• velvet

BF december 2015 :-)

taramn skrev 2015-12-12 11:08:27 följande:

V. 41+3

Var på sista besöket till bm igår.

Hon kunde inte ens nå min tapp så de blev ingen hinnsvepning.

Är så oerhört frustrerad o vet ju då att jag inte är ett dugg mogen för förlossning. Vet ju att dom kommer behöva sätt igång mig nästa vecka, men för det behöver jag ju vänta i fem dagar till. Tycker att dom borde kunna starta förloppet redan nu. Skulle ju ha fått min unge i början av december (2/12). Inte i slutet...

Vad säger dom om du berättar hur frustrerad du är och undrar om de kan sätta igång dig tidigare? Även om det bara blir ett par dagar tidigare så är det kanske värt en hel del?

Jag sattes ju igång i vecka 39+1 (önskade en så planerad förlossning som möjligt pga extrem förlossningsrädsla) och var då ganska omogen fortfarande. Och då jag snittades förra graviditeten så är var de extra försiktiga vid min igångsättning då man inte kan driva förloppet lika kraftigt framåt som om man aldrig blivit snittad. Men det gick jättebra! Verkligen super.
  • velvet
    taramn skrev 2015-12-12 16:13:40 följande:
    Barnmorskan gjorde det klart för mig att jag får vänta, att det är vanligt att känna som jag gör när man går över tiden o att det är helt normalt. Att jag inte längre nu har med barnmorskemottagningen att göra o att jag får vända mig till förlossningen från o me då. Jag ringde förlossningen och frågade o berättade hur jag kände o mådde o frågade om det kunde få ske tidigare. Men icke sa nicke. Tvärnej. "Du får lov att vänta som alla andra även om det känns tungt. Hör av dig vecka 42+0 så får du komma dagen efter för kontroll."

Ifall jag blir gravid igen i framtiden får jag nog vara väldigt envis redan från början med att inte vilja gå över som med denhär graviditeten.

Vad använde dom för metod/metoder för din igångsättning? Va skönt att allt gick bra! Hur går det med bebisen? :)
    Usch vad frustrerande! Även om man såklart VET varför dom resonerar som dom gör. En igångsättning är ju trots allt förenade med något högre risker för komplikationer, att förlossningen ska sluta med kejsarsnitt osv.

När jag kom in gjordes en undersökning och det beslutades att en ballong skulle sättas in. Den öppnade mig till 3 cm, då togs det hål på hinnorna och jag fick värkstimulerande dropp. Sen skötte kroppen resten själv.

Allting går bra med bebisen, tack! Även om amningen är lite ovan och jobbig såhär i början (tycker jag iaf). :)
  • velvet
    Snobi skrev 2015-12-12 17:59:17 följande:

I förrgår fick vi äntligen vår dotter. Nu kämpar vi för att få igång amningen och senaste dygnet har verkligen inte varit roligt. Lite pepp från någon som hade det jobbigt i början?

Grattis! Vi hade det ganska tufft på BB med amningen. Bebis somnade bara vid bröstet och gick knappt arr väcka och jag kämpade för att få koll på hur jag ska göra med amningsnappen jag behöver för att kunna amma öht enligt mig. Jag har nämligen väldigt små bröstvårtor. Men sen har vi kämpat på och när vi var på återbesök idag fick vi reda på att han har gått upp 150 gram på 1 dygn. Hurra!
  • velvet
    Snobi skrev 2015-12-13 14:25:21 följande:
    Tungan i gommen har vi här också som extra krydda på krångelmoset. Jag tycker det är svårt att veta vad som är "normalt ont" och vad som är direkt dåligt. Vill inte att såren ska bli värre men jag blir så glad när hon får tag att jag typ slarvar och accepterar att det inte är helt perfekt. Puh.. men som du säger, det rättar väl till sig inom kort.
    Jag tror att det går ganska bra för oss med amning nu. Iaf om man tänker på att det bara har gått 5 dygn. Men som ni säger så är det svårt att veta vad som är normalt ont och krångel och vad som skulle behöva korrigeras. Har ni varit på återbesök? Jag fick nämligen visa upp när han tog tag och sen en amning och enligt den barnmorskan så såg det bra ut, men hon gav mig några tips för att det ska "finslipas". Hon borde väll sett om det var riktigt illa?
  • velvet

Är det normalt att svettas på nätterna (som om en hade feber) efter förlossningen? Jag har gjort det varje natt sen han föddes för 1,5 vecka sen. Vaknar plaskvåt.

• velvet
    fantasy06 skrev 2015-12-20 09:43:37 följande:
    Har det likadant. Har börjat bli lite bättre nu. Hon är 11 dagar idag :)
    Skönt att höra att det är normalt iaf. Man blir ju galen av att behöva byta kläder flera gånger/natt...
  • velvet
    moruri skrev 2015-12-22 19:30:10 följande:

Ja, torsk har han också fått på tungan lite så vi prata om det kanske hade med saken att göra också. Här blir det bara vishy vatten till att börja med.

Vad är torsk och hur vet man att bebisen har fått det? :(
  • velvet
    Frankie86 skrev 2015-12-24 21:55:27 följande:
    Det fick jag också som tips från Bvc men det hittar man inte lika lätt på affären längre :)
    Vad är vishyvatten? Känner mig förvirrad i hela den här torsk-grejen. ;)
  • velvet

Vill inte jinxa någonting men måste ändå fråga, är det möjligt för en 2,5 veckas gammal bebis att känna skillnad på dag och natt redan? När han föddes upplevde jag att han vaknade med typ 2-3 timmars mellanrum dygnet runt, men de senaste två dygnen har han varit mycket mer vaken på dagarna och i natt sov han ganska många timmar i sträck, vaknade och ammade för att sedan somna om igen. *håller tummarna att detta fortsätter*

• velvet
    Tokstollen skrev 2015-12-26 17:15:19 följande:
    När det är mörkt ute frigörs ju melatonin i kroppen och det gör oss trötta. Samma för bebisar ju. Och dessutom så tror jag att mängden melatonin i bröstmjölken är högre på natten om jag inte minns fel. Tror absolut dom kan få in en sovrutin redan nu. Så har det varit med alla mina tre :)
    Åh vad skönt att höra! Nu har det ju bara varit ett par nätter som varit bra så jag vågar inte ropa hej riktigt ännu. Minns inte när vår dotter började fatta det här med dag och natt heller, hon är fyra år och man glömmer snabbt. :)
  • velvet
    SsJj skrev 2015-12-27 06:09:17 följande:

Tack!

Hon skulle känna på mig igår sa hon men verkar ha gjort en hinnsvepning för jag blödde lite efteråt, fick göra ctg inatt och nu har jag sammandragningar. Skumt att jag inte fick det förklarat bara utan fick lista ut det själv.

Knappt sovit inatt och nu kan jag inte somna. Sambon är hemma med barnen och kommer hit nu på morgonen.

Håller verkligen tummarna för att det går snabbt men ändå lagom.. Det som skrämmer mig mest är nog om det skulle gå illa och bli akutsnitt.. Bara att vänta och se..

Stort lycka till! Tänkte bara berätta igen att min igångsättning började som din och gick hur bra som helst! Skulle inte kunnat önska mig en bättre förlossning. Lagom snabb också. :)
  • velvet

Måste bara få gnälla av mig lite. Vi har en dotter på fyra år som jag aldrig fick igång amningen med (extremt såriga bröstvårtor och kasst allmäntillstånd hos mig pga blodförlust och kejsarsnitt bla) vilket jag sörjde i efterhand. Det har därför varit viktigt för mig att få det att funka nu. Men jag vettefan om jag tycker att det är så himla bra eller mysigt som jag hade förväntat mig? Bebisen äter hela tiden och är ganska missnöjd annars. Jag får inte sova någonsin känns det som och jag börjar bli rejält trött på att inte ens kunna gå på toa utan att behöva göra det i full panik pga bebisskrik. Någon som ammat tidigare som kan peppa och lova att det blir bättre? :(

Svar på tråden BF december 2015 :-)