Migas skrev 2016-02-28 21:59:56 följande:
Även om två timmar säkert kommer att kännas som en evighet när det väl startat så känns det ändå mer överkomligt än de timmarna det kan handla om innan mn sambo kan vara hemma/vid sjukhuset beroende på när det startar.
Har också beslutat mig för att jag är tvungen att ha en plan B, när sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).
Så både mamma och en kompis har erbjudit sig att följa med om sambon inte kan. Nackdelen med mamma är dock att hon också jobbar natt men bara sju nätter per månad dock, men risken finns väl att hon jobbar exakt den natten isf. Jo, det är klart att man får avgöra från gång till gång vad som är lämpligt att planera in eller inte. Jag tänkte mer på att jag borde väl egentligen försöka hinna klippa mig innan bebis tittar ut, men vet inte om jag vågar boka det då man inte ens vet om man är hemma eller inte och då riskerar att få betala för något som man inte utnyttjat.
Det känns dock som en helt annan sak att boka in besök oss och av kompisar och släktingar, så det försöker jag väl inte undvika helt om det inte handlar om väsentligt mycket längre avstånd till sjukhus och det inte finns något annat närmre.
Jag har väl kanske inte så mycket krav på att mer än det nödvändiga ska vara klart, vilket det inte är heller och är i vecka 37+4 idag så snart är bebis kanske här. Jag har dock en sambo som tyckte det var en bra ide att påbörja en renovering av vardagsrummet med nytt innertak och tapetsering vilket jag inte tyckte var en superbra ide att påbörja i februari när det lika gärna kunde ha påbörjats tidigare i höst eller skjuta upp det tidigare, med tanke på att jag ogärna färdigställde det när bebis var här med tanke på damm och lukt osv. Nu har vi dock bara lite lister kvar att sätta upp så nu känns det lugnare på den fronten också.
Jag började kolla på de första avsnitten av "En unge i minuten" på youtube, då jag inte lyckats hitta det på TVplay, men lyckas inte hitta mer än några avsnitt tyvärr :-/ Har du något annat förslag på bra förlossningsserie? Är heller inte speciellt rädd för förlossningen mer spänd och nervös eftersom det är en helt ny upplevelse.
Min sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).
Då jag helst inte är ensam så många timmar (eller överhuvudtaget om det är möjligt) så har jag en plan B. Du har ingen Plan B med någon som följer med och stannar tills han är där annars?Låter ju lite som min situation även om det kanske inte handlar om lika många timmar eller lika stor risk att det sker då han inte alltid är ute på jobb då.
Min sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).
Då jag helst inte är ensam så många timmar (eller överhuvudtaget om det är möjligt) så har jag en plan B i form utav antingen en kompis eller min mamma följer med och stannar tills han kommer isf.
Nej, kanske onödigt att boka in sådant som kostar. Jag borde också gå och klippa mig men jag tror jag tar det efter förlossningen, kan vara skönt att fixa till sig då. Men tiden går ju också fortare om man har lite program och har annat att tänka på. Fyller 30 en vecka innan bf och tänkte bjuda hem släkten om jag orkar baka, får avboka i sista minuten ifall jag måste åka in. Vill ju dessutom att hon får en egen födelsedag och inte samma som jag ;) Vi bor lite avsides så därför tar allt en del tid. Som att hälsa på någon eller bjuda hit någon.
Besvärlig situation med din sambos jobb. Vi får hoppas att det passar in så att han hinner med. Vi har ingen plan B. Mina föräldrar ska vara hund vakt (min mamma har dock brutit benet så det är oklart om hon kan komma alls, min pappa kan inte sköta hundarna och jag vet inte om han skulle hjälpa så mycket på förlossningen :D)... jag är helt ok med att åka in ensam om det behövs. Mannen borde hinna på max 5timmar (minst 3 timmar) och ifall värkarna börjar på kvällen eller natten så kan han jobba hemifrån. Tror nog det fixar sig också :) mina kompisar har alla barn och mina syskon bor rätt långt bort så de hinner ej snabbare på plats än mannen.
Min man har också renoveringsiver på gång. Ett rum är färdigt men nu började han med babyns rum (i övre våningen så hon kommer förstås inte att använda det på något år) och det är ett enda kaos :D... rummen i övre våningen är inte i användning så det är på det sättet ej så farligt. Det är säkert männens sätt att förbereda sig, att göra hemmet fint. ;)
Jag har tittat på de svenska avsnitten av en unge i minuten och även en del av de brittiska one born every minute. Av de brittiska finns det massor! Förstås ser förlossningarna kanske annorlunda ut där men ändå. Framför allt tycks epidural användas väldigt lite där, åtminstone syns det ej i serien att det skulle användas så ofta.