• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • hope88
    Nmg skrev 2015-12-01 06:43:51 följande:

Igår kväll när jag tog orgalutranen och var klar med den, så när jag skulle dra ut den kom det en droppe blod, det försvann när jag hade på en bommulspad, så det va inget som fortsatte blöda. Är det här nåt man borde oroa sig över?

Ät lite nervös för den sprutan också. Läste i instruktionerna att man ska dra ut kolven? När nålen är i för att se att man inte träffat ett blodkärl gjorde ni så?

Tror det är helt normalt att det kommer lite blod efter man drar ut nålen så oroa dig inte :)
  • jagvillhabarn
    hope88 skrev 2015-12-01 09:57:33 följande:

Ät lite nervös för den sprutan också. Läste i instruktionerna att man ska dra ut kolven? När nålen är i för att se att man inte träffat ett blodkärl gjorde ni så?

Tror det är helt normalt att det kommer lite blod efter man drar ut nålen så oroa dig inte :)

De kom.blod efter flera ggr när jag tog orgalutranen. Ingen fara. Ibland läckte det även ut en droppe orgalutran efter jag tagit sprutan.
  • Aliiice

Hej tjejer!

Idag var jag på äggplock fick ut 11 ägg och personalen var jätte positiva. Men precis innan vi skulle gå kom läkaren och sa att hon sett vätska i livmodern och det var inte en bra miljö att sätta tillbaka embryot om vi lyckas komma dit :(

Så nu är jag jätte orolig! Har någon annan varit med om samma sak? Vad är orsaken till vätskan? Hur gick det för er?

Kram

• hope88
    jagvillhabarn skrev 2015-12-01 10:51:28 följande:

De kom.blod efter flera ggr när jag tog orgalutranen. Ingen fara. Ibland läckte det även ut en droppe orgalutran efter jag tagit sprutan.

Skönt att höra. Man vill ju inte göra fel blir stressad av tanken hehe.
  • Nmg

Hej! Hur gick det gjorde det ont?

Aliiice skrev 2015-12-01 10:54:23 följande:

Hej tjejer!

Idag var jag på äggplock fick ut 11 ägg och personalen var jätte positiva. Men precis innan vi skulle gå kom läkaren och sa att hon sett vätska i livmodern och det var inte en bra miljö att sätta tillbaka embryot om vi lyckas komma dit :(

Så nu är jag jätte orolig! Har någon annan varit med om samma sak? Vad är orsaken till vätskan? Hur gick det för er?

Kram

• hope88
    Aliiice skrev 2015-12-01 10:54:23 följande:

Hej tjejer!

Kram

Grattis till äggplock Aliiice :) Hur kändes det?

Har inte haft vätska i livmodern dock i buken tidigare men då har det varit för att jag haft cystor som spruckit och det har försvunnit av sig självt. Kroppen brukar ju ta hand om det mesta så förhoppningsvis försvinner den vätskan du har i livmodern till det är dags för återföring. Håller tummarna för det! Vad sa läkaren mer då?

Kram
  • Aliiice
    hope88 skrev 2015-12-01 11:19:38 följande:

Grattis till äggplock Aliiice :) Hur kändes det?

Har inte haft vätska i livmodern dock i buken tidigare men då har det varit för att jag haft cystor som spruckit och det har försvunnit av sig självt. Kroppen brukar ju ta hand om det mesta så förhoppningsvis försvinner den vätskan du har i livmodern till det är dags för återföring. Håller tummarna för det! Vad sa läkaren mer då?

Kram

Tack! Det var en jobbig upplevelse jag hade ont hela tiden. Fick fyra morfinsprutor men det hjälpte inte :( men skönt att det är gjort nu iallafall! :) har du gjort det och hur kändes det? Dom tyckte det var lite konstigt att jag hade så ont..

Okej för det var något med den stilen läkaren sa med att det brukar oftast försvinna av sig själv så håller tummarna på att det är borta tills på torsdag då det eventuellt blir återföring :)
  • hope88
    Aliiice skrev 2015-12-01 11:25:25 följande:

Tack! Det var en jobbig upplevelse jag hade ont hela tiden. Fick fyra morfinsprutor men det hjälpte inte :( men skönt att det är gjort nu iallafall! :) har du gjort det och hur kändes det? Dom tyckte det var lite konstigt att jag hade så ont..

Okej för det var något med den stilen läkaren sa med att det brukar oftast försvinna av sig själv så håller tummarna på att det är borta tills på torsdag då det eventuellt blir återföring :)

Fy det låter inte roligt :( Morfinet kanske inte tog på dig? Skönt att det är över nu i alla fall och så får du vila. Har du ont nu efteråt också?

Ja jag tror det försvinner hoppas det för din/er skull :) Håller tummarna för fina embryon och återföring på torsdag.

Det här är min första ivf så har inte gjort äggplock tidigare. Är på sprutdag 3 :) Är lite nervös inför äggplocket men hoppas det går bra. Har fått morfinsprutor förut ich i stort sett slocknat så hoppas på den reaktionen nu också men det tror jag inte eftersom man säkert spänner sig och då kanske morfinet inte tar ordentligt. Hoppas på det bästa :)

Kram
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2015-12-01 07:59:42 följande:

Om man testar på ruvar dag 15 säger vi. Är det goda chanser att det visar positivt då om man är gravid?

Vad får man för info utav personalen på kliniken? Hur många dagar efter insättning säger de?

Jag fick rd14 som testdag eftersom jag återförde bladtocyst. Om det hade varit 2-dagars hade jag fått rd17.

Det motsvarar ju 19 dagar efter ägglossning och då bör det absolut vara positivt om man är gravid.

Jag skulle kännt mig säker på rd15.
  • Aliiice
    hope88 skrev 2015-12-01 11:37:56 följande:

Fy det låter inte roligt :( Morfinet kanske inte tog på dig? Skönt att det är över nu i alla fall och så får du vila. Har du ont nu efteråt också?

Ja jag tror det försvinner hoppas det för din/er skull :) Håller tummarna för fina embryon och återföring på torsdag.

Det här är min första ivf så har inte gjort äggplock tidigare. Är på sprutdag 3 :) Är lite nervös inför äggplocket men hoppas det går bra. Har fått morfinsprutor förut ich i stort sett slocknat så hoppas på den reaktionen nu också men det tror jag inte eftersom man säkert spänner sig och då kanske morfinet inte tar ordentligt. Hoppas på det bästa :)

Kram

Dom sa att äggplocket inte är värre än att spola äggledarna ifall du gjort det men det är ju så olika och stämde inte in på mig. Nee morfinet tog inte bra har mest varit snurrig och borta sen efter ingreppet hehe. Nu har jag som en kraftig menssmärta men fick med mig värktabletter med lite morfin i hem så det är lugnt just nu :)

Men vad roligt! Välkommen i gänget :) när har du första ultraljudet? Allt går så himla snabbt från det att man börjar spruta hehe
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november