• almasmamma

Ivf falun hösten 2015

Hej! 

Vi ska göra vårt första ivf, och vi valde att göra det i Falun. Nyfiken om det är fler som ligger i startgroparna för ivf i dagarna? Börjar med sprutor nästa vecka och planerar äggplock och återföring runt vecka 34. 
    Vore kul om vi var fler som man kan bolla tankar och funderingar med

• Svar på tråden Ivf falun hösten 2015
  • MamaSniff

Hej finee! Vad spännande med FET! Har du regelbunden ägglossning eller kommer ni att köra stimulerat?

Jag åt prednisolon och trombyl under vår FET och jag försöker komma ihåg när jag började äta dem. Tyvärr kommer jag inte ihåg när jag började, minnet säger att jag började vid ET men det kan nog inte stämma. Jag kommer i alla fall ihåg att jag åt båda fram till testdagen. Trombyl slutade jag med på en gång och predinsolon trappades ner gradvis efter TD. I mitt fall var det Staffan i Falun som föreslog medicinerna, så inte alls svårt att få utskrivet! :)

Här är det bra med magen även om det börjar bli rejält tungt nu. 36+0 i morgon, så inom 6 veckor är hon här. Känns spännande!

• finee
    MamaSniff skrev 2016-08-04 16:14:21 följande:

Hej finee! Vad spännande med FET! Har du regelbunden ägglossning eller kommer ni att köra stimulerat?

Jag åt prednisolon och trombyl under vår FET och jag försöker komma ihåg när jag började äta dem. Tyvärr kommer jag inte ihåg när jag började, minnet säger att jag började vid ET men det kan nog inte stämma. Jag kommer i alla fall ihåg att jag åt båda fram till testdagen. Trombyl slutade jag med på en gång och predinsolon trappades ner gradvis efter TD. I mitt fall var det Staffan i Falun som föreslog medicinerna, så inte alls svårt att få utskrivet! :)

Här är det bra med magen även om det börjar bli rejält tungt nu. 36+0 i morgon, så inom 6 veckor är hon här. Känns spännande!

Åh tack för ditt svar! Förstår att du inte minns precis när du började, inte lätt att komma ihåg alla turer Det blir ostimulerat FET eftersom jag har regelbunden ÄL. Ser fram emot att komma igång, trots att jag tyvärr har lite lägre förväntningar jämfört med första försöket.

Vad spännande att det börjar närma sig BF! Härligt!

Är det någon annan som kommer ihåg när ni började ta prednisolon?
  • irrbloss_83
    finee skrev 2016-08-04 13:57:46 följande:
    Hej alla Falu-IVF:are smile1.gif Hur går för er med magar eller bebisar? smile1.gif

Själv tror jag att mensen kommer i helgen, och att det blir FET i den cykeln. Har en fråga till er i tråden som fått prednisolon och trombyl (vet att iaf irrbloss, Sokie och hoppas2014 har fått det, väl?). Vilken cykeldag började ni ta det? Och hur länge tar ni det? Var det svårt att få det utskrivet?

Kram! smile1.gif
    Hejsan, vad kul att höra av dig, och vad roligt med FET! Tjoho!
    Jag fick Prednisolon och Trombyl av Staffan i samband med insättningen. Började samma dag. Även i mitt fall var det Staffan som föreslog det (well, han mer bestämde än föreslog men....) så det var inte ett dugg svårt. Jag tog båda till TD och sen kunde jag sluta med Trombylen och trappa ut Prednisolonet under några dagar. 

Här går det bra, men det börjar kännas på riktigt nu att jag delar min kropp med nån. Lillkillen är snäll och morgontrött, vilket jag hoppas håller i sig även efter han är född. Jag börjar få halsbränna och det broar bli jobbigt att stå och gå långa stunder, men annars har jag inte mycket att gnälla på förutom att jobbet har börjat igen och i mitt huvud är jag redan mammaledig :D
  • hoppas 2014
    finee skrev 2016-08-04 13:57:46 följande:

Hej alla Falu-IVF:are Hur går för er med magar eller bebisar?

Själv tror jag att mensen kommer i helgen, och att det blir FET i den cykeln. Har en fråga till er i tråden som fått prednisolon och trombyl (vet att iaf irrbloss, Sokie och hoppas2014 har fått det, väl?). Vilken cykeldag började ni ta det? Och hur länge tar ni det? Var det svårt att få det utskrivet?

Kram!

Hej.

Här går det bra tror jag (trots bruna flytningar o en blödning som beror på lågt liggande moderkaka tror man), går in i vecka 12 imorgon:)

Även mitt minne sviker mig om när jag började med medicinerna men tror det var vid insättning (jag gjorde ET). Det var deras förslag (hade dr Raghad Samir) o skillnaden mot förra gången jag blev gravid men slutade med MA var att prednisolon skulle jag äta t vecka 8 istället för till TD. Trombyl slutade jag båda ggr vid TD. Jag har dock inte lyssnat riktigt utan faktiskt fortsatt med både lutinus (skulle fortsätta 3ggr om dan t v8) o prednisolon o ska nu trappa ner efter v12. Jag har både läst o lyssnat på hon som ger mig intralapiddropp i Stockholm (enligt Falun gör man det bara 3ggr sista ggn v8 men tex Grekland rekommenderar ända till v12 el längre) om hur de gör utomlands och läst om hur andra gör.. jag har flera gamla recept... rätt eller fel men så har jag gjort..

Håller tummarna! Kram
  • finee
    irrbloss_83 skrev 2016-08-04 17:33:55 följande:

Hejsan, vad kul att höra av dig, och vad roligt med FET! Tjoho!

Jag fick Prednisolon och Trombyl av Staffan i samband med insättningen. Började samma dag. Även i mitt fall var det Staffan som föreslog det (well, han mer bestämde än föreslog men....) så det var inte ett dugg svårt. Jag tog båda till TD och sen kunde jag sluta med Trombylen och trappa ut Prednisolonet under några dagar. 

Här går det bra, men det börjar kännas på riktigt nu att jag delar min kropp med nån. Lillkillen är snäll och morgontrött, vilket jag hoppas håller i sig även efter han är född. Jag börjar få halsbränna och det broar bli jobbigt att stå och gå långa stunder, men annars har jag inte mycket att gnälla på förutom att jobbet har börjat igen och i mitt huvud är jag redan mammaledig :D

Hej irrbloss och vad roligt att den lille krabaten gör sig påmind hos dig <3 Förstår att du mentalt redan är mammaledig, haha, låter härligt.

Så det verkar vara så att man får Prednisolon vid insättningen i Falun. Har googlat lite och det verkar så väldigt olika! Tänktr prata med dem inför det här försöket om det är värt att prova. Vilken tur att den här tråden finna där man kan fråga lite sådär innan man pratar med dem
  • finee
    hoppas 2014 skrev 2016-08-04 18:22:31 följande:

Hej.

Här går det bra tror jag (trots bruna flytningar o en blödning som beror på lågt liggande moderkaka tror man), går in i vecka 12 imorgon:)

Även mitt minne sviker mig om när jag började med medicinerna men tror det var vid insättning (jag gjorde ET). Det var deras förslag (hade dr Raghad Samir) o skillnaden mot förra gången jag blev gravid men slutade med MA var att prednisolon skulle jag äta t vecka 8 istället för till TD. Trombyl slutade jag båda ggr vid TD. Jag har dock inte lyssnat riktigt utan faktiskt fortsatt med både lutinus (skulle fortsätta 3ggr om dan t v8) o prednisolon o ska nu trappa ner efter v12. Jag har både läst o lyssnat på hon som ger mig intralapiddropp i Stockholm (enligt Falun gör man det bara 3ggr sista ggn v8 men tex Grekland rekommenderar ända till v12 el längre) om hur de gör utomlands och läst om hur andra gör.. jag har flera gamla recept... rätt eller fel men så har jag gjort..

Håller tummarna! Kram

Vaf skönt att det verkar gå bra trots att du hade en del blödningar/brunt där ett tag. Snart gått över den magiska v12-gränsen - GRATTIS!

Förstår helt att du inte vågar sluta. Och nu kan man ju verkligen läsa på internet om hur andra rekommenderar. Man tar ju iofs en liten risk, men det upplever man ju att man gör även om man slutar "för tidigt". Jag tar ju Pravidel för för högt prolaktin, och enl rekommendation ska man sluta med det då man plussar. Dock har jag läst att man i både USA och Storbrittanien fortsätter med detta till typ v12. Läste också en studie där de sett att risken för MF var halverad om man fortsatte med medicinen v9 ut, och här på FL skriver alla i "högt prolaktin-tråden" att man ska fortsätta några veckor in i graviditeten. Så om jag nu plussar så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Känns fortfarande lite läskigt att inte gå på läkarena inrådan. Samtidigt så rekommenderar som sagt läkare utomlands annat. Nåväl, får ta det då om jag väl kommer så långt som till ett plus...

Tack att du delade med sig hoppas2014!!
  • finee

Hej alla! Hur går det för er? MamaSniff - du borde väl föda vilken sekund som helst va? Själv var jag nyss på kliniken och satte in ett fryst embryo. Nu börjar den oroliga ruvarperioden... Håller tummarna som tusan!!

Kram på er

• irrbloss_83
    finee skrev 2016-08-25 15:44:01 följande:
    Hej alla! Hur går det för er? MamaSniff - du borde väl föda vilken sekund som helst va? smile1.gif Själv var jag nyss på kliniken och satte in ett fryst embryo. Nu börjar den oroliga ruvarperioden... Håller tummarna som tusan!!
    Kram på er smile1.gif
    Åh, vad roligt! Hoppas den lilla eskimån fastnar som den ska! 

För mig går det bra, bebis växer och frodas (så vitt jag vet i alla fall). Jag är i 29+0 idag, snart upploppet :) Jag mår fortfarande ganska bra, har börjat känna av lite minimal foglossning, och kissar typ JÄMT! Men i övrigt har jag inget att gnälla på :)

Håll oss uppdaterade om hur det går med ruvningen! Kram
  • finee
    irrbloss_83 skrev 2016-08-25 17:40:45 följande:

Åh, vad roligt! Hoppas den lilla eskimån fastnar som den ska! 

För mig går det bra, bebis växer och frodas (så vitt jag vet i alla fall). Jag är i 29+0 idag, snart upploppet :) Jag mår fortfarande ganska bra, har börjat känna av lite minimal foglossning, och kissar typ JÄMT! Men i övrigt har jag inget att gnälla på :)

Håll oss uppdaterade om hur det går med ruvningen! Kram

Skönt att det går bra Och att du klarar dig ok med graviditetssymptomen. Tänk v29!! Vad tiden går fort!

Ja, jag hoppas också att den här vill stanna hela vägen, verkligen!
  • väntar2015

Håller tummarna för er finee! Kommer så väl ihåg vad sakta ruvartiden gick och vad mkt tankar. Hoppas ni kan koppla av och rå om varandra och kanske hitta på saker som får tiden att inte kännas så grymt långsam!

Här hemma har våran lilla tjej hunnit bli 12 veckor (på söndag) det känns fortfarande overkligt att hon faktiskt är våran! ?

Svar på tråden Ivf falun hösten 2015