Inlägg från: pannkakan87 |Visa alla inlägg
  • pannkakan87

Östgötar som planerar barn 2016

Maalon skrev 2015-08-17 14:25:50 följande:
    Åh vad mysig ändå med magen! Haha ja shit jag äter också mycket, som en häst verkligen. Försöker äta nyttigt, men ibland när man måste ha mat snabbt. Kan nog få i mig mer kalorier på en måltid nu än var jag fick på en dag innan. Jag är egentligen lite av ett hälsokostfreak, men nu måste jaglussna på kroppen istället för att diciplinera den känner jag :)

Enligt familjelivs uträkning har jag bf den 18e april och går in i vecka 6 imorgon. Dock har jag haft en väldigt oregelbunden cykel, så riktiga bf kan vara långt ifrån den 18e egentligen :p

Har iallafall fått tag på barnmorska idag och fått en tid för inskrivning den 9/9, innan dess ville hon att jag ska till vårdcentralen för att ta prover för att konstatera graviditet och kolla olika värden. Så nu är jag svinnervös för att vc ska ba "nae, ingen bebis här, gör om gör rätt" typ :p
    Men vad konstigt att du måste dit och konstatera graviditet? Det har jag aldrig hört talas om tidigare.. Om det inte är du själv som är osäker förstås. Jag har ju inte varit på inskrivning än heller utan ska dit nästa vecka - v12. Då ska vi ta blodprov och kolla värden och sånt, har alltså inte varit någonstans innan. Men är det i Norge du ska göra det här nu? För då kan det ju vara annorlunda gentemot Sverige tänker jag.

Det lär ju inte vara nån inbillning att du är gravid haha. Men jag vet vad du menar ibland så är det ju så surrealistiskt, känns som man bara har inbillat sig allt haha! :D Som när jag började berätta för de närmsta så kändes det som jag gick runt och ljög för alla. Tungan ute

Och det är med maten är inte klokt! Precis samma här! Äter inget socker annars och lågkolhydratskost osv. Det har de varit väldigt dåligt med de här veckorna men nu börjar jag så smått komma tillbaka till bättre matvanor. Har också varit duktig med att gå till gymmet, styrketräna och löpa. Men har inte gjort någonting nu sen graviditeten.. Men efter ultraljudet så ska jag börja gå till gymmet igen men börjar självklart väldigt lugnt. Jag är bara rädd för missfall nu innan så jag törs inte ta i och sådär, och jag vet att det inte ska vara någon fara men jag har läst för många historier om kvinnor som fått mf på gymmet eller i samband med träning.  :/
  • pannkakan87
    Maalon skrev 2015-08-18 07:44:26 följande:
    Kan tänka mig att det kanske är så att dom inte tar prover på barnmorskemottagningen här, så jag måste göra det på vc innan, bor i ett såååå litet samhälle. Vet inte riktigt. Min bästa vän är också gravid så ska fråga henne om hur hon gjorde det :P  
    Aa, bor en bit utanför Trondheim, så allt blir i Norge. Men åker ju hem till Linköping och gör ultraljud bl.a. :) 

Ahh shit vad jag saknar träning egentligen! Men jag är så satans trött hela tiden, halvsover när jag har paus på jobbet, däckar så fort jag kommer hem. Träning finns inte på kartan just nu egentligen. Men känner som du, efter ul ska jag börja överväga om jag orkar det. Man ska ju inte lyfta tungt eller så menar jag, speciellt inte innan v 12
    Okej då förstår jag! Då är det självklart därför du ska dit innan. :)

Jag har ju haft semester tills nu, idag börjar min skola igen så vi får se hur det går med trötthet och så. Annars har jag inte känt av det så farligt men som sagt så har jag ju inte behövt gå upp tidigt eller nåt på länge. :) Ska bli skönt att komma igång nu efter semester i alla fall - tiden går fortfare när man har nåt att göra/gå till varje dag. :)
  • pannkakan87
    Maalon skrev 2015-08-18 09:25:01 följande:
    Ja det gör ju det, veckorna rullar på så fort när man har rutiner :)
    Är du lärare eller pluggar du? 
    Jag tar lärarexamen i årsskiftet. :) Du då?
  • pannkakan87
    Maalon skrev 2015-08-19 07:26:32 följande:
    Härligt! Grattis i förskott :D Vilken typ av lärare blir du?

Jag har en examen i litteraturhistoria, men flyttade ju till världens ände pga kärleken så kan inte direkt använda min utbildning här. Jobbar i kläd och skobutik nu. Ska förhoppningsvis kunna läsa upp lite matte och fysik under graviditeten och läsa till ingenjör om nåt år eller två :)
    Förskollärare! Solig Så jag har redan läst tre år och är inne på sista terminen och det känns väldigt skönt att hinna klart innan bebis. Hade varit trist att behöva ta ett sabbatsår så sent innan examen och få en ny klass men nu hinner jag gå klart i lugn och ro och till och med kanske jobba lite innan bebisen kommer. :) Beroende på hur jag mår förstås men jag vill gärna inte gå hemma mer än nödvändigt för jag blir såå uttråkad av det!

Vad kul! Det låter ju som en plan :) Är ditt arbete tungt som du har nu? Har aldrig jobbat i klädbutik innan men det är väl iaf att man står upp väldigt mycket som kan bli jobbigt mot slutet kanske?
    Vad för slags ingenjör vill du bli? Hur gammal är du förresten? :) Jag är 28!
  • pannkakan87
    Nrk79 skrev 2015-07-21 10:28:09 följande:

Hej. Blev idag inbjuden till en Norrköpingsgrupp på FB för de som väntar barn mellan jan-april. Kanske något för någon av er sen? :) kram

Hej! :) hur går man med i gruppen?
  • pannkakan87
    Maalon skrev 2015-08-19 17:43:39 följande:
    Vad härligt! Haha ja vilken timing verkligen! Ja kan tänka mig att det är skönt att hinna jobba lite innan, få in en fot någonstans liksom :)

Tungt är det absolut inte, men står upp en hel del som sagt, men hoppas att det ska gå bra :) räknar med att jobba månad 8 ut egentligen, så hoppas att jag klarar av det :)

Jag har tänkt bli energiingenjör, men måste läsa upp en himla massa fysik och matte först eftersom jag gick samhäll :p

Jag är 23, blir 24 i jul :)
    Nu har jag varit på inskrivningen! :) Woho! Känns kanon. Vår barnmorska vill man äta opp, hon är så gooo! Haha. Fick ta prover - två rör blod, blodtryck, kissprov och lite sånt. Allt såg jättebra ut så det känns skönt. :) Vi pratade en massa och mötet tog 1,5 timme hehe. Hon ville känna på min livmoder så jag fick ligga på en brits så kände hon sa att den hade vuxit massor. Då blev jag så himla glad haha! Solig Sen frågade hon om vi ville prova att hitta hjärtljuden men att de inte var säkert att vi skulle lyckas såhär tidigt men jag ville ändå prova. Självklart ville inte bebis alls va med på det :P Så jag får gott vänta till ultraljudet om en vecka. Får tänka att hjärtat bara är några millimeter så det är inte lätt att hitta med andra ord. :P Men jag är exalterad och taggad! Vill att veckan ska gå snabbt!! :D

Hur är allt med dig? :)
  • pannkakan87
    Javli skrev 2015-08-25 14:21:06 följande:

Spännande med inskrivning Pannkakan87! Och vad spännande att bli erbjuden att lyssna på hjärtljuden. Det blev inte jag som går inom landstinget ..hihi..Hur långt gången är du?  Jag har rullat in i vecka 15 nu. Tiden bara springer iväg.

Jag går hos en privat bm så det kanske är därför
    Jag är i vecka 12!
    Å härligt att vara vecka 15! Bara nån månad innan du kan börja känna bebis ju! Så mysigt:))
  • pannkakan87
    Javli skrev 2015-08-25 16:47:47 följande:

Ja tyckte jag kände något sprattel häromdagen men svårt att veta om det är tarmar. Hihi

Gud så spännande! Har du barn sen tidigare? Då kan man ju känna tidigare har jag hört! :)
  • pannkakan87

Tyvärr så levde inte vår lilla bebis. :( Ett så kallat missed abortion - kroppen har trott att den fortfarande är gravid så livmodern har växt och där finns fostervatten och allt. Men fostret dog för fem veckor sedan och var bara en liten orörlig klump. Jag ska in till gyn i morgon och sätta igång ett missfall. Har gråtit så mycket idag att jag känner mig helt tom.

Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016