• Mayy

Vi med BIM i juli

miamarina84 skrev 2015-06-22 19:14:06 följande:
    Jag med BIM då, lycka till tjejer :)
    Åh så roligt :) detsamma! Brukar ni testa er innan BIM?
  • Mayy

Hej... behöver lite pepp. Vaknade med en klump i magen idag och har googlat runt senaste timmen utan att bli klokare (vad hade jag förväntat mig?)... 

Är på fjärde försöket nu (bim 2/7) och jag hoppas att det tar, men om det inte gör det så funderar jag på om jag borde söka mig till en gynekolog och göra en kontroll. Bara rutin sådär, om något kanske är fel eller om jag har någon infektion eller något som "stör". Sen drog jag mig till minnes att jag runt 20-årsåldern gick till en gynekolog som gjorde ultraljud pga av insättande av kopparspiral och som då kommenterade att jag hade många blåsor i mina äggstockar. Hon sa även att det kanske kunde vara pcos. Men jag vet inte? Har normalvikt och får mens regelbundet. 

Men nu när jag googlade runt så stod det på ett ställe att man kan få mens utan ägglossning och att man då måste äta medicin för att få igång det... så nu snurrar mina tankar runt. Har jag ens ägglossning? Kommer jag ens kunna bli gravid? Var kan jag vända mig? Börjar närma mig 30 och det känns liksom som att hela min kropp och mitt sinne kräver att jag blir gravid. Jag blir tokig :((((

• Mayy
    Symetrical skrev 2015-06-23 11:12:35 följande:
    Förstår att du blir orolig, vännen, men så länge du har regelbunden mens brukar det vara rätt så lätt att fixa till i de fall man ej har äl (då får man äta pergotime eller letrozol). Om jag vore du hade jag börjat med att tempa för att se om något ägg släpper (då stiger tempen minst 0,3 grader)
    Skulle du inte blir klokare av det kan du alltid ringa till en gynmottagning och boka tid. smile1.gif
    Okej, tack. Det var faktiskt lite lugnande... <3 Jag kanske stressar upp mig i onödan, men det är så lätt att tankarna bara snurrar iväg all världens väg...

Kan man använda en vanlig mun-temp? Är det något speciellt att tänka på?
  • Mayy
    Det vackraste skrev 2015-06-23 11:20:38 följande:
    Ta det lugnt. :) Om du har regelbundet mens, cykler ca 25-35 dgr så är det väldigt otroligt att du inte skulle ha ägglossning. smile1.gif Om man inte får äl så blir cyklerna längre än 35 dagar, ofta bortåt 40-45 eller längre.

Det är bara ca 25-30% sannolikhet varje cykel att bli gravid trots försök vid äl. :)

Och det är en ren slump när det sker, så det kan bli både snabbt och ta bortåt ett år. Mitt råd är att ge det ett år, har det inte blivit då kan ni boka er för en fertilitetsutredning.

:)
    Okej... Jag ska försöka ta det lugnt :) Min man säger samma sak, han är mycket mer harmonisk än jag är. Ja, 25% är ju inte en så jättehög siffra så det kanske tar sin tid. Önskar bara att den tiden går fort :) Tack <3 ska försöka mota bort hjärnspökena nu.
  • Mayy
    Att vänta skrev 2015-06-23 12:56:36 följande:
    Som många redan har sagt kan du nog ta det lugnt. I genomsnitt tror jag att det tar 7-8 månader att bli gravid så du är fortfarande under genomsnittet. Tempning som Symetrical föreslog är ju en metod och jag minns också att du inte gör äl-tester. Det kan ju också lugna lite om du ser att du får lh-stegring (även om det inte är någon garanti för att ägget släpper).

Jag var på en gynkontroll eftersom jag har haft två missfall i år och det var rätt skönt att bara få veta att allt ser normalt ut. Det skadar ju aldrig om det känns bra för dig.

Jag vet hur det känns. Jag är 32 och vi har försökt sen i augusti (mer aktivt sen i december). Jag är också orolig efter mina två missfall men det känns på något sätt bra att jag kan bli gravid iaf, hade en känsla av av att det skulle ta lång tid att bli gravid så det kom nästan som en överraskning.

Jag tror det tar sig snart för er!

Jag känner mig alltid så självisk när jag deppar efter så pass kort tid, när jag påminns om att det kunde varit värre. Så otroligt stark du är! Jag vet inte hur bra jag skulle hantera missfall. Men som du säger - man vet att man kan bli gravid! Jag hoppas verkligen att det tar sig för dig och stannar <3

Och du har helt rätt, måste hålla ut lite och vänta in tiden. Om det är 6-7 månader som är det vanligaste så är det ändå lite hoppfullt. Tror det blir lite extra jobbigt när man ser dom som plussar på första försöket här - och sen dom som går utredningar. Alla mittimellan var är dom?

Kanske bara jag som ser det jag mest önskar och det jag mest fasar.

Men som du sa, snart hoppas vi att det tar, för oss båda! :)
  • Mayy
    Symetrical skrev 2015-06-23 14:20:51 följande:
    Det kan du absolut använda. Det gör jag. smile1.gif
    Försök tänka på att tempa ungefär samma tid varje dag och innan du går upp ut sängen. Kan variera lite om man exv sovit med öppen mun sista timmarna, men man brukar ändå få ett ganska bra genomsnitt!
    Okej! Jag får försöka inhandla en termometer då :)
  • Mayy
    Symetrical skrev 2015-06-23 17:34:50 följande:
    Jag googlade på bäst i test och beställde hem den som vunnit. Fraktfritt till och med! smile2.gif
    Åh så smart! Ska försöka med det :) tack!
  • Mayy
    Symetrical skrev 2015-06-23 17:34:50 följande:
    Jag googlade på bäst i test och beställde hem den som vunnit. Fraktfritt till och med! smile2.gif
    Åh så smart! Ska försöka med det :) tack!
  • Mayy
    EkoS skrev 2015-06-23 17:33:50 följande:
    Åh, jag känner precis likadant. Vi är på åttonde försöket nu och jag har varit deppig sen försök 3 ungefär. Men så har man kollegor som försökt i tre år och då känner man sig så självisk. Men egentligen spelar det ju ingen roll hur lång tid det tar för någon annan. Vår uppfattning om hur det känns är ju vår egen.

Jag undrar också var alla mellanting är någonstans! Tycker det är spännande att se hur många gånger alla andra i tråden försökt. Blir kul sen när folk börjar plussa. Hoppas att vi kan hitta några mellanting då ;)
    Jag hoppas verkligen att juli blir vår månad :) Och du har helt rätt, det är ju ens egen känsla. Ibland får man bara andra perspektiv. Det kan vara kämpigt ibland och ibland känns allt helt okej... Så konstig man är :) Tack för ditt stöd <3
  • Mayy
    miamarina84 skrev 2015-06-23 18:12:04 följande:
    Som du säger de e många som for plus efter nöjda månader samt de som försökt i något år eller mer, så mitt i mellan är de ibte många som plussat. Vi är nu på försök nio så vi får väl invänta året då :(
    Eller så kommer det gå vägen redan i juli <3 hoppas för din skull att det kommer ta! :) annars kämpar vi på tills det tar!
Svar på tråden Vi med BIM i juli