• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Tett90 skrev 2015-08-27 11:57:40 följande:
    Tack :) de har gått bra;) hade två veckor av extremt illamående så de va skönt att slippa de sen:) har haft ganska mycket värk som gjort mig orolig men antar att de är växtvärk :)
    Ska till bm nästa vecka och hoppas kanske få nå mer bekräftelse att de bor någon där inne då de känns ganska overkligt :)
    Flera här som haft problem med illamående, själv hade jag tre veckor då jag spydde en gång varje morgon, men sedan mådde okej resten av dagen, så jag har sluppit ganska enkelt undan. Värk har jag också haft i både mage och rygg, men det är nog växtvärk, precis som du säger!

Har du fått någon tid till ultraljud än? Vi var på ett privat i v. 11 och det var absolut värt pengarna bara för att få se den lilla där inne. Sedan var vi i måndags också (v.13 nu), så vi har sett pyret och det bultande hjärtat två gånger. En otrolig upplevelse! Det känns absolut mer verkligt efter det, kan jag lova! Glad
  • Linkken
    Tett90 skrev 2015-08-27 14:46:05 följande:
    Ja när man hör hur andra har det har man haft det väldigt lindrigt men jobbigt var det ändå ;)
    Nej vi ska till bm 2/9 och hoppas på att få se den lilla då om inte kanske bara höra ett hjärtljud! När vi varit där får vi en tid för kub inom 2veckor :) så någonstans i mitten av september hoppas jag vi fått sett den lilla :) är i vecka 11(10+5) nu och tror inte att dom gör kub efter 14fulla veckor eller nått sånt :)
    Sen får vi väll vänta ännu längre på att få veta kön :) men de är ok sålänge h*n är frisk och lever ;)
    Sällan brukar man få se den lilla hos bm, men vi får hoppas att ni kan höra hjärtljuden i alla fall, är ju alltid skönt att få bevis på att det faktiskt finns något där! Detdär med kub vet jag inte riktigt, i alla fall ska man väl ta blodprov innan v. 13 eller något sånt. Jag fick det avklarat i samband med senaste ultraljud.
    Kön ska vi inte ta reda på, det får bli en överraskning! Glad 
  • Linkken
    Katten95 skrev 2015-08-27 19:22:16 följande:

Man kan begära vaginalt ultraljud. Vi har ett nu på tisdag då jag är i vecka 11 (10+1) den dagen.

Kan man göra det hos bm också eller ska du göra det privat? Där jag bor går det inte att göra under besöken till bm, men det är en väldigt liten ort och de har inte den sortens utrustning på plats.
  • Linkken

Så fina magar alla har! Glad Går in i v. 14 imorgon och det börjar nog bli väldigt svårt att dölja magen nu, men ska berätta på jobbet nästa vecka så sedan är det ingen hemlighet mera. Skönt!

junibarn19 skrev 2015-08-28 17:07:57 följande:

Fina magar, jag upplever att min är betydligt större på em/kvällen.. Någon som har lika? :)

Det är nog helt normalt, så är det ju annars också! Magen är ju alltid större efter att man ätit under dagen och tarmarna är fulla, inga konstigheter där! Glad

Någon annan som har skiftesjobb här? Hur upplever ni nattskiften som gravid? Jag är så fruktansvärt trött efter mina nattskiften, vet inte hur länge jag ska orka med dem om det fortsätter såhär...
  • Linkken
    LovisaC1982 skrev 2015-08-28 17:37:56 följande:
    Jag jobbar inte skift men går upp kvart över fyra, har ett fysiskt väldigt tufft jobb så på eftermiddagarna är jag helt slut. Finns det nån möjlighet att du kan få byta skift?
    Tyvärr inte, jobbar på en väldigt liten enhet och det skulle i så fall innebära att jag tog i princip alla morgonskiften, vilket ju inte är rättvist mot den övriga personalen. I så fall måste jag nog gå ner i arbetstid. Men jag ska försöka ett tag ännu och sedan se vad bm och läkare säger ifall det inte blir bättre...
  • Linkken

V. 14 idag, vilket mer eller mindre varit den vecka då jag bestämt mig för att sluta försöka dölja mitt delikata tillstånd. Glad

Illamåendet är så gott som borta nu, även om jag fortfarande känner av direkt jag måste äta något. Den värsta tröttheten är också borta (förutom efter nattskiftena då, som sagt) och jag mår för det mesta riktigt bra. Så alla ni som mår illa: Det BLIR bättre!! Symptomen nu är nästäppa, värk i mage och rygg ibland, det vanliga ständiga kissandet och växande mage. Tungan ute

• Linkken
    LMG skrev 2015-08-29 10:23:36 följande:
    Hoppas mitt illamående också går över snart, är i vecka 15 nu och ibland kan illamåendet slå till väldigt hårt. Börjar dock märka att det blir mer sällan nu så det kanske är borta snart :) har fortfarande jätte svårt för att känna lukten av viss mat och parfym också. Men Kunde i veckan äntligen börja laga riktig hemlagad mat igen vilket jag inte kunnat gjort på mer än en månad
    Åh, måste vara fantastiskt att kunna äta riktig mat igen, så skönt för dig! Jag har nog ända fram till nu märkt att det kunnat komma och gå, speciellt på morgnarna, men sakta men säkert försvinner det, eller åtminstone avtar ordentligt!
    Jag har hela tiden kunnat ha en någorlunda positiv inställning till illamåendet och tänkt att det ju faktiskt är symptom på något litet och mysigt som ska komma. Men jag har ju hela tiden kunnat äta normalt (har liksom gått direkt från att kräkas till att äta frukost, helt galet!) och kan tänka mig att om man inte kan äta så är det svårt att se det från den ljusa sidan. Angående lukter har jag haft problem med doften av blommor, inte alldeles smidigt sommartid... Hoppas det börjar ge med sig för dig nu snart!
  • Linkken
    Irmisans skrev 2015-08-31 08:20:41 följande:

Idag vaknade jag av att mobilen ringde. Tyvärr inget roligt samtal, då det var bmm som sköt upp min inskrivning. Kommer då vars i v. 14+1... Någon mer som har inskrivning så sent? Har ju jätte många frågor men har inte kunnat ställa dem till någon ännu... :(

Äsch vad jobbigt! Låter sent, jag hade inskrivning i v. 8, men har nog förstått att det är vanligt i v. 14 ungefär också... Även om ni inte haft inskrivning kan du ju alltid ringa din bm för att få svar på dina frågor. Det är därför de finns till! En del frågor går det såklart att fråga här, någon kanske har svar, men vi är ju inte utbildade inom området.
  • Linkken
    pannkakan87 skrev 2015-08-31 10:34:43 följande:
    Jag har också ultraljud i morgon. Kub. Är supernervös. Ena sekunden exalterad och andra livrädd. :(
    Försök lämna nervositeten, det är en alldeles underbar upplevelse och det kommer att gå alldeles lysande!! Solig
  • Linkken
    junibarn19 skrev 2015-08-31 15:17:12 följande:

I vilken vecka har ni RUL?

Jag kommer vara i 19+2, verkar som det är väldigt olika

Vi hade vårt i v. 13, nästa i vecka 20. Det är rätt standard här i Finland.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?