• EricaSE83

FET/IVF 2015 Maj

Hej tjejer!

Jag hoppar gärna in här.

Jag ska påbörja IVF nr 2 om ca två veckor på Sophiahemmet i Sthlm. Första försöket förra månaden fick avbrytas då inget av de fem ägg man fick ut befruktades :( 

Nu ska jag få byta från GonalF till Menopur (då äggen inte var av toppkvalitet) och vi kommer även få göra ICSI nästa omgång eftersom det verkar som att spermierna av någon anledning inte kommer in i äggen. Spermiekvaliteten har annars sett tiptop ut hittills och alla mina prover är bra så innan det misslyckade försöket kallades vi oförklarligt barnlösa men det kan man väl inte säga längre antar jag. Jag är 32 och min man likaså.

Livrädd för att vi ska få lika dåligt resultat nästa gång men bara att försöka se framåt och hoppas på det bästa. Trodde aldrig man skulle kunna längta efter att få köra en till IVF :)

Kram till er alla och lycka till

• EricaSE83

Pommac1: Såg att du gjort en omgång med Gonal-F innan och sedan bytte till Menopur. Fick du bättre äggkvalitet när du bytte? 

Vår första omgång fick jag fem ägg med Gonal-F men inget blev befruktat. Läkaren sa att det troligen berodde på att spermierna inte kunde ta sig in i ägget, men att embryologen också sett som bubblor på äggen vilket inte är bra. Så jag ska börja med Menopur inför nästa omgång och hoppas hoppas hoppas att det gör resultatet bättre. 

Hoppas det gick bra för dig idag!

• EricaSE83
    Pommac1 skrev 2015-05-12 20:53:47 följande:

När jag körde gonal-f så blev nästan alla ägg som var mogna befruktade. När vi körde menopur blev inget av äggen befruktade (dock var äggen bättre kvalitet och alla var mogna) så därför kör vi menopur igen och nu kör vi SCSI.

Okej! Hoppas att kombinationen Menopur och ICSI gör susen för oss båda!!!
  • EricaSE83
    Blomster84 skrev 2015-05-12 20:47:41 följande:

Någon mer än jag som sväller upp över magen efter ÄP?

Efter mitt äggplock var magen som en stenhård ballong i flera dagar, helt normalt vad jag förstår.

Jag fick aldrig något embryo återfört eftersom inget av äggen befruktades men har förstått att det kan svälla upp ytterligare efter återföring också (hoppas på att få erfarenhet från den extra svullnaden nästa månad :))
  • EricaSE83
    Pommac1 skrev 2015-05-12 21:46:28 följande:

Ja det får vi hoppas på! Även om mina förväntningar känns låga. Månad fick jag SCSI från? Haha! Inte lätt att få bokstäverna på rätt plats. :)

Haha jag läste det faktiskt som ICSI, såg inte förrän nu att bokstäverna var omkastade. Man är ju rätt insnöad :)

Mina förväntningar är också bra mycket lägre denna gång. Telefonsamtalet från kliniken med meddelandet om att inga ägg befruktats och att äggen var halvbra går liksom på repeat i huvudet. Vill verkligen inte vara med om det igen, hoppas vi i alla fall kommer vidare till ET denna gång.
  • EricaSE83
    Blomster84 skrev 2015-05-12 22:06:09 följande:

Tack för ditt svar. Det var likadant förra gången jag gjorde ivf men blev ändå nyfiken på om det är vanligt eller bara min mage som gör revolt.

Tråkigt att ni inte fick några embryon åter. Hoppas det går bättre nästa gång kram

Min mage gick inte tillbaka helt förrän mensen kom. Folk tror väl, passande nog..., att man är gravid så som man ser ut!

Tack för omtanken. Livrädd att det ska bli samma igen men försöker även vara hoppfull inför nästa omgång.
  • EricaSE83
    Blomster84 skrev 2015-05-13 10:48:21 följande:

Nej jag har aldrig känt att jag vill ge upp. Men har svårt att glädjas åt andras graviditeter vilket man ju vanligtvis gör och det är jobbigt att försöka dölja för vissa och förklara för andra. Min första graviditet (när jag var 20) resulterade i en dotter som nu är 10. Folk har alltid sagt att jag ska vara nöjd med att jag iaf har ETT barn, vilket jag kan förstå. Problemet är att jag känner att genom att ha ett barn så vet jag också vad jag missar. Min mamma sa att det var mitt livs stora misstag att skaffa barn så tidigt men det var mitt livs bästa beslut. Efter det har det ju knappast gått nåt vidare.

Med mitt ex så visade det sig att hans spermier hade 0% rörlighet men ändå blev jag gravid 5 ggr med honom. Dock slutade de 2 sista med utomkveds med 3 månaders mellanrum. Då var jag riktigt knäckt och kände att jag orättvist nog anklagade honom för dem inombords. Att det kanske var hans fel att det blev utomkveds. Komplett meningslöst och orättvist av mig, jag vet.

Än värre blev det när en av mina bästa väninnor kom till mig en vecka senare och skrattandes berättade att hon bara råkat bli gravid med en kille på fyllan och undrade om jag kunde hänga med när hon gjorde abort samtidigt som min ex-man fick sitt tredje barn med sin nya tjej.

Då kände jag att livet är så sjukt orättvist. Var väldigt låg i ett år ungefär men sen träffade jag min sambo och valde att göra slut med mitt ex då vårt förhållande blivit väldigt infekterat och destruktivt och börja om helt.

Hur som helst, graviditeter och bebisar är fortfarande ett känsligt ämne. Men jag försöker tänka på allt positivt med att inte ha barn när det blir för jobbigt. Att jag o min sambo (har bara dottern varannan vecka) kan gå ut och äta eller gå på bio när vi vill, resa mer än många andra, slippa ligga dödstrött på soffan o somna vid nio varje kväll, ha kvalitetstid med varandra, laga mat tillsammans och äta när vi vill. Gäller nog att fokusera på de möjligheter som ges "barnfria" par och som andra kanske inte har. Låter säkert löjligt i vissas öron men det är det som får mig att känna att livet inte är över om vi nu inte skulle lyckas.

Sen har jag och min sambo börjat med familjerådgivning för att lära oss kommunicera ännu bättre, framför allt med det vi går igenom nu. Så vi har ett extra "skyddsnät" om vi får svackor så vi inte tar ut det på varandra. Jag säger inte att det är lätt, alla har vi svackor såklart, men det känns som ett extra stöd.

Hur hanterar du det när det blir för jobbigt?

Jag känner såå väl igen mig i att det är hopplöst att försöka glädjas med andras graviditeter och barn. Fick väldigt mycket skuldkänslor kring det till en början men har nu "gett" mig själv att det är okej att jag känner så. Men det är också ytterligare en sorg i att inte kunna glädjas. När min bästa vän blev gravid efter att vi försökt nästan 2 år så kunde jag inte glädjas med henne varken under hennes graviditet eller ens när barnet kom (men jag låtsades såklart). Har fortfarande så här ett år senare lite svårt att ta till mig den fina lille pojken för att det smärtar.

Undviker vissa sammanhang när jag vet att det blir mycket barn eller barnsnack och planerar in saker hela tiden som föräldrar inte kan göra. Härliga resor när pengar och tid finns, restaurangbesök, ligga i soffan en hel dag och kolla på serier och bara slappa, osv osv. Och så tänker jag allt jag kan på att det HÄR hade vi inte kunnat göra med en liten knodd :)
  • EricaSE83
    Blåblomman skrev 2015-05-13 13:05:01 följande:

Nu är äggplocket klart. Av 13 blåsor blev det tydligen bara 6 ägg. Nu får vi hoppas guldägget finns bland dem. Ska tillbaka på fredag igen.

Skönt att plocket är klart, hoppas ni får ett superfint tillbaka på fredag :)
  • EricaSE83
    Bolih84 skrev 2015-05-13 23:35:42 följande:

Ja vad jag vet så. Men det förvånar mej inte om jag skippade det den här månaden bara för att man väntar på den. Hade en stor blåsa på dag 12. Och jag tyx ha känns att äl varit på G i dagarna. Så jag vet inte vad dom hänt?

Trist då det vart avblåst förra månaden oxå...

Vad frustrerande!!

För mig funkar inte ÄL-stickor så bra. I början när vi försökte på vanligt sätt försökte jag hitta ägglossningen med stickor och det var ofta det inte visade nåt trots att jag kände ägglossningen och jag fick mens exakt 14 dagar efter att jag känt den. Läkaren sa att vissa har väldigt kort fönster av Lh-stegring som testet indikerar på och att det därför kan vara svårt att lita på testerna för vissa.

Nu kanske äl-tester alltid funkat för dig men ville bara dela med mig av min erfarenhet i alla fall.

I den värld alla i den här tråden befinner sig är en månads väntan längre än för folk i den "normala" världen så jag känner med dig!! Hoppas det går vägen nästa månad istället, finns säkerligen någon mening i det!

Kram
  • EricaSE83

Har en fråga till alla er som gjort flera IVF:er.

Har er äggkvalitet varierat mellan gångerna?

Har som tidigare sagts bara gjort ett försök, fick bara ut fem ägg av risig kvalitet. Fick en chock eftersom jag är relativt ung i sammanhanget (32) och har bra AMH och övriga värden är topp.

Har nu börjat äta Q10 då jag läst att det kan hjälpa, helt slutat med koffein, dragit ner ordentligt på alkohol samt äter så mycket ekologiskt som möjligt. Jag vet att läkarna säger att det inte går att påverka kvaliteten själv men jag vill känna att jag gjort allt som står i min makt i alla fall...

Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj