• klyban

Ett normalt beteende att lämna ett barn gallskrikandes i busken och blödande?

Barnen var ute och gick med katten, en hundägare hade sin hund lös gick till attack mot katten.
    Katten bet den ena barnet, då den försökte skydda katten från hunden.
    Var av katten bet i handen.
    Och barnet började skrika allt vad h*n orkade.

Hundägaren bara gick därifrån utan titta till barnet.
    Som låg i buskarna och rann massor av blod ur handen, och gallskrek fortfarande när jag kom dit.
    Hundägaren var som bortblåst, personen måste ha sprungit därifrån.
    Då ytorna är stora just här, och tidsmässigt så kan inte kvinnan med hunden gått denna sträcka utan man sett henne.

Är det nån mening att polisanmäla?
    Men antar brist på empati inte är ett brott i sig.
    Och som jag fått återförklarat förloppet, så kan hundägaren inte heller vetat om h*n blev biten av katten eller hunden.
    Då h*n bara skrek att h*n hade blivit biten.
    Men bara avvek från platsen hastigt.

Så nu ska det spanas efter hundar ikväll, och stackars den hundägare om jag får i tag på henne.
    Då kommer det bli en hårblåst utan dess like.
    Undra om man verkligen lämnar ett barn på detta sättet.

Och sista frågan, är det normalt att lämna ett barn i en buske, blödande och gallskrikande?

• Svar på tråden Ett normalt beteende att lämna ett barn gallskrikandes i busken och blödande?
  • klyban
    Anonym (PÅ) skrev 2015-08-30 16:06:11 följande:
    Hon ville väl avlägsna hunden. Hon var kanske rädd att katten skulle hoppa på hunden.
    Ja, det låter ju som en väldigt troligt förklaring
  • klyban
    Anonym (PÅ) skrev 2015-08-30 16:07:13 följande:
    Hon blev kanske rädd själv, inte alltid man tänker klart då.
    Skam och rädsla för att bli anmäld, är det första som poppar in i mitt huvud.
    Ett otroligt dåligt beteende.
  • klyban
    Påven Johanna skrev 2015-08-30 16:13:10 följande:
    Nej, det låter inte som ett normalt beteende att lämna ett barn blödande och rädd i en buske efter att något inträffat. Det normala hade väl varit att ta kontroll över hunden, koppla den och binda den någonstans medan man talade med barnet och hjälpte det med både katt och skador. 

Hundägaren var kanske en knarkare, de visar ju sällan prov på gott omdöme. 

Det återstår se, vi ska gå leta och åka runt i området.
    För är ju inte helt otroligt att de måste ta en kvällspromenad också.

Att binda fast hunden, hade inte varit ett problem.
    Hade bara kvinnan frågat hur det gick, och visat det minsta intresse.
    Så hade jag personligen varit rätt okey med situationen, då förutom att h*n blev biten.

Barnet skötte katten utan problem även efter bettet, och katten var väldigt stressad fortfarande när jag kom dit.
    Men pratade lite med katten, så lugna den ner sig snabbt.

• Grace01

Tycker inte det låter så normalt utan faktiskt ganska empatilöst och fegt. Det spelar ingen roll vilket djur som anföll först, hur det gick till osv. Man lämnar inte ett barn som gjort sig illa.

• Kjell2

Att bara överge barnet känns taskigt. Men då hund och kattansvaret är strikt faller ansvaret för betten på kattägaren eller den som har hand om katten.

• Anonym (Dessa "människor"!)

"PÅ" låter som ett äkta pucko!! Det var säkert hennes hund! Hundar ska hållas kopplade så du har all rätt att anmäla hunden för det!!

• Anonym (Dessa "människor"!)
    Anonym (Dessa "människor"!) skrev 2015-08-31 15:18:03 följande:

"PÅ" låter som ett äkta pucko!! Det var säkert hennes hund! Hundar ska hållas kopplade så du har all rätt att anmäla hunden för det!!

Äh, anmäla ÄGAREN menar jag ju givetvis! ;)
  • Anonym (tanten)

Är det någon som känner till vilka lagar som reglerar ett sånt här fall? Alltså, vilka skulle konsekvenserna bli av en polisanmälan? Har tanten begått något lagbrott? Jag försöker googla fram en lag, men kan bara hitta att hundar ska hållas kopplade i skog och mark mellan 1 mars och 20 augusti. Tätort däremot...

• Kjell2
    Anonym (tanten) skrev 2015-08-31 14:46:06 följande:

Är det någon som känner till vilka lagar som reglerar ett sånt här fall? Alltså, vilka skulle konsekvenserna bli av en polisanmälan? Har tanten begått något lagbrott? Jag försöker googla fram en lag, men kan bara hitta att hundar ska hållas kopplade i skog och mark mellan 1 mars och 20 augusti. Tätort däremot...

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Reglerar bl a det strikta ägaransvaret. Skadar en hund eller katt faller ansvaret strikt på ägaren (innehavaren). Så om det var katten som bet ramlar ansvaret för bettet på kattägaren.

Att sen hundägaren betett sig som en svinpäls är en annan sak.
Svar på tråden Ett normalt beteende att lämna ett barn gallskrikandes i busken och blödande?