• idm

BF februari 2016

lillterror skrev 2016-01-04 12:05:58 följande:

Tror inte du behöver vara det minsta nervös över det =) magen ökar ju oftast mer nu i slutet eftersom bäbis växer så mycket mer än innan =) din bäbis kanske trycker utåt och får magen att verka ännu större? :) min rackare ligger mer fötterna och trycker på höger revben, medan rumpan trycker enormt på vänster revben så min mage är väldigt hög istället... tror allt kommer se perfekt ut för dig på fredag =)

Tack för uppmuntrande ord :) Är nog bara lite nojig då jag hela tiden legat på övre kurvan. Ja man ser väldigt klart och tydligt vart bebis trycker ut sin rumpa och jag känner och ser ofta hur knäna eller om det är fötterna på bebis sticker ut på ena sidan. Känns ibland som att man kan greppa om kroppsdelen, haha.

Hur mår du annars? :)
  • idm
    lillterror skrev 2016-01-04 15:55:10 följande:

Jag har följt mittenkurvan hela vägen fram till senaste mätningen då jag flög över den översta kurvan rätt rejält helt plötsligt ;) det beror mest på hur bäbis ligger och trycker och nyttjar utrymmet i magen =) stort mått behöver verkligen inte betyda stor bäbis men oftast så är det så man tänker. Den tanken ploppade ju upp hos mig som sagt med det senaste skuttet ^^

Jo här är det bra annars! Foglossningen har faktiskt lättat så jag kan ta mindre promenader utan kryckor. Enorm lättnad och glädjer mig åt det så länge det håller i sig =) själv då?

Ja det har min barnmorska med sagt :) ska försöka att inte fokusera för mycket på det :)

Men vad skönt att foglossningen lättat något :) Jag mår bra. Börjar bli lite tungt. Får numera halsbränna när jag ska sova på kvällen, obehagligt och stör sömnen lite. Nu under vecka 35 har jag blivit lite tröttare än vanligt. Har inte jobbat på 3 veckor och blir lite rastlös om dagarna, men samtidigt hade det varit väldigt tungt att jobba då jag jobbar med barn i 1-3 år.
  • idm
    lillterror skrev 2016-01-04 17:15:48 följande:

Den där rastlösheten känner jag så väl igen mig i, samtidigt som det är skönt att inte ha några "måsten" kvar i vardagen då jag inte orkar eller klarar något större =) jag har än så länge haft turen att klara mig utan halsbränna (peppar peppar) men vet att många knaprat lite på knäckebröd för att stilla det? Är det riktigt illa så finns det ju ok preparat på apoteket om man känner att det är okej att ta sånt? Äter du mycket, fel eller sent på kvällen så kan det också påverka. Din bm har säkert massa bra tips när du är där på fredag, kan tänka mig att det är obekvämt att dras med det. :)

Jag försöker ha små uppdrag under dagen, exempelvis yoga, promenad, stan, träffa någon osv :) Blir roligare då :)

Ja, jag har aldrig i hela mitt liv haft halsbränna så detta är verkligen något nytt. Jag tar en tuggtablett mot det som är helt okej att ta som gravid :) Hjälper direkt som tur är. Det enda jag äter sent är clementiner :) övrigt äter vi varierad och bra kost :) får nog helt enkelt stå ut med det.

När har du bf? Säkert frågat tidigare, men minnet är kort :P
  • idm
    lillterror skrev 2016-01-04 20:01:40 följande:

Ja för mig blir det promenader i den mån jag kan =) när foglossningen var som värst tog jag mig inte ens utanför huset, så varje minut ute i det fria känns helt underbart! Trots minusgrader och friska vindar.

Men vad skönt att du hittat något som iaf lättar lite, även om man hellre hade varit utan! Några cravings? =)

Minnet är inte så bra för mig heller, speciellt inte här där man läser så mycket om så många, blir lätt ihopblandat då :P men jag har bf 17:e, har för mig att du är runt en vecka tidigare än mig?

Ja, att komma ut är härligt :)

Jag har inte haft en enda craving under graviditeten. Inget extra sug eller något alls, lite tråkigt, haha. Du då?

Så spännande! Vi närmar oss båda två :) Här är det beräknat till den 9 februari :) 36 dagar kvar :)
  • idm
    lillterror skrev 2016-01-04 21:42:32 följande:

Haha nej inga cravings här heller och jag har också känt att det är tråkigt! Har snarare fått avsmak av saker istället, är en riktig glassälskare och trodde det skulle förstärkas men har inte ätit någon alls under graviditeten? När illamåendet var som värst var det bara varm mat som gällde men det var ju enbart för att det var det enda som höll illamåendet i schack =)

Ja gud ja, riktigt nära nu! Skräckblandad förtjusning! Ska börja läsa en bok nu om förlossning, för att få det mer verkligt =) så nyfiken på vad det är som gömmer sig i lilla magen, hur ser bäbis ut? Hår eller kal? Min eller pappans näsa? Lugn eller sprallig? Ojamig!

Jag tycker att det är lika med humöret. Jag har alltid varit väldigt känslig och haft nära till gråt och både jag och min man tänkte att nu jäklar kommer jag bli ett riktigt hormonmonster och gråta för allt, men icke. Är precis som vanligt, haha. Inga humörsvängningar åt något håll. Vilket visserligen är skönt :)

Ja det ska bli så spännande att få träffa denna lilla människa som växer i ens mage :) ska bli roligt att få svar på alla ens frågor kring bebis utseende, personlighet osv :)

Vi har snart läst klart "att föda utan rädsla". Gillar boken skarpt och tror att informationen kommer komma till användning när vi väl är framme vid förlossningen :)
  • idm
    lillterror skrev 2016-01-04 23:01:20 följande:

Låter som att vi är rätt lika där, jag är också en känslig människa och var beredd på rena rama bergochdalbanan =) det var lite svängar i början, men så fort illamåendet släppte blev jag mig själv igen så jag tror det berodde på det =)

Försökte ni länge innan ni plussade?

Roligt med likhet :) Jag slutade med p-piller i januari, sen hade vi skyddat sex fram tills vi gifte oss i mitten av maj. Ville lära känna min kropp innan vi skulle börja försöka och helst inte vara gravid under bröllopet. Ville då festa till det ordentligt, haha :) Bebis blev till på första äl. Fick mitt plus 2/6 :) Hur var det för er?
  • idm
    lillterror skrev 2016-01-05 07:02:06 följande:

Åh vad härligt fort din kropp kom i balans efter p-piller! Vet folk som behövt vänta riktigt länge innan det blir någon ordning på äl och mens efter stopp med hormonella preventivmedel =) och vilken underbar start som nygifta!

Jag har inte använt hormoner på åtta år, hittade aldrig något som passade mig så jag gav upp. Använde pessar och hade koll på äl vilket passade mig utmärkt =) sen i början på maj sa vi helt enkelt "händer det så händer det" och slutade ha koll på s.k säkra perioder. (Bakgrundshistoria är den att vi hade egentligen tänkt vänta runt ett år, men då vi båda har bekräftade "defekter" på det området var vi inställda på att behöva hjälp för att bli gravida.) Men vi var mer fertila än vad vi kunnat drömt om så även här satte det sig på första "försöket" =)

Ja, det var det vi tänkte, att nu kommer kroppen ta lång tid på sig att återställa sig, men den började följa samma mönster som när jag åt p-piller. Tog ägglossningstest varannan dag för att se så att den dök upp och ägglossningen kom som den skulle direkt. Väldigt skönt :) Ja vi blev väldigt glada :)

Men vad härligt att det lyckades trots att ni ej trodde att det skulle gå så snabbt :) Lycka! :) och tänk, snart är vi i mål! :)

Hur gammal är du? :)
  • idm
    Angels dream skrev 2016-01-05 07:11:08 följande:

jag plutade och fick veta det 9/6 säger min padda.. jag vill ha det till tidigare.var väl äl datumet som jag tänkte på :P jag vet att jag plussade tidligt iaf.

jag trodde ärligt inte att jag kunde bli gravid så därför försökte väl inte vi helt egentligen men vi blev väldigt glada båda två när det blev 2 streck. 

jag gjorde 4 gravtest innan jag trodde på det :P

Så himla härligt att det tog sig! :) Ja det där med många tester gjorde jag med, haha. Jag fick mitt plus, ett väldigt svagt sådant, 2 dagar innan mensen skulle komma och ca 7 dagar efter äl. Har kort lutealfas. Så jag tog nog ca 15 test under kommande dagarna för att se att hcg ökade och för att verkligen tro på att det var sant :)
  • idm
    Angels dream skrev 2016-01-05 09:38:13 följande:

ja visst var det de.

jag ringde min sambo och sa att jag tror jag ser två streck och han bara tror? så sa jag som det var att det ena var otydligt. hans svar då blev, då är det inget. De är tydliga streck om du är det annars är det hjärnan som spelar ett spratt med dig och vill att där ska vara två.

så dagen efter köpte jag clearblue och då fick jag ju plus på det så då kunde jag inte ha fel :P

jag blev lite orolig när jag läste om Februari 16. där vattnet gick redan i januari... allt är inte klart än här hemma och inga väskor är packade. inga amningsbhar inköpta eller några blöjor. 

snart är det även dags för babyshower =)

Ja för de flesta graviditetstest är ju två streck oavsett styrka alltid ett plus :)

Ja det satte igång ens tankar :) alla bebis saker är utvalda och nerpackade. Jag ska iväg och köpa amningsbh och amningslinnen :) Vagnen hämtas ut till helgen. Nu längtar vi efter bebis sååå mycket! :)

Jag blev överraskad med en babyshower förra veckan, så mysigt! Hoppas att din blir fantastisk :)
  • idm
    lillterror skrev 2016-01-05 13:03:13 följande:

Men så roligt för er! Och som sagt- ett fantastiskt sätt att starta giftermålet på. Så himlans mysigt =) vet ni kön och har ni namn på liten?

Ja det var helt otroligt! Men eftersom vi redan har bekräftat att vi har problem båda två så hade vi inte sett ett års smått försökande som något jobbigt eller blivit oroliga, värre är det nog för folk som aktivt försöker utan att det tar sig.. så när jag närmade mig mens och började bli lite lipigare än vanligt (har svår pms) så kom sambon med ett "du kanske faktiskt är gravid?" Pfft sa jag, jag har mensvärk och haft i en vecka så den kommer när som helst! Dagarna gick och mensvärken höll i sig, och sambon fortsatte påpeka detta. Tillslut tog jag ett test mest för att han skulle bli tyst ;) istället var det jag som stod där och gapade stort. När chocken la sig var lyckan total =)

Jag är 30 och blir 31 strax efter bäbis kommit :) och du?

Vilken känsla det måste varit :) Ja, chockad blir man nog alltid :) Mitt test visade väldigt svagt positivt så vi tog massa test under kommande dagarna och det blev bara tydligare och tydligare :)

Vi väntar en liten gosse. Namn är så svårt men vi väljer mellan Nils, Gillis, August och Ebbe. Samtliga är släktnamn och namn som vi båda verkligen gillar :)

Vet ni kön? :) Några namn?

Jag har precis fyllt 26 :)
Svar på tråden BF februari 2016