kontakt här ändå. 

Jag hoppas att alla ni som har gått igenom detta hemska för en tid sedan mår bättre idag och att ni andra precis som jag som gått igenom detta nyligen kan finna stöd i familj och vänner i den akuta sorgeperioden. Ingen mamma ska behöva fatta ett sådant här beslut som vi har tvingats fatta!!

• enfuria

Jag kommer imorgon 13/10-15 att ta ett piller som avstannar graviditeten och på Torsdag då jag egentligen ska gå in i vecka 18 så ska jag behöva föda ut mitt älskade barn. Det är så jävligt.... Jag såg så fram emot att dottern på 3 år skulle få sig ett syskon... men så blir det inte och det gör mig så ont..... Men det blir att försöka igen i december..... Anledningen till detta är så pass smärtsam att jag inte ens kan skriva det utan att bryta ihop..... Mitt...... bl....i...vande..... änglabarn..... Gråter

• Fialotta02

Jag beklagar verkligen och skickar över all styrka till dig enfuria i detta hemska du ska behöva gå igenom!

Svar på tråden Vi som har avbrutit 2014/2015