• velvet

BF december 2015 :-)

Anny123 skrev 2015-09-16 20:45:05 följande:

Hur känns er mage? Spänner den mkt? Sammandragningar? Annat?

Tycker att min mage är så himla spänd! Det känns som att den ska sprängas ibland. Minns inte att jag kände såhär under förra graviditeten. Går in i vecka 29 om någon dag.
  • velvet
    PlusLängtan skrev 2015-09-24 08:26:12 följande:

Oj, jag hoppas verkligen vår bebis kan ha 50. Har köpt en hel del i 50. Lite i 50/56 och 56 också dock... Köpte fleeceoverall och annan overall i 56 för att förhoppningsvis inte behöva köpa en till innan vintern är slut. Får se hur det blir med det då.

Vår dotter var för liten för storlek 50 de första veckorna, trots att hon var fullgången. Så jättesvårt att veta innan!
  • velvet
    PlusLängtan skrev 2015-09-26 08:15:31 följande:
    Ja, det är ju det.. Växte hon snabbt i 50 sen?
    Snabbt och snabbt, det tog nog 2 veckor innan storlek 50 satt bra på henne. :) Hon var inte direkt ovanligt liten när hon föddes heller, 49 cm och 3240 g.
  • velvet
    moruri skrev 2015-11-05 10:34:44 följande:

Min senaste förlossning blev jag iofs igångsatt men fick första värken 19.30 typ och så var han ute 23.41. Så det var en väldigt intensiv förlossning. Jag funderar på epidural denna gång (innan har jag haft lustgas och morfin), men bm tror inte jag kommer hinna med det. Känns som jag kommer kräva att få komma in till förlossningen efter första värken denna gång så jag hinner om jag vill. Tur det bara är 3 min till sjukhuset med taxi.

Hur var din "status" när du blev igångsatt? Var tappen mogen eller omogen? Hade du börjat öppna dig?
  • velvet
    moruri skrev 2015-11-08 09:41:05 följande:

Oj, njurbäcken dilation skulle de stå.
    Det är något fel på vägen mellan njurarna och urinblåsan, de är omogna så en del urin åker tillbaka upp till njuren vilket kan leda till att njurbäckenet blir vidgat. Ökad risk för uvi. Men vissa mer sällsynta komplikationer. En liten procent har man kopplat ihop med down syndrome.
    Det upptäcktes på tul. 95% av de som föds med de växer ifrån det, 2 % kräver operation.
    Så statistiken är ju bra så att säga. Men kan inte sluta tänka på att det är "typiskt min otur".

Ni har ju verkligen oddsen på er sida! Men klart att man kan oroa sig ändå. Det gör jag konstant, och då "helt utan" anledning då vi inte sett någonting avvikande och fick 1:20000 på KUB-testet vi gjorde. Men jag tänker att det är så mycket som inte syns på ett ultraljud. :(
  • velvet
    moruri skrev 2015-11-08 11:29:44 följande:

Velvet: ja, oddsen är ju toppen, men hjälper föga :p. Som du säger, så mycket som går att missa med ultraljud. Som jag har förstått de så om de kommer visa sig att urinvägarna inte mognat vid nästa ultraljud, (runt den 20e) så kommer vi att efter förlossningen få gå på massa uppföljning. Bra såklart men stressande tanke redan nu. Vill ju bara hem direkt efter förlossningen, inte stanna kvar på
    BB.

Hehe, vi tänker precis tvärtom och vill gärna stanna så länge som möjligt på BB. Drömmer
  • velvet
    moruri skrev 2015-11-09 11:16:30 följande:

Velvet: här i Malmö får man dela rum och ens partner får bara stanna till typ 7-8 på kvällen. Helt värdelöst. Inge kul att starta upp amningen och knyta an när man har en annan mamma med bebis i rummet samt dennes man. :p vill komma hem till mitt lugna! Sist åkte vi hem 6timmar efter förlossningen, var så skönt! Så hoppas verkligen att vi får gå hem direkt efter denna gång också.

36+0 idag!

Fy vad hemskt! Här i Stockholm, eller iaf på Karolinska där vi födde förra gången och planerar att föda den här gången också, så finns det bara enkelrum. Visserligen så delar man på dusch och toalett med ett annat par (man låser 2 dörrar inifrån när man är där inne) men jag upplevde inte det som något jätteproblem förra gången. Hoppas att vi får en lika bra upplevelse den här gången, men klart att man är nervös över det. Jag fick aldrig amningen att fungera sist så jag vill verkligen passa på att få all hjälp jag kan innan vi åker hem.
  • velvet
    summer13 skrev 2015-11-09 20:19:31 följande:

Får man skryta? är så löjligt stolt över min 2åring! Vi har samsovit sen födseln, vi har prioriterat att familjen ska få sömn och då har det varit smidigast. Då sover hon 12 timmar utan att vakna. Nu har vi börjat natta henne i egen säng i sitt egna rum och suttit vid sängkanten, typ ett par veckor. Häromdagen sa jag att mamma är trött och ska sova egen säng och att hon ska sova i sin säng. Säger att hon kan komma in till mamma om hon blir ledsen. Säger godnatt och hon somnar ensam. Hon sa bara "okej mamma, nattinatt älskar dig" sen somnar själv.

Så löjligt stolt man blir! Haha!

Kändes som dom som har stört ihjäl sig på vår samsovning fick sig en knäpp på näsan, så bra kan det gå när man är uppmärksam på vad barnet själv är redo för och känner sig trygg med. Tror inte alls på några metoder där barnet ska känna sig övergiven, otrygg och skrika sig till sömns!

Lite OT men ibland får man nog skryta lite om sina små troll

Åh vad roligt att höra! Och vad trygg hon verkar vara er tjej. Vi har samma inställning som er och vår dotter har alltid varit välkommen att sova med oss. Nu väljer hon dock sin egen säng i 9 fall av 10 även om hon ibland kommer över på natten, men det är bara mysigt enligt oss.
  • velvet
    Beya skrev 2015-11-10 15:53:04 följande:

Jag känner mig inte redo för bebis:( kanske för att vi ska flytta vid månadsskiftet, har fortfarande inte fått pengar fr försäkringskassan och allt är allmänt rörigt. Känner mig mest ledsen och nedstämd:(

Här är det också lite rörigt, med det mesta faktiskt. :( Känner mig också bitvis ledsen och uppgiven, men längtar ändå efter bebis. Men vill att så mycket som möjligt ska ordna upp sig innan såklart.

Varför har du inte fått några pengar från försäkringskassan ännu? Har ni mycket kvar som behöver köpas?

Skickar över en virtuell kram.
  • velvet
    emelieen skrev 2015-11-16 07:25:07 följande:

Förövrigt så kräver han också att papper ska skrivas på, gärna innan förlossningen, eller strax därefter trots att han vill ha ett dnatest men jag har försökt förklara att jag knappast tror det går att fastställa ett faderskap om han samtidigt ställer sig tveksam till att han är pappan. Iallafall inte innan resultatet har kommit.

Gud, känner med dig alltså! Du måste vara stark nu! Skriv INTE på någonting innan du är helt säker
Svar på tråden BF december 2015 :-)