Inlägg från: pannkakan87 |Visa alla inlägg
  • pannkakan87

Östgötar som planerar barn 2016

Desideri skrev 2015-03-06 12:00:25 följande:

När jag gjorde ett ul med dottern i vecka 8 så såg vi en liten liten böna med ett tickande hjärta, inte så mycket mer. :) Dock gjorde jag inte vul utan vanligt ul. 
    Gjorde ul mest för att se så allt stod rätt till, var nojig för att det skulle bli missfall men kroppen inte stöter ut det. Såklart kan sånt lika gärna hända efter v 8 också men det lugnade lite. :)

Men om man ser ett pickande hjärta borde det väl ändå klara sig? :-/
  • pannkakan87
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/50275831-risk-for-missfall
    I den här tråden så läst jag att risken för missfall om man ser ett pickande hjärta i v8 är bara 3 %. En tjej hade fått den informationen från olika ivf-kliniker.

Hur tänker ni kring tidigt ul/vul? Ja eller nej?
    Ni som har gjort det tidigare, har ni sett ett pickande hjärta och har bebisen överlevt?
    Jag är så himla nyfiken! Jag kommer nog ändå vilja göra ett tidigt ul i v 8 på Lovisakliniken. Om möjligheten finns så kommer jag inte kunna håll mig!
  • pannkakan87
    Usagi skrev 2015-03-06 19:43:11 följande:

Vad kul pannkakan87!????

Vi kunde se en liten böna med pickande hjärta. I vecka 13 sen gjorde vi kub och nupp test. I vecka 18 rutinultraljud och såg kön då. Fick även göra 2 till UL för att kolla så bebis låg med huvudet neråt????

Vi ska till Thailand i mars nästa år och hade tänkt börja efter det, då jag helst inte vill vara gravid där. Men suget efter ett syskon gör att det kanske blir tidigare iaf????

Mådde du illa under den första graviditeten? Jag tänker på att du inte vill må dåligt i Thailand, men om ni blir gravida i början på året så kanske det har hunnit släppa tills ni ska åka. :)
    Här måste jag tajma in så att jag hinner arbeta 8 månader och få upp min föräldrapenning. Jag tar examen i januari och kommer att börja jobba direkt - så vi börjar försöka första ägglossningen i februari. :) Hoppas det tar sig rätt fort. Vet inte hur chef osv kommer att reagera men struntar faktiskt i det eftersom jag väntar i många år på att få skaffa barn nu. Har alltid velat gå klart universitetet först så att vi har en stabil ekonomi när lillen kommer. :)
  • pannkakan87
    Usagi skrev 2015-03-06 07:01:33 följande:

Hej!

Jag hoppar in här med. Vi hade tänkt starta bebisverkstaden i april nästa år. Kanske tidigare då längtan efter syskon kommer smygande. Vi är 27 år och har en dotter på 11 månader.

Såg att ni som bor i Norrköping undra om Lovisa kliniken. Jag gick hos bm Margareta och är mer än nöjd. Supernoga och väldigt omtänksam och rar. Gjorde ett vul i vecka 8 och gynekologen är väldigt snabb och inte särskilt social. Darja som utför UL är enormt duktig. Tar tid på sig och förklarar allt man ser på skärmen. Kan inte annat än rekommendera Lovisa.

Jag var inne på Lovisaklinikens hemsida nu och det står ingenting om vul i v 8 utan enbart tidigt ultraljud från v11. Obestämd
    Ringde du bara och bokade in vul i v 8 eller var det pga blödningar eller något annat?
  • pannkakan87

Jag tror att det är viktigt att vara tydlig med barnmorskor och läkare hur man vill ha sin förlossning. Att man kanske inte vill bli igångsatt i första taget pga det kan gå för snabbt för vävnaderna att töja sig men även att de håller emot mellangården när man krystar. I Finland använder man den metoden och där har de några av de lägsta siffrorna på förlossningsskador i världen.

Igår tog jag en liten promenad förbi Lovisakliniken bara för att se var det låg. Pirret att tänka på när det är dag för inskrivning nästa år. ^^

När ni börjar försöka, kommer ni att lokalisera/testa ägglossning då eller låta slumpen avgöra? Jag kan liksom inte låta bli eftersom min äl känns så väl och jag har så regelbunden cykel. Kommer nog inte nämna nåt för killen dock. Han skulle nog bli nervös eller avtänd:P Vill bara att det ska vara "vanligt" ligga och inte "nu ska reproducera oss".. Om ni fattar :P haha

• pannkakan87
    skatergirl81 skrev 2015-03-11 22:26:25 följande:
    Tycker det kändes precis så...som träningsvärk.

Har läst massa om endometrios ikväll, tänker att det kan vara en förklaring till att jag är så trött. Opererade ju bort den för ett år sedan men nu har jag känningar igen så det kanske har kommit tillbaka. Tyvärr kan ju endometrios göra det svårt att bli med barn och det är ju läskigt. Och jobbigt förstås att vara orkeslös och trött. Fattar inte varför det alltid ska bara något fel på kroppen! !
    Nej vad tråkigt. Du borde åka in och låta dom titta för att se om det är endometriosen.
    Hade du en cysta som de opererade bort eller hur yttrade sig din endometrios?
  • pannkakan87
    Javli skrev 2015-03-12 08:43:53 följande:

Hur många av er har barn sedan tidigare och för hur många blir detta första barnet?

För vår del blir det andra barnet, har en dotter på snart 3 år.

Första barnet för mig :)
  • pannkakan87
    skatergirl81 skrev 2015-03-12 12:53:05 följande:
    Det var en cysta de opererade bort, har gjort det en gång tidigare med. De kan inte veta säkert att det är endometrios utan att kolla med titthål. Nu när de var inne och tog bort cystan så förklarar de att det förmodligen var pga endometrios som jag haft så ont och att de bränt bort det. Men de sa inget om att det kan påverka att bli gravid men det har jag läst om nu. Men förhoppningsvis kommer det inte bli så för mig.

Men tycker det är jobbigt att jag har typ ingen energi, försöker träna 3-4 ggr i veckan...äter bra...dricker en kopp kaffe om dagen och röker inte och dricker nästan ingen alkohol. Äter dvitamin och har testat äta tillskott av järn. Men känner mig helt orkeslös...även om jag lägger mig så jag får sova 8 timmar så är jag trött när jag ska jobba. Försöker komma på vad det beror på.
    Hm, det låter lite som att det skulle kunna vara sköldkörteln annars? Har ni kollat den? Då vet jag att man brukar bli väldigt trött. Men annars kan det ju vara endometrios, jag har ingen aning om symtomen förutom att man får ont.
    Har du regelbunden mens?
  • pannkakan87
    skatergirl81 skrev 2015-03-12 20:17:34 följande:
    Jag vet inte om de kollade det då för ett år sedan...de tog lite blodprovet då. En annan sak är att jag är så fruktansvärt frusen hela tiden och det är ju ett symptom på sköldkörteln.

Ja den är ganska regelbunden men kan diffa några dagar hit och dit. Jag ska se om jag kan få göra en hälsoundersökning via företagshälsovården och kolla upp detta.

Därför jag är orolig för det här med barn också och hur jag kommer orka.
    Det tycker jag att du ska göra! Du har inte ändrat matvanor eller nåt? Vet att celiaki(gluten) kan utlösa såna symtom också.

Det är ju skönt att ha kollat upp det innan ni börjar försöka, för att som du skriver, ha orken att ta hand om en liten också. Det är säkert bara något som går över snart men det kan ju vara bra om du kommer iväg till en hälsokontroll eller ett läkarbesök.
  • pannkakan87
    Nrk79 skrev 2015-03-14 16:53:48 följande:
    Tack! :) I slutet av januari förlorade jag min son i vecka 22, så behöver få 2 månader emellan.
    Nej, din stackare. Hoppas att allt gått bra efteråt och att det går bra nästa gång. Stor kram!
Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016