• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • hope88
    Aliiice skrev 2015-12-01 12:13:24 följande:

Dom sa att äggplocket inte är värre än att spola äggledarna ifall du gjort det men det är ju så olika och stämde inte in på mig. Nee morfinet tog inte bra har mest varit snurrig och borta sen efter ingreppet hehe. Nu har jag som en kraftig menssmärta men fick med mig värktabletter med lite morfin i hem så det är lugnt just nu :)

Men vad roligt! Välkommen i gänget :) när har du första ultraljudet? Allt går så himla snabbt från det att man börjar spruta hehe

Har inte gjort det heller så det är lite jobbigt att inte ha något att jämföra med men inom kort får jag väl veta ;)

Hoppas att du får kontroll över värken med smärtstillande :)

Tackar :) På fredag är första ultraljudet nervöst men spännande! Hehe hoppas på det, tiden får gärna gå fort :)
  • Lotten
    FruGrävling skrev 2015-12-01 12:10:06 följande:
    Jag fick rd14 som testdag eftersom jag återförde bladtocyst. Om det hade varit 2-dagars hade jag fått rd17.

Det motsvarar ju 19 dagar efter ägglossning och då bör det absolut vara positivt om man är gravid.

Jag skulle kännt mig säker på rd15.
    Okej :) tack för ditt svar.

Jag är så orolig för äggplocket. Hade fruktansvärt ont när de spolade äggledarna. :(
    Jag har ju haft ganska ont nu under sprutdagarna med :(
  • hope88
    Lotten skrev 2015-12-01 13:00:08 följande:

Okej :) tack för ditt svar.

Jag är så orolig för äggplocket. Hade fruktansvärt ont när de spolade äggledarna. :(

Jag har ju haft ganska ont nu under sprutdagarna med :(

När gör du äggplock lotten? Är också nervös men hoppas det går bra för oss
  • Emrony

Hej tjejer!
    Nu är vi precis på väg hem efter äggplock.
    Jag var supernervös innan, men lugnande ner mig när vi fick ett rum att vänta i, säkert 1.5 h -2 h innan vi kom in.
    Jag fick två alvedon när jag kom sen när själva äggplocket var så fick jag sammanlagt 2 morfinsprutor. I mitt fall så var det inte alls så farligt som jag trott, skulle inte ha några problem att göra det igen. Vi fick ut 13 ägg sammanlagt. Fick även med mig recept på fragmin och pravidel. Jag ska även ta några blodprov på fredag, jag tror att jag har risk för både blodpropp och överstimulering, men hinner ta den nya medicinen några dagar innan blodprovet så då kanske dom kan se hur jag svarar på det. Någon annan som fått samma? Blir så himla förvirrad när jag inte har stenkoll på allt, men får nog bara släppa det. De ska höra av sig i morgon om när vi ska få komma tillbaka. Håller tummarna att allt går fint :)

• FörstaIVF

Hej alla!

Vad bra det verkar gå för dom flesta här, det är ju toppen!

Själv lutar det nog mot ännu ett avbrutet försök. På mitt andra VUL igår så hade inte hänt särskilt mycket sen den första kollen och dom är extremt oroliga för en överstimulering... fick dock höja dosen från 150 till 187,5 IE menopur men tror inte det gör särskilt mycket till eller från. Ny koll på torsdag och då får jag besked om jag ska fortsätta eller inte. Känns bara så j*vla trist att man ska behöva avbryta igen.. :( sketäggstockar man har rent utsagt! Läkaren sa att jag hade väldigt "fina" äggstockar som nog allt kan producera fina ägg om man hittar rätt dos men just nu så känns det som att det aldrig kommer gå. Gaaaahh! Skit.
    Så, nu fick man sagt det iaf...
    Men jag sitter på läktaren och hejar på er andra iaf!

• Nmg

Hej! Skönt att det gick bra! Har du ont nu? Fet där med fragmin, hade de flaggat för det innan eller blev det nåt du fick veta efter ÄP? Hoppas man slipper det i alla fall, inga mer sprutor.. Tack.

Emrony skrev 2015-12-01 13:25:24 följande:

Hej tjejer!

Nu är vi precis på väg hem efter äggplock.

Jag var supernervös innan, men lugnande ner mig när vi fick ett rum att vänta i, säkert 1.5 h -2 h innan vi kom in.

Jag fick två alvedon när jag kom sen när själva äggplocket var så fick jag sammanlagt 2 morfinsprutor. I mitt fall så var det inte alls så farligt som jag trott, skulle inte ha några problem att göra det igen. Vi fick ut 13 ägg sammanlagt. Fick även med mig recept på fragmin och pravidel. Jag ska även ta några blodprov på fredag, jag tror att jag har risk för både blodpropp och överstimulering, men hinner ta den nya medicinen några dagar innan blodprovet så då kanske dom kan se hur jag svarar på det. Någon annan som fått samma? Blir så himla förvirrad när jag inte har stenkoll på allt, men får nog bara släppa det. De ska höra av sig i morgon om när vi ska få komma tillbaka. Håller tummarna att allt går fint :)

• Emrony
    FörstaIVF skrev 2015-12-01 14:13:39 följande:

Hej alla!

Vad bra det verkar gå för dom flesta här, det är ju toppen!

Själv lutar det nog mot ännu ett avbrutet försök. På mitt andra VUL igår så hade inte hänt särskilt mycket sen den första kollen och dom är extremt oroliga för en överstimulering... fick dock höja dosen från 150 till 187,5 IE menopur men tror inte det gör särskilt mycket till eller från. Ny koll på torsdag och då får jag besked om jag ska fortsätta eller inte. Känns bara så j*vla trist att man ska behöva avbryta igen.. :( sketäggstockar man har rent utsagt! Läkaren sa att jag hade väldigt "fina" äggstockar som nog allt kan producera fina ägg om man hittar rätt dos men just nu så känns det som att det aldrig kommer gå. Gaaaahh! Skit.
    Så, nu fick man sagt det iaf...
    Men jag sitter på läktaren och hejar på er andra iaf!

Va tungt att du känner att det inte går framåt, jag hoppas i alla fall att det händer något nu tills på torsdag för dig.
    Jag fick avbryta första gången med, svin trist! De såg att jag hade väldigt mycket ägganlag och därav risk för överstimulering, därför fick jag börja med 112.5 gonal f, nu denna gången fick jag 250 menopur, så jag behövde ändå en rejäl skjuts för att det skulle komma igång. Hoppas att ni också kan hitta rätt dos nu. Hejar på dig! Kram
  • Emrony
    Nmg skrev 2015-12-01 14:16:39 följande:

Hej! Skönt att det gick bra! Har du ont nu? Fet där med fragmin, hade de flaggat för det innan eller blev det nåt du fick veta efter ÄP? Hoppas man slipper det i alla fall, inga mer sprutor.. Tack.

Jag har som en spännande mensvärk nu, men inget värre. Dom flaggade inte för det med fragmin innan, så det är nog inte så normalt att man får fortsätta med sådana sprutor. Så det slipper du med största sannolikhet :)
  • Pocatello
    Aliiice skrev 2015-12-01 10:54:23 följande:

Hej tjejer!

Idag var jag på äggplock fick ut 11 ägg och personalen var jätte positiva. Men precis innan vi skulle gå kom läkaren och sa att hon sett vätska i livmodern och det var inte en bra miljö att sätta tillbaka embryot om vi lyckas komma dit :(

Så nu är jag jätte orolig! Har någon annan varit med om samma sak? Vad är orsaken till vätskan? Hur gick det för er?

Kram

Jag gissar att vätskan beror på överstimulering, då brukar vätska samlas kring livmodern. Är en överstimulerad kan de vilja vänta tills nästa cykel innan de sätter tillbaka embryot då överstimuleringen ofta blir värre om en blir gravid. Försök att vila och drick mycket! Tänker att vätskeersättning är bra, har sett vissa fått det rekommenderat och det är ju aldrig dåligt. Men du kan ju också ringa till din klinik och fråga vad du kan göra? Jag kommer ofta inte på frågor precis när jag får informationen utan det kommer när en kommer hem..
  • Iskristall

Emrony: skönt att äp gick bra!

FörstaIVF: Håller tummarna för att ni slipper avbryta! så surt i såfall!

Aliiice: usch vad jobbigt ditt äp lät för dig då Duktig som klarade av det!

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november