• Anonym (TS)

Någon mer som är gravid och har hiv?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon mer här inne som är gravid och har hiv? Skulle vara roligt att få kontakt med andra blivande mammor i "samma situation".

Jag väntar mitt tredje barn (sambons första och han är hiv-negativ för er som kanske undrar) men det är min första graviditet som hiv-positiv. Bf är 5 maj.

• Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?
  • Anonym (Dumb)
    Anonym (sebbe) skrev 2015-09-26 21:37:55 följande:

Det handlar inte bara om de fysiska problemen. Det har stora mentala följder att bli smittad av HIV. Man får en annan syn på sin kropp, sitt sex- och kärleksliv. Det kan bli svårare att hitta en partner. Jag vet några som har sagt att får jag HIV så tar jag självmord, och de har menat det på fullaste allvar. Kanske lite okunskap som spelar in också, och personligen skulle jag inte göra något så drastiskt men jag vet att mitt liv skulle aldrig kännas detsamma.

Så astma kanske ger en större fysiska begränsningar men HIV sätter större spår mentalt. Om man dessutom tänker en tanke på situationen i Afrika och hur många barn som dagligen dör samt förlorar sina föräldrar i AIDS så tycker jag inte man ska prata som om att HIV det är väl ingenting...

Den mentala aspekten du pratar om (om ens verklighetsförankrad, jag menar, man kan ju knappast tala om en hiv-smittad persons förhållande till sig själv genom att utgå ifrån vad "polarna skulle gjort om de blev smittade") är ju en direkt följd av den stigmatisering som man håller vid liv genom att säga "jag skulle ta mitt liv om jag fick hiv". Det är just statusen "hiv smittad" som man är rädd för mer än själva sjukdomen, varför annars skulle man välja en sjukdom med fler fysiska begränsningar framför en, idag, till större del symptomfri sjukdom som bara "drar ner på självkänslan"?? (your words, not mine)
  • MEE83
    Anonym (mor) skrev 2015-09-26 13:45:52 följande:

OT OT OT men jag minns när jag väntade mitt första barn -87 och blev HIV-testad! Man började med att testa gravida då. SÅ obehagligt och overkligt. Det var mitt uppe i värsta hysterin kring Hiv/Aids och faktiskt mitt första uppvaknande här i livet om hur bräckligt allt är. Minns den unga flickan uppe i Härnösand som hade haft en relation med en sjöman och hade sådan maximal otur så hon blev smittad av Hiv och dog.

Gick en bra dramaserie på SVT för ett par år sedan om den perioden, BBC köpte även in den från SVT och visade den på en av sina kanaler.

Angående den blatanta okunskap som många visar prov på, jag beskyller de sinnessjuka skräckkampanjerna som svenska myndigheter har bedrivit. Jag är inte gammal(80-talist), men jag kommer ihåg hur det var i skolan. 
  • Anonym (sebbe)
    MEE83 skrev 2015-09-26 23:38:32 följande:
    Gick en bra dramaserie på SVT för ett par år sedan om den perioden, BBC köpte även in den från SVT och visade den på en av sina kanaler.

Angående den blatanta okunskap som många visar prov på, jag beskyller de sinnessjuka skräckkampanjerna som svenska myndigheter har bedrivit. Jag är inte så gammal(80-talist), men jag kommer ihåg hur det var i skolan. 
    Serien som självklart baserades på Jonas Gardells fantastiska trilogi.

Ja det var skräckkampanjer som bedrevs men det måste man ju förstå. Det var ju nytt för alla, och alla smittade dog. Inte bara svenska myndigheter som bedrev dessa kampanjer.
  • Anonym (hivbloggerskan)

Först vill jag säga stort tack till er som har kunskap om hiv, på ett eller annat sätt, och som peppar TS. Det är inte lätt ska ni veta, många tror än idag att det är en dödsdom. Det trodde jag med när jag fick min diagnos. Men så hade vi biologiböcker från 90-talet när jag gick i högstadiet.

Självklart ska vi inte bagatellisera det men samtidigt så är det inte som det var fram till -94 då de första effektiva medicinerna kom.

Han som smittade mig visste om att han hade det. Men sa inget till mig. Slarvade med sina mediciner och smittade mig. Heterosexuellt förhållande. Svenska är vi båda två (ofta viktigt för en del när det gäller hiv har jag märkt...). Vi var tillsammans i nästan ett år. Men det är ett fåtal som är så dumma som han. Vad jag vet är han fortfarande i fängelse för det han gjorde. Vilket är helt rätt då han visste vad han gjorde.

Jag är glad att min man inte är så trångsynt som flera av er här är. Vi hade sex utan kondom innan jag fick min diagnos. Han smittades inte. Jag smittade inte någon (ett par killar emellan). Så viruset stannar vid mig. För jag gör vad jag kan för att undvika att det förs vidare från mig. Och det gör mina hiv+ vänner med. Sen finns det ju idioter överallt. Men som sagts tidigare i tråden: det är de som inte vet om sin diagnos som smittar flest.

• Anonym (L)

Grattis till graviditeten. Hoppas att allt går bra!

Jag önskade att ni smittade kunde vara mer öppna då det skulle innebära att sjukdomen skulle få ett ansikte. Och eftersom sjukdomen ej ännu har fått så många ansikten så kan jag tänka mig att folk inte tänker på hur vanligt det är.

Och det borde ju vara obligatoriskt att ta ett hivtest då och då. Jag har varit på gyn många gånger men aldrig blivit tillfrågad ett hivtest. Jag vill göra ett men känns som att personal skulle tänka att man var oansvarig. Anyway, ska nog ta ett snabbtest ändå.

• Anonym (Hmmm)

"Skulle vara roligt att få kontakt med andra mammor..."

Nää... inte ROLIGT, men en efterlysning är ju en annan sak. Med stor risk att att barnet blir hiv-smittat är det definitivt inte ROLIGT...

• Anonym (hivbloggerskan)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-09-27 02:13:59 följande:

"Skulle vara roligt att få kontakt med andra mammor..."

Nää... inte ROLIGT, men en efterlysning är ju en annan sak. Med stor risk att att barnet blir hiv-smittat är det definitivt inte ROLIGT...

Har du ens läst tråden?! Så länge mamman står på en fungerande behandling har barnet blivit friskt. Och så har det sett ut i Sverige sen senare halvan av 90-talet! Så stor risk? Tror inte det va...
  • Anonym (Må väl)
    Anonym (hivbloggerskan) skrev 2015-09-27 02:23:04 följande:
    Har du ens läst tråden?! Så länge mamman står på en fungerande behandling har barnet blivit friskt. Och så har det sett ut i Sverige sen senare halvan av 90-talet! Så stor risk? Tror inte det va...
    Du orkar kommentera i alla fall... :/

Just det inlägget kände jag var skrivet enbart för att provocera, eller så var det bara min naiva tro om att folk kan väl bara inte va så där inskränkta och okunniga på riktigt..?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (hivbloggerskan) skrev 2015-09-27 02:23:04 följande:

Att det skulle vara känsligt ämne just vid HIV... får väl andra tolka. Du kan smitta ditt barn med obotliga ögonsjukdomar, de kan få egna könssjukdomar via direkt smitta m.m. Fler skulle reagera om nån mamma skrev om det. Hemskt med alla typer av smitta för så väl mamma som ofödda. Mitt barn kan få värsta smittan men ROLIGT att komma i kontakt med andra mammor....
  • MEE83
    Anonym (sebbe) skrev 2015-09-26 23:49:29 följande:
    Serien som självklart baserades på Jonas Gardells fantastiska trilogi.

Ja det var skräckkampanjer som bedrevs men det måste man ju förstå. Det var ju nytt för alla, och alla smittade dog. Inte bara svenska myndigheter som bedrev dessa kampanjer.
    Då har han gjort något bra alltså, det var ju tur det! Skrattande

Fruktansvärt tröttsam figur annars, och en tokgalen NIMBY.

Som hetrosnubbe(moi) så risken i praktiken minimal, det är antagligen(har inte räknat på det, men det borde gå att komma fram till en rimligt antagande om risk/sannolikhet med med lite diskret matte, binomialfördelning etc) större risk att dö i en trafikolycka än att smittas med viruset, men många sätter sig med glädje i bilen och tar den risken, och så är det än idag.

"men använd kondom, tänk om du får HIV!!!". 

Detta är troligtvis det mest uddlös argumentet för kondomanvändande man kan använda sig av, och något många har använt sig mot mig, ja, jag gillar inte kådisar, I'm an idiot like that, living life on the edge... (sedan har jag förstås ändå blivit "tvingad" att använda kådis otaliga gånger)

"Tänk om om du gör henne/mig med barn", eller "tänk om du får herpes" är mer lämpligt att använda sig av. Herpesattacker verkar vara fruktansvärt, och ett oplanerat barn med ett one night stand är väl inte det mest lämpliga kanske. 
Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?