• EricaSE83

FET/IVF 2015 Maj

Blomster84 skrev 2015-05-17 21:42:19 följande:

Haha låter väldigt bekant. Hade årets första grillfest hemma igår. Jag var den enda som inte drack (drack alkoholfritt vin, helt ok faktiskt) och kände att det var hur ok som helst. Skönt att vakna tidigt och känna sig pigg och inte det minsta tung i huvudet. Inte rört en droppe alkohol sedan 2 veckor innan vi började med sprutorna. Rätt skönt faktiskt. Sambon höll sig också ifrån alkohol till det att han "lämnat sitt bidrag" :)

Hur har ni andra gjort ang alkohol o ivf?

Vår förra omgång levde jag precis som vanligt. Alkohol någon/några kvällar i veckan, 2 koppar kaffe per dag osv. Det gick ju så dåligt det kunde gå det försöket så senaste månaden inför nästa försök har jag druckit minimalt med alkohol (max ett glas per gång och väldigt få tillfällen) och helt uteslutit koffein (samt äter mestadels ekologiskt och vegetariskt och har börjat med några nya vitaminer). Min läkare sa att jag inte kan göra nåt för att påverka men jag vill gärna se om det funkar i allafall.

Jag låter rätt knäpp när jag skriver allt jag håller på med haha :)
  • EricaSE83
    missmissis skrev 2015-05-18 23:37:25 följande:

Jag intalar mig själv att jag inte har någon som helst påverkan och inverkan på om embryot fäster till en graviditet!! Mer än att undvika hård träning- vilket inte är så svårt. ????

Detta sker ju i livmoderslemhinnan

som sitter skyddad och i bästa fall tar emot ägget. Miljön i slemhinnan med hormoner som ger en gynnsam miljö.

Undviker alkohol gör jag efter insättning, mest för att jag knappt dricker alls.

Kaffe dricker jag som vanligt. Kan man ju göra under graviditeten också om man vill.

Alla ska göra det som känns rätt men tror inte man ska ge sig själv dåligt samvete så lätt. Våga släpp taget och låt kroppen sköta sitt!

Jag håller väl egentligen med men jag lever strikt nu framförallt för att se om det kan påverka äggkvalitet och skörd. Äggen är ju inte utvecklade förrän de stimuleras fram utan är bara ägganlag fram till dess och då min första ivf aldrig ledde till ET vill jag försöka göra det jag kan för att äggen ska ha så god möjlighet det bara går. Men jag ser det mest som ett test inför försök nummer 2, blir det samma dåliga resultat då så vet jag att jag inget kan göra liksom. Vill mest för egen del veta att jag provade att ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt så att jag slipper undra i efterhand.

Under ruvning håller jag med om att det säkerligen mer än embryots egenskaper än nåt annat som avgör. Men jag kanske blir lika knäpp som nu när/om jag en dag blir ruvare :)
  • EricaSE83
    Pommac1 skrev 2015-05-19 21:17:49 följande:

Sista sprutan är nu tagen. Äggplock på torsdag.

Skönt att ha kommit fram till äggplock! Stort lycka till!!!
  • EricaSE83
    Pommac1 skrev 2015-05-22 13:37:08 följande:

Vi skulle också få tillbaka två men nu blev det inget. Åter igen så blev inget befruktat trots ICSI. Tror jag går och dör!

Nej!!!!!!! Fy fan alltså, varför kan det inte bara funka!!

Känner verkligen med er. Det där samtalet är det sista samtalet man vill ha alltså... :(

Hoppas du får bra svar av läkaren i eftermiddag och att ni så småningom kan lägga upp en ny plan för fler försök.

Stor kram
  • EricaSE83

Fick äntligen mens i morse så var precis inne för att kolla med ultraljud att allt är grönt för att starta igång med sprutor men läkaren såg två folliklar (som jag antar är rester sen förra ivfen..?) så hon ville kolla i morgon igen och om de inte minskat eller är borta då så kan vi inte starta nu utan måste vänta ytterligare en cykel...och då har det hunnit semesterstänga så då blir det inget förrän i augusti/september :(:(:( Ville börja gråta när jag kom ut. Varför varför varför kan vi inte få försöka i alla fall! När allt annat ändå inte funkar kan väl i alla fall behandlingen få starta men nej.

Känner mig så jävla bitter. Alla andra sprutar ur sig barn och min kropp vill inte ens samarbeta för att göra detta på konstgjord väg :(

Nån annan som haft såna restblåsor eller vad det nu är?

• EricaSE83

Tack för ert stöd och era värmande ord. Hoppas så oändligt mycket att det går bättre i morgon... Inte ens när man kommit till den punkten att man sökt hjälp ska det gå liksom. Så j*la frustrerande!

Angående att prata med anhöriga och inte. Vi har valt att inte göra det, inte än i alla fall. för min del mest för att jag så mycket det går vill att allt annat ska vara som vanligt. Vill inte att folk ska fråga, även om det är av omtanke så vill jag fokusera på annat när jag träffar vänner. Även välmenande frågor kan ju komma när man kanske för en minut inte tänkte på all den här skiten och då vill jag inte bli påmind i onödan.

Men hade verkligen önskat att jag hade haft en vän i samma sits. Upplever att mina vänner har så dålig koll. Dom bara blir gravida liksom hoppsan. Dom tror att folk som har svårt "spänner sig", "tänker för mycket på det", "folk som adopterar blir ofta gravida just när de släppt det" osv osv... Alla ni som är här inne vet att det inte riktigt funkar så och det är därför jag är så himla oerhört tacksam för att ni finns! Bara hur en ivf går till ha inte vanliga dödliga koll på, så skönt att kunna ta det med er som förstår utan att man behöver förklara varenda steg.

• EricaSE83

Och just det! Angående andra som är gravida. När man känner dom är det väääldigt svårt tycker jag. Men ett litet tips om ni som jag ser gravida magar överallt på stan. Jag brukar tänka: Hon kanske försökte bli gravid i måååånga år och nu till slut är gravid med en liten ivf-bebis. Och då tänker jag ju automatiskt att det är hon så värd.

Så blir det lite lättare med magar man inte känner ägaren till i alla fall :)

• EricaSE83
    Blomster84 skrev 2015-05-26 20:11:08 följande:

Vi har faktiskt inte fått några "tips och råd" av folk. Dock kan det bero på att alla vet att jag inte har några äggledare kvar pga utomkveds. Så det finns liksom inget tips som hjälper mot det.

Den enda som vi inte sagt nåt om våra ivf till är min dotter (snart 10 år). berättade för henne om utomkvedsen efter operationerna och förklarade att jag inte kunde få fler barn och efter det la hon ner "jag vill ha syskon"-snacket.

Det här kanske låter konstigt men när vi gjorde utredningen så hoppades jag lite på att få en tydlig anledning till varför det inte funkat, och jag tror som du säger att det påverkar hur andra hanterar det också. Vi har ingen förklaring till vår barnlöshet och det verkar folk älska att tolka som att det säkert kommer gå om ni bara slappnar av lite osv. Går ju inte att komma med såna kommentarer och andra tips om man kan peka på en tydlig medicinsk anledning typ blockerade äggledare eller inga rörliga spermier och sådana förklaringar som vanliga människor förstår konsekvensen av utan att vara insatta i ivf.
  • EricaSE83
    Jennie skrev 2015-05-27 07:27:47 följande:

Jag har berättat för en kompis och för min mamma, men jag vill inte berätta det för några andra. Som någon annan här sa, så vill jag att allt annat ska vara så normalt som möjligt. Och eftersom många har dålig koll på IVF, så vill jag inte att folk ska börja undra varför vi aldrig får något barn. Vi här vet ju att det kan ta jättelång tid, men jag undrar om "andra människor" vet det. Jag är rädd för att folk ska börja fråga varför det aldrig händer något och det skulle nog göra mig stressad.

Jag tjuvtestade igen imorse på RD 8. Strecket är fortfarande väldigt, väldigt svagt, men jag kan ju se att det är rosa i alla fall. Jag vet inte om jag ska våga hoppas.

Jag känner precis som du. Andras frågor stressar mig verkligen jättemycket. Önskar jag kunde vara lite mer avslappnad kring det men det går inte. Håller med Blomster om att man såklart är olika och i det här jobbiga tycker jag man ska göra 100% det man mår bäst av, utan dåligt samvete för nåt enda dugg.

Gud så spännande med streck på testet!!! Vilken IVF-runda är det här för er?

Jag hoppas på grönt ljus att påbörja försök 2 efter läkarbesöket i eftermiddag...
  • EricaSE83
    Coocoo skrev 2015-05-27 12:44:38 följande:

Vet inte hur det gick till... tempen ligger lågt.. men detta var dagens test på icke morgonurin!

Vilken drömbild!!!! GRATTIS!!!!!! :):)
Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj