• Anonym (illa till mods)

Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet

Vill bara skriva av mig och få lite input på vad jag nyss fått utstå.

Jag har gjort RUL nu i veckan och lade upp de goda nyheterna på FB ikväll. Det enda jag lade upp var ett ultraljudsfoto samt en liten text där det stod att jag och min sambo skulle bli föräldrar i år. Någon timma senare får jag ett privat meddelande på FB av en gammal vän, som jag visserligen inte träffat på ett tag, men som jag ändå alltid ansett vara en av mina närmre. Där fullkomligt spyr hon ur sig galla om hur osmakligt gjort det är av mig att "kasta det i hennes ansikte" att jag är gravid och hur jag kan vara så "ofantligt ointelligent" och inte inse hur jag hånar ofrivilligt barnlösa genom att publicera en sådan nyhet på FB. Hon skrev att hon inte kunde känna ett uns glädje för mig och att jag var patetisk som sökte uppmärksamhet på det här sättet. 

Är det verkligen så hemskt att lägga upp en sådan post? Jag ville verkligen inte såra några känslor, utan var bara så lycklig att jag därför ville dela lyckan med vänner och familj. Men nu känns det inte alls bra :(

Ska nämna att jag är 34 år också. 

• Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet
  • Anonym (LA)

Men oj, din gamla vän måste må riktigt dåligt för att reagera på det sättet. Att du vill skrika ut att du ska ha barn är naturligt och i dagens samhälle är facebook ett naturligt sätt att komma i kontakt med familj, vänner och bekanta. Det händer flera gånger om året att vänner lägger upp ultaljud och fortsatta uppdateringar under sina graviditeter på mitt nyhetsflöde och det är många som gillar och skriver grattis till det lyckliga paret. Inget konstigt med det.

Jag sympatiserar för din vän som troligtvis har svårt för att bli gravid och mår dåligt över det. MEN jag kan tycka att hon i så fall filtrerar dina inlägg för att slippa se dina fortsatta uppdateringar. För det finns ingen som kan säga till dig hur du ska göra i en sådan lycklig situation! Lägga ut bilder och statusar eller inte, alla har olika åsikter. I slutändan ska du göra det som känns/är bäst för dig, din sambo och ert barn.

Och grattis till graviditeten! Jag önskar dig all lycka!

• Anonym (Bitter vän)

I det läget hade jag direkt brutit kontakten med bittra psychoväninnan eftersom hon helt verkar ha tappat konceptet för vad man säger och inte. Låt inte hennes bitterhet gå ut över din lycka, klart du gjort rätt att lägga ut bilden på FB, suveränt att dela glädjen med världen när man själv är redo.

• Ego Lovers
    Anonym (Bitter vän) skrev 2015-05-17 09:03:51 följande:

I det läget hade jag direkt brutit kontakten med bittra psychoväninnan eftersom hon helt verkar ha tappat konceptet för vad man säger och inte. Låt inte hennes bitterhet gå ut över din lycka, klart du gjort rätt att lägga ut bilden på FB, suveränt att dela glädjen med världen när man själv är redo.

Håller med att TS ska ta bort människan från Facebook eftersom människan inte kan hantera sitt konto.
  • En PantherTant
    Anonym (illa till mods) skrev 2015-05-16 23:48:07 följande:

Vill bara skriva av mig och få lite input på vad jag nyss fått utstå.

Jag har gjort RUL nu i veckan och lade upp de goda nyheterna på FB ikväll. Det enda jag lade upp var ett ultraljudsfoto samt en liten text där det stod att jag och min sambo skulle bli föräldrar i år. Någon timma senare får jag ett privat meddelande på FB av en gammal vän, som jag visserligen inte träffat på ett tag, men som jag ändå alltid ansett vara en av mina närmre. Där fullkomligt spyr hon ur sig galla om hur osmakligt gjort det är av mig att "kasta det i hennes ansikte" att jag är gravid och hur jag kan vara så "ofantligt ointelligent" och inte inse hur jag hånar ofrivilligt barnlösa genom att publicera en sådan nyhet på FB. Hon skrev att hon inte kunde känna ett uns glädje för mig och att jag var patetisk som sökte uppmärksamhet på det här sättet. 

Är det verkligen så hemskt att lägga upp en sådan post? Jag ville verkligen inte såra några känslor, utan var bara så lycklig att jag därför ville dela lyckan med vänner och familj. Men nu känns det inte alls bra :(

Ska nämna att jag är 34 år också. 

Din vän är självupptagen och mentalt instabil. Att man är ofrivilligt barnlös är ingen orsak uppföra sig sådär (ja, jag vet hur det är, varit det i över 7 år före vi äntligen fick barn, aldrig slutat glädjas för andra ändå, än mindre spy galla över andras gravidlycka)

Bry dig inte i henne, vill du svara så svara kort och koncist; låter som det är daga för dig boka psykoterapi ifall du inte redan har det.

Så som hon gör uppför man sig bara inte!

Ja, och grattis till din graviditet förresten!
  • Lagotto

Men usch vad tråkigt. Såna där människor är såna man inte ska lägga extra tanke På! Ta hand om dig ts och grattis till det nya livet!

• Anonym (Undran)

Jag är väl en av de få människor som inte har behov av att lägga ut bilder överhuvudtaget. Förstår inte vitsen. Bekräftelse?

• Gena
    Donum skrev 2015-05-17 08:19:19 följande:
    Jag förstår om man tycker att en ultraljudsbild är privat, även om jag personligen inte tycker det. Däremot förstår jag inte varför man ska utgå ifrån att det går åt helvete?

Man blir väl inte gladare av att tänka så?
    För mig gick det faktiskt åt helvete och jag är väldigt glad att jag inte gick ut med det på Facebook. Det var många som kände till graviditeten ändå, eftersom jag varit sjukskriven, men min chef såg till att de på jobbet fick veta vad som hänt och min mamma informerade släkten. Ändå kan det ett år senare fortfarande komma "eftersläntrare"  som faktiskt tror att jag fick ett barn, som exempelvis en kollega som varit tjänstledig häromveckan. Det gjorde ont i hjärtat att berätta.

Hade jag skrivit om det på Fb hade det varit så många som vetat det att jag kanske måstat skriva där om att jag förlorat barnet och fått en massa "beklagar sorgen" från ytliga bekanta.
  • Gena
    Anonym (Var stolt) skrev 2015-05-17 08:05:11 följande:
    Tycker du även att man inte ska lägga ut bilder på sina barn när de är födda ifall något skulle hända dom och de dog? För tänk om någon ytligt bekant frågade om barnen? Då borde man ju inte heller lägga upp statusuppdateringar om förlovningar, giftermål etc ifall förhållandet skulle ta slut och det är ju också svårt att förklara för ytligt bekanta.
    Det där är inte alls samma sak. Graviditeter kan lätt gå fel och även förlossningar. Att vara gravid är inte samma sak som att ha ett barn. Det är ett stort steg på vägen, men man är inte där än. Visst kan man glädjas och berätta att man är gravid, men ändå ta det stegvis.

Själv är jag glad att många kände till hur illa min ena graviditet slutade, för då slapp jag låtsas se glad ut på jobbet. Även min släkt och mina vänner visste hur ledsen jag var och det är jag glad för. Jag tänker mer att det är onödigt att informera riktigt ytliga bekanta, typ fd klasskompisar och kolleger som man aldrig träffar och där det inte finns någon naturlig informationskanal om det inte skulle gå som man tänkt sig.
  • Donum
    Gena skrev 2015-05-17 10:49:48 följande:

För mig gick det faktiskt åt helvete och jag är väldigt glad att jag inte gick ut med det på Facebook. Det var många som kände till graviditeten ändå, eftersom jag varit sjukskriven, men min chef såg till att de på jobbet fick veta vad som hänt och min mamma informerade släkten. Ändå kan det ett år senare fortfarande komma "eftersläntrare"  som faktiskt tror att jag fick ett barn, som exempelvis en kollega som varit tjänstledig häromveckan. Det gjorde ont i hjärtat att berätta.

Hade jag skrivit om det på Fb hade det varit så många som vetat det att jag kanske måstat skriva där om att jag förlorat barnet och fått en massa "beklagar sorgen" från ytliga bekanta.

Jag förstår ändå inte varför man ska utgå ifrån att det går åt helvete istället för att glädjas de dagar man kan vara glad. Jag har fått fem missfall. Det må så vara att man väntar tills man har fått se att barnet lever på ultraljudet, men vad som helst kan ju hända hela graviditeten igenom. Ska man låta bli att glädjas i fall att?

Ska man rent av inte heller meddela om man har fött ett levande barn? Det kan ju dö.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (T)
    Gena skrev 2015-05-17 10:49:48 följande:

Man vet ju aldrig i förväg hur graviditeten kommer att sluta.

Själv så skulle jag inte offentliggöra graviditeten annat än för närmsta familjen tills jag känner mig säker.
Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet