• 89Madeleine

IVF/ICSI februari 2015

Jag är en tjej på 25 år som tillsammans med min sambo försökt få barn i 4 års tid.
    Efter utredning har vi fått reda på att barnlösheten beror på manlig faktor och att vi kommer att få göra IVF med metoden ICSI (där man injicerar spermien direkt i ägget) på reproduktionsmedicin KS/Huddinge. Jag ska in på mitt andra VUL på måndag 9/2 och är i fullt sjå med sprutorna.

Är det fler som vill vara med i tråden och stött varandra? :)
    Man har ju så mycket frågor och funderingar hela tiden.

Kram på er alla kämpare!

• Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015
  • Filli89
    Gosmos skrev 2015-04-26 22:34:47 följande:
    Här finns två sorter, basically.

Korta protokollet som innebär ingen nedreglering av egna hormoner, bara stimulering med sprutor för fler ägg.

Långa protokollet innebär nässpray med nedreglering i två veckor - flera månader. Sen stimulerar man med sprutor. Ibland i kombination med nässpray, ibland utan. Sedan tar man sprutor för att fördröja äl och för att boosta äl.

Sprutorna tas runt naveln, i tjockaste delen av magen. Låter skitont i benet!
    Jaha okee, då har jah nog det längre protokollet med nedreglering, här använder d dock inte spray utan allt är sprutor, så d blir 30 sprutor i varannat ben. det gör faktist inte sååå ont, igår visade sköterskan mig då d va första gången, och idag försökte min man ge mig den men va så rädd av någon anledning så ja tog den sj tillslut o han stod o hejade hehe. Det är så stressig period nu alla väntan men äntligen är vi igång. Nedreglerades du? Isf hur kändes det psykiskt? Har läst så många biverkningar men hittils har ja inte känt så mycket men det är ju bara 2 dagen. funderar även på detta med embryo insättning om d blir bra ägg samt embryo så vill ja gärna sätta tillbaka två, IOM att ens man har sämre spermier vf inte köra två på en gång då? vad tror ni? har hört att e kan stödja varandra att fästa.. Embryon alltså.
  • Gosmos

Jag är mitt i min första nedreglering. Mådde bättre än vanligt första veckan och sen helt okej fram till dag 13 då jag blev trött, feber och ont i huvudet. Men nu känns allt okej igen på dag 15 dock med typ 10 finnar på väg ut i pannan :/. På dag 17 börjar jag med sprutor.

• Gosmos

I Sverige kan vi inte välja att sätta in två. Om embryona bedöms starka sätts ett in, om de är svaga sätts två in om man vill det. Vi kan alltså inte be om två embryon, det blir som det blir. 2% resulterar i tvillingar i Sverige.

• Filli89
    Gosmos skrev 2015-04-27 11:04:53 följande:

Jag är mitt i min första nedreglering. Mådde bättre än vanligt första veckan och sen helt okej fram till dag 13 då jag blev trött, feber och ont i huvudet. Men nu känns allt okej igen på dag 15 dock med typ 10 finnar på väg ut i pannan :/. På dag 17 börjar jag med sprutor.

Är det sant, jag är några dagar efter dig på dag tre endast, men vi får höras vid o stödja varandra. får hormon sprutorna om cirka 22 dagar känns som en evighet. jaha okee tänkte på det där med två embryon kliniken jah går på är inte så förtjusta i tvillingar verkar det som(mer komplikationer) men ja känner vf inte om det är möjligt när man ändå betalar, och man vet att det kanske blir svårt med syskon. Aah vi får se hur det går. Frågan e ju vf de på min klinik lagt ner med sprayen. Känns obehagligt att ta sprutor i 30 dagar lol
  • Gosmos
    Filli89 skrev 2015-04-30 14:38:46 följande:

Tjejer har ni fått mens när

Ni nedreglerad?

Man får mens som ett kvitto på att man är helt utan hormoner. Enligt mina instruktioner måste mensen kommit, annars får man inte börja uppreglera.
  • Filli89
    Gosmos skrev 2015-04-30 16:45:42 följande:
    Man får mens som ett kvitto på att man är helt utan hormoner. Enligt mina instruktioner måste mensen kommit, annars får man inte börja uppreglera.
    Jaha dag sex idag och ingen mens. På vilken dag fick du mens?
  • Filli89
    Gosmos skrev 2015-04-30 16:45:42 följande:
  • Gosmos
    Filli89 skrev 2015-04-30 18:36:17 följande:

Dag 12.
  • Filli89
    Gosmos skrev 2015-05-01 14:17:12 följande:
    Dag 12.
    Hur går det för dig? Hur långt har du kommit? själv ska jag ta blod prov på lördag för att se om sprutorna funkar
  • Gosmos
    Filli89 skrev 2015-05-05 14:39:11 följande:

Hur går det för dig? Hur långt har du kommit? själv ska jag ta blod prov på lördag för att se om sprutorna funkar

Jag vet inte. Är svårstimulerad så det finns ingen risk för att jag får för mycket hormoner, därför ska jag inte på undersökning förrän på torsdag. Men då får vi troligen datum för plock, du blir nästa vecka någon gång.
  • Filli89
    Gosmos skrev 2015-05-05 16:39:51 följande:
    Jag vet inte. Är svårstimulerad så det finns ingen risk för att jag får för mycket hormoner, därför ska jag inte på undersökning förrän på torsdag. Men då får vi troligen datum för plock, du blir nästa vecka någon gång.
    Jaha okee. Jag är fortfarande på nedregleringen processen, fick mens för några dagar sen så hoppas detta funkar, varit värsta mensen sen titthålsoperationen faktist vet ey om det är pågrund av sprutorna, usch.
Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015