• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Linkken skrev 2016-03-02 09:01:25 följande:

Hej på er!

Här är allt så underbart bra! Vi har fått komma hem med vår fantastiska lille son och det är verkligen en lycka som inte går att beskriva. Att man känner såhär starkt såhär snabbt för någon, det är otroligt!

Snittet gick jättebra, det var komplikationsfritt och min återhämtning har gått otroligt bra. Att stiga upp och börja röra sig första gången gjorde såklart ont och kändes väldigt konstigt, men jag var envis och ville röra mig mycket och det har absolut hjälpt. Så ifall någon av er måste föda med kejsarsnitt sen fast ni inte skulle vilja behöver ni inte vara rädda, det går hur bra som helst!

Glad för er skull som har detta fantastiska framför er ännu, jag hoppas ni alla får lika fina upplevelser som vi haft. Nu ska jag bara fortsätta njuta av mitt lilla mirakel!

Kram på er!

Skönt att höra att allt gått bra för dig och er! <3 Grattis!
  • safiia
    Migas skrev 2016-03-03 22:17:54 följande:

Jo, det är nog det även om det kanske är svårt att hitta tid till det efter att bebisen kommit med. Får hoppas på att den vill titta ut antingen några dagar innan du fyller eller några dagar efter att du fyllt då. Låter ambitiöst att baka till ett så stort kalas så nära inpå förlossningen  Hur långt har du till sjukhuset? Tänkte på att du skrev att du bor avsides.

Jag fick ikväll ett sms från min syster att de planerar att fira vår mamma och min systers pojkvän,  som båda fyller år i mitten av mars, antingen den 8 mars eller den 15 mars. Problemet är att min syster bor (har för mig att vi skulle var där) ca. 9 mil från hos vilket känns ganska lång sträcka att åka just nu med tanke på att förlossningen kan starta när som helst, dock finns det ett par sjukhus i närheten av dem som i så fall det skulle starta när vi är där är närmre än det sjukhusen som är de närmsta om vi skulle vara hemma. Så nu sitter jag och velar ifall vi vågar åka och fira dem någon av dagarna trots allt, för att det känns ju inte direkt säkrare att boka in datum som är inom ett par veckor från BF. Sen är ju också frågan om hur snart efter en förlossning som man känner att åka och fira någon också speciellt så långt bort? Så med detta resonemang så känns det som om det inte kommer att ske inom den närmsta tiden om vi ska vara med. Hur långt ifrån ett sjukhus skulle det kännas ok att vara om det startar? Och hur skulle du resonera i min situation?   

Det låter som om du har en besvärlig situation också. Hur har du valt att lösa problemet med hundvakt om din mamma inte klarar av det? Skönt att du känner att du kan hantera situationen ifall det inte finns någon som kan/hinner följa med. Det skulle väl förmodligen jag med göra om jag var tvungen även om det inte är något som jag önskar. 

Kan säkert ligga något i det du skriver även om jag inte riktigt förstår hur det kan ha blivit så akut just nu när han har haft hela hösten på sig. 

Vart hittar du "en unge i minuten"? För hittar som sagt bara de tre första på youtube och skulle gärna vilja se fler av dem Har inte sett något av de brittiska avsnitten, så kanske skulle ta och kika på något av dem. Tack för tipset  

Vi har 40-45 min till förlossningen, så relativt kort väg ändå. Så jätte snabbt lär det inte komma igång med första barnet. Nu hade min mans chef dessutom sagt att han får åka taxi från jobbet och dom betalar det ifall att det kommer igång då han är på jobb. Så jag känner mig lugnare :) jag vet inte hur vi gör med hundarna om vi inte får hund vakt. Jag är sådan som litar på att det fixar sig så på nåt sätt fixar det sig nog :) i värsta fall får mannen fara hem till dem. Tråkigt för honom men hundarna måste i alla fall få mat och få komma ut. Men vi får hoppas att det löser sig så att min mamma kan komma eller att vi för hundarna dit. Fick just veta att det endast är partner/stödperson som får komma på besök till bb (pga influensaepidemi) så mor och farföräldrar får ändå inte komma dit och hälsa på :(.

Jag tänkte baka innan och frysa in sådant som går. Hellre firar jag innan babyn kommer, kan vara jobbigt med mycket folk på besök samtidigt sedan då babyn är född.

Jag har i alla fall sagt åt mannen att sedan då babyn är född är det lite paus i renoveringen ändå :D får se om han lyckas hålla det.

När har du bf? Du måste nog känna hur det känns. Som sagt går det ju sällan väldigt snabbt med första barnet. Vi kommer att åka på födelsedagsfest en dag efter bf (om jag nu inte är och föder just då) och då är det ca 1 1/2timmes resa till förlossningen (och sjukhus). Blir det akut så finns det alltid ambulans. Som sagt så litar jag på att saker fixar sig ;) känns onödigt att låta bli att göra saker bara för att man inte vet när babyn föds. Tiden och väntan blir dessutom så mycket längre om man ej har inplanerat något.

Nej jag har inte heller hittat fler svenska avsnitt av en unge i minuten, bara de som finns på YouTube.
  • safiia

Jag var till bm i onsdags. En annan bm än vanligt då min bm hade semester, men betydligt bättre än min egen bm! Om det blir fler barn (vilket jag starkt tvivlar på) så ska jag definitivt gå till henne fast jag har längre väg dit. Denna gång hade jag socker i urinen... men det berodde antagligen på att jag druckit en läsk till lunchen precis innan (jag dricker läsk max 1gång/mån...). sf måttet hade stigit över översta kurvan (har följt övre kurvan hela tiden men enligt ul har babyn ändå varit helt normalstor). Hon hade dock annorlunda undersökningsbrits än min bm så det kan ha varit orsaken till att hon fick större mått. Så vi får se. Har läkartid nästa vecka och då får jag väl veta hur läget är och om det hänt något mer.

Sover väldigt dåligt och vaknar varje natt tretiden och är helt klar vaken! Vaknar också ofta för att hoppas att det skulle ha hänt något eller att jag skulle känna något. Kan bara tänka mig hur ni som är nära bf eller gått över har det! Jag påbörjar v 38 i morgon och ännu är det ju inte speciellt troligt att hon kommer. Och igår spydde jag igen, så det lär inte ge med sig. :(

• safiia
    Migas skrev 2016-03-04 14:26:44 följande:

Det låter ju inte så farligt direkt, det är ungefär vad vi skulle ha om vi skulle vara hemma hos mina föräldrar när det startar. Om vi är hemma när det startar har vi dock bara mellan 20 - 30 minuter beroende på vilket av sjukhusen vi väljer, så känns på något sätt ändå långt med 40 - 45 minuter i jämförelse. 

Skönt att din man får ta en taxi ifall det startar när han är på jobb, måste ändå kännas mer tryggt att veta det även om du inte kände dig beroende av det.  

Jag håller med om att allt oftast löser sig på ett eller annat sätt, men jag har nog lite för mycket kontrollbehov för att kunna hantera sådana här situationer utan att ha någon lösning eller backupplösning vid behov. Visserligen hade det kanske varit värre om det handlat om barnvakt, då en hund ändå klarar sig några timmar ensam så det kanske jag kunde ha tagit lite mera med ro. 

Tror att det är samma regler för besök vid vårat sjukhus under vissa månader, jag är dock osäker på om det är exakt nu men det borde det väl nästan vara med tanke på att det är nu influensan går. De reglerna är absolut tråkiga för dig och alla andra som hade önskat att kunna få besök redan på BB

Dock tycker jag det är ganska skönt då jag ändå gärna hade utnyttjat tiden på BB till att landa i situationen och vänta med alla besök tills vi var hemma. Speciellt som vi har en person i vår närhet som gärna hade kommit på besök så snart som möjligt och då känns det skönt med regler som hindrar det istället för att det ska bli en diskussion kring det. 

Det låter smart att baka lite pö om pö och även att satsa på att ha kalaset innan bebis har kommit även om det så klart kan vara jobbigt då också, men förmodligen ändå enklare än direkt efteråt. 

Jag har BF den 15 mars så känns lite dumt att boka in exakt BF iaf, även om det kanske är ganska osannolikt att den vill titta ut exakt den dagen. Jo, jag känner lite så också att det är dumt att isolera sig redan bara för att man inte vet när bebis kommer och om vi skulle vara hos min syster när det startar så skulle vi ha närmre till närmsta sjukhus än vi skulle ha om vi istället firade det hos mina föräldrar. Dock är det sjukhuset i ett annat landsting så då måste man kanske begära ut journalen från MVC och allting (eller kanske fungerar elektroniskt mellan landsting också?) innan om man inte vill åka ca 76km till vårt närmsta hemsjukhus istället. Frågan är ju då om man vill ta det närmsta sjukhuset för stunden eller om man vill vara nära hem när det är klart? 

Jag vet inte om det är den lilla risken för att det ska gå fort som gör att jag tvekar lite eller om det är pga. att det känns lite jobbigt att ha så pass långt att åka ifall man har ont. Jag har dock inget problem med att planera in besök hemma av vänner eller släkt eller besöka folk som inte bor jättelångt bort från sjukhuset, så isolerar mig ju inte helt iaf, det är nog att det är så lång resväg dit och hem som gör att jag tvekar lite också. Men får nog ta och fundera på det ett varv till innan jag bestämmer mig. 

Synd att de inte går att få tag i på ett enkelt sätt då jag tycker det var trevliga att kolla på :-/

Visst är det bra med regler om besöksförbud sådana tider. Jag är hellre i lugn och ro de första dagarna med nya familjen, släkten hinner komma och hälsa på senare ändå. Annat kanske om man av någon anledning måste bli längre tid på bb.

Jo, det kan säkert vara lite jobbigt att åka bil om man har väldigt ont. Men här (bor som sagt i Finland) så skickar de en hem tillbaka ifall man ej är tillräckligt mycket öppen så det är ju väldigt svårt att vänta tillräckligt länge känns det som. Så tätt ni har med förlossningssjukhus där! Här har dom stängt alla mindre förlossningsavdelningar så avstånden är rätt långa (vi har inte långt dit jämfört med många andra).

Jag tror nog det kan vara bra och skönt att vara nära hemma då man föder och är på bb. Om man nu t.ex. glömt något och partnern måste hämta det och sen vill man nog fort hem då man får åka hem.

15 är ju snart! Spännande :) kanske det börjar hända något tidigare så behöver du ej fundera firandet.
  • safiia
    LMG skrev 2016-03-05 17:47:58 följande:

Inlagd på förlossningen nu och öppen 3cm! Äntligen :D

Härligt! Lycka till! :)
  • safiia
    LMG skrev 2016-03-06 00:04:48 följande:

Här gick det undan. 22.01 kom våran lilla tjej till världen :) hann inte ens med lustgas först jag fick krystvärkar

Grattis! <3 skönt att det gick fort och bra :)
  • safiia
    saraaj skrev 2016-03-09 13:07:27 följande:

Är i vecka 37 nu, och jag håller på att svettas ihjäl!! Alltså det spelar ingen roll vad jag gör, bara jag sitter upp så rinner det typ.. någon som haft/har samma ? sskit jobbigt :(

Jag har också väldigt varmt hela tiden. Både nattetid och dagtid. Känns som om det blivit lite bättre nu de senaste veckorna dock.
    Irmisans skrev 2016-03-09 14:05:35 följande:

Det har gått bra! Fick åka hem igår kväll och sen in i morses igen och så kom jag hem igen för en stund sedan. De har tagit massa prover och allt ser ok ut, förutom att jag är så svullen. Ska sättas igång på fredag, men de tror att jag kommer starta själv innan det så jag hoppas de har rätt! När de undersökte livmodertappen så var den nämligen mjuk, förkortad och påväg att börja öppna sig! Så ah hoppas det är dags snart! :)

Härligt att höra! Och tänk att du har det över snart :)

Jag tycker det har börjat kännas psykiskt tungt nu :( är ledsen jämt och orkar verkligen inte må så här illa längre. Har fått vaginos dessutom. Tappen är fortfarande bara mjuk men inget mer har hänt :( är i och för sig bara 37+4 men hade hoppats och trott att det kommer igång tidigare. Nu är det kanske ändå inte så bra att det kommer igång innan vaginosen är behandlad.
  • safiia
    Irmisans skrev 2016-03-09 21:07:48 följande:

Du får säkert höra det hela tiden, men jag säger det ändå, kämpa på! Det är skit tugnt mot slutet men man har ändå så lång tid bakom sig. Blir det för mycket så prata med din bm och förklara att du inte orkar mer! Man har rätt att säga det.

Hoppas verkligen att du blir bättre snart! Vissa säger ju att man ska passa på att njuta och att man kommer sakna att vara gravid. Jag fattar inget av det, men kommer däremot kanske sakna att jag aldrig mer kommer kunna skydda mitt barn från omvärlden på samma sätt som nu. Tryggare än den är i magen är den ju aldrig igen!

Tyvärr känner jag att jag att jag inte alls kan prata med min bm. :( hon säger just saker som "njut nu av graviditeten" och har ingen förståelse alls för hur jag mår. Däremot är mannen fantastisk och jag har kompisar i samma skede av graviditeten. Vet inte varför det nu kom som en vägg emot och allt blev plötsligt så jobbigt.

:D nej kommer verkligen inte sakna något alls med graviditeten och helst skulle jag inte någonsin vilja gå igenom detta igen.

Jag minns att du också haft jobbigt med illamående. Jag är med i en liten fb grupp för sådana som haft/har hg. De flesta har inte haft det i andra/tredje graviditeten. Så det finns hopp :)
  • safiia
    Irmisans skrev 2016-03-09 21:07:48 följande:

Du får säkert höra det hela tiden, men jag säger det ändå, kämpa på! Det är skit tugnt mot slutet men man har ändå så lång tid bakom sig. Blir det för mycket så prata med din bm och förklara att du inte orkar mer! Man har rätt att säga det.

Hoppas verkligen att du blir bättre snart! Vissa säger ju att man ska passa på att njuta och att man kommer sakna att vara gravid. Jag fattar inget av det, men kommer däremot kanske sakna att jag aldrig mer kommer kunna skydda mitt barn från omvärlden på samma sätt som nu. Tryggare än den är i magen är den ju aldrig igen!

Tyvärr känner jag att jag att jag inte alls kan prata med min bm. :( hon säger just saker som "njut nu av graviditeten" och har ingen förståelse alls för hur jag mår. Däremot är mannen fantastisk och jag har kompisar i samma skede av graviditeten. Vet inte varför det nu kom som en vägg emot och allt blev plötsligt så jobbigt.

:D nej kommer verkligen inte sakna något alls med graviditeten och helst skulle jag inte någonsin vilja gå igenom detta igen.

Jag minns att du också haft jobbigt med illamående. Jag är med i en liten fb grupp för sådana som haft/har hg. De flesta har inte haft det i andra/tredje graviditeten. Så det finns hopp :)
  • safiia
    S79 skrev 2016-03-09 23:30:45 följande:

Här har just 41+3 passerat. Jag är så sjukt less på att vara gravid nu, vill ju träffa lilla pyret snart! Har i alla fall fått tid på förlossningen på söndag för att undersöka om jag kan få sättas igång då. Hade helst sluppit det så det får mer än gärna dra igång innan dess.

Håller tummarna att det kommer igång innan det!

Och jag som inte ens har 38 fulla veckor är irriterad och trött på detta :( kanske skulle vara bättre att vara inställd på att gå över tiden så skulle man inte vara så besviken då inget händer. Jag har inte alls varit inställd på att gå över tiden då alla inklusive bm säger att hon nog kommer tidigare.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?