• Solrosen 83

Syskonförsök med pergotime

Någon mer som är igång med syskonförsök och får hjälp med pergotime?

Jag blev gravid med vår dotter i mars 2013 på tredje enkelkuren pergotime. Nu när hon snart blir 1,5 år känner vi att det är dags för syskon så jag har fått pergotime av min läkare igen och är mitt uppe i första kuren.

Hade varit kul om någon annan i liknande situation ville följas åt.

• Svar på tråden Syskonförsök med pergotime
  • Agnesmamma2012

Blir knäpp på telefonen vet inte var alla frågetecken kommer ifrån , inte jag som skriver de ;) är inga när jag postar meddelandet . Mycket skumt

• Solrosen 83

Helt hopplöst att citera inlägg nu också från appen på ett smidigt sätt.

Set är inte så att du försöker använda smileys för det brukar bli konstigt?

• Agnesmamma2012

Hallå ! Jag ringde gyn idag då jag är på cykeldag 43 idag , men ingen mens o inte gravid . Även om jag var på ultraljud i slutet av april ( då sa de att där var en blåsa som var fin och skulle släppa inom de närmsta ). Så sa hon nu att då kan jag inte haft äl . Till min fråga , då bör jag få äl nu före mensen kommer eller ?? Kram

• Snowflakee

Ja ringde för att få tid hos gyn och få Pergotime utskrivet men tydligen va det kö i 3-4 månader :( Jag ville ju börja nu! Men tror jag fick egen äl igår så nu hoppas jag att det går utan. Hur länge fick ni vänta på att få Pergotime? 

• Solrosen 83
    Agnesmamma2012 skrev 2015-05-29 22:14:33 följande:

Hallå ! Jag ringde gyn idag då jag är på cykeldag 43 idag , men ingen mens o inte gravid . Även om jag var på ultraljud i slutet av april ( då sa de att där var en blåsa som var fin och skulle släppa inom de närmsta ). Så sa hon nu att då kan jag inte haft äl . Till min fråga , då bör jag få äl nu före mensen kommer eller ?? Kram

Låter ju tyvärr inte som du haft äl då iaf när mensen inte kommer. Med tanke på att du har pco som jag så är det tyvärr det som brukar bli problemet att äggen inte släpper trots att de växer till sig.

Det kan säkert bli så att du får en sen äl nu innan mensen kommer men tror tyvärr inte det är så troligt. Hormonerna i samband med mensen sätter ju igång kroppen för att det ska bli äl sen och den signalen får den ju inte igen nu. För min del har det alltid varit så vad jag vet att de gånger jag fått spontan äl så har det varit någonstans 14-22 dagar efter mensens första dag. Har ju kunnat ha löngre cykler men då har jag aldrig märkt av någon äl.

Sa gyn något om hur länge du skulle avvakta och vänta in mensen? Kan ju ta provera om den inte kommer av sig själv för att kunna dra igång en ny kur pergo sen.

Jag ska ta gravtest på onsdag om mensen inte kommit då och om det är negativt (vilket jag är helt säker på att det är då jag nog inte haft äl) ska jag börja med provera då.
    Dotter 2013
  • Solrosen 83
    Snowflakee skrev 2015-05-30 09:37:25 följande:

Ja ringde för att få tid hos gyn och få Pergotime utskrivet men tydligen va det kö i 3-4 månader :( Jag ville ju börja nu! Men tror jag fick egen äl igår så nu hoppas jag att det går utan. Hur länge fick ni vänta på att få Pergotime? 

Jag behövde bara vänta ca 1 mån på en tid men bor på en ganska liten ort så är inte så hög belastning på kvinnokliniken här verkar det som.
    Dotter 2013
  • carro90

Hoppar in här hos er! :) vi fick en dotter för exakt 3 mån sedan och redan nu är vi båda sugna på en ny liten knodd! Jag är 24 år, från Skåne och jag har pcos. Så efter att varit utan äl/mens i 6 mån när jag slutande med Nuvaring kontaktade jag gyn. Tog 2 mån med utredning och allt sen fick jag pergotime och blev gravid på första försöket!

Har fortfarande kvar pergotime och primolut nor för 3 omgångar så vi kör väl igång efter midsommar och provar första med de 3 försöken vi kan göra hemma innan gyn kontaktas. Spännade och följa varandar o läsa om andra i samma sitts! :)

• Agnesmamma2012

[quote=75366928][quote-nick]Solrosen 83 skrev 2015-05-30 13:13:46 följande:[/quote-nick]Låter ju tyvärr inte som du haft äl då iaf när mensen inte kommer. Med tanke på att du har pco som jag så är det tyvärr det som brukar bli problemet att äggen inte släpper trots att de växer till sig.

Det kan säkert bli så att du får en sen äl nu innan mensen kommer men tror tyvärr inte det är så troligt. Hormonerna i samband med mensen sätter ju igång kroppen för att det ska bli äl sen och den signalen får den ju inte igen nu. För min del har det alltid varit så vad jag vet att de gånger jag fått spontan äl så har det varit någonstans 14-22 dagar efter mensens första dag. Har ju kunnat ha löngre cykler men då har jag aldrig märkt av någon äl.

Sa gyn något om hur länge du skulle avvakta och vänta in mensen? Kan ju ta provera om den inte kommer av sig själv för att kunna dra igång en ny kur pergo sen.

Jag ska ta gravtest på onsdag om mensen inte kommit då och om det är negativt (vilket jag är helt säker på att det är då jag nog inte haft äl) ska jag börja med provera då.[/

Okej så inte lönt o slösa på en massa äl tester nu då kanske ? Jag har fått telefontid till läkaren 15 juni . Jag har provera men tänker att jag har haft en cykel på 60 dagar som längst , dag 44 idag . Så har jag bara is i magen o väntar så dyker nog mensen upp tidigare av sig själv . När jag tog provera åt jag ju först de i 10 dagar sen tog de ytterligare 10 dagar före jag fick nån blödning .

Vad tror ni man ska göra så ägget ska släppa ? Kan det kanske vara bra o få den där sprutan ?

har bara fått 3 pergotime kurer utskrivna , så tanken är att om läkarn är snäll så skriver hon ut fler så vi kan försöka själva över sommarn ( utan ultraljud ) då den mottagningen har sommarstängt . Kanske kan va bra dock o slippa den stressen ? Kram

• Solrosen 83

Agnesmamma2012: Jag hade nog inte brytt mig om att testa med äl test nu. De är ju rätt dyra.

Vet inte vad man kan göra för att få äggen och släppa. Kan ju alltid vara värt och höra med din läkare om ägglossningsspruta om det kan vara ett alternativ.

Jag vill ju gärna hinna med en omgång till innan sommaren så då blir det provera om mensen inte kommer. Har för mig att min mens kom bara ett par dagar efter jag hade avslutat kuren på 10 dagar.

Dotter 2013
Svar på tråden Syskonförsök med pergotime