• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Iskristall

Tar ni sjukledigt från jobbet vid äp eller hur har ni gjort den dagen? Eller semester eller vad?

• Emrony
    Iskristall skrev 2015-12-01 15:40:50 följande:

Tar ni sjukledigt från jobbet vid äp eller hur har ni gjort den dagen? Eller semester eller vad?

Enl min HR avdelning på jobbet så får man ta en permissionsdag vid ivf, så kolla upp det. Annars sjukdag. :)
  • Aliiice

Jag fick välja om jag ville ta en karensdag eller semesterdag. Jag tog det sista :) man ska iaf vara ledig hela dagen hehe
  • Aliiice
    Pocatello skrev 2015-12-01 15:22:10 följande:

Jag gissar att vätskan beror på överstimulering, då brukar vätska samlas kring livmodern. Är en överstimulerad kan de vilja vänta tills nästa cykel innan de sätter tillbaka embryot då överstimuleringen ofta blir värre om en blir gravid. Försök att vila och drick mycket! Tänker att vätskeersättning är bra, har sett vissa fått det rekommenderat och det är ju aldrig dåligt. Men du kan ju också ringa till din klinik och fråga vad du kan göra? Jag kommer ofta inte på frågor precis när jag får informationen utan det kommer när en kommer hem..

Jag tänkte också på om det var överstimulering men att hon kanske skulle sagt något isåfall. Ja man kommer ju på alla hundra frågor efter att man landat. Var så groggy så hängde inte riktigt med. Nu vill man ju inte vänta på nästa cykel när man är så nära :(

Okej tack för tipset! Får skicka mannen till apoteket då hehe
  • Aliiice
    FörstaIVF skrev 2015-12-01 14:13:39 följande:

Hej alla!

Vad bra det verkar gå för dom flesta här, det är ju toppen!

Själv lutar det nog mot ännu ett avbrutet försök. På mitt andra VUL igår så hade inte hänt särskilt mycket sen den första kollen och dom är extremt oroliga för en överstimulering... fick dock höja dosen från 150 till 187,5 IE menopur men tror inte det gör särskilt mycket till eller från. Ny koll på torsdag och då får jag besked om jag ska fortsätta eller inte. Känns bara så j*vla trist att man ska behöva avbryta igen.. :( sketäggstockar man har rent utsagt! Läkaren sa att jag hade väldigt "fina" äggstockar som nog allt kan producera fina ägg om man hittar rätt dos men just nu så känns det som att det aldrig kommer gå. Gaaaahh! Skit.

Så, nu fick man sagt det iaf...

Men jag sitter på läktaren och hejar på er andra iaf!

Vad tråkigt att höra! :( man önskar det gick lika bra och smärtfritt för alla som måste gå igenom det här. Håller tummar och tår för att det ska gå bra på torsdag! :)
  • Nmg

Ikväll blir det SISTA menopuren och orgalutranen! Äntligen! Hoppas jag aldrig behöver ta de igen! Har blrjat bli väldigt glömsk senaste dagarna måste bero på den där hemska menopuren.. Känns så långt till ÄP på fredag.. Börjar bli ömt nu, blir nog bilen till jobbet fram till fredag, ömmar ordentligt när jag cyklar över nåt gupp. Börjar känna mig svälld om magen oxå, är det vanligt att blir så eller blir man överstimulerad då? Läkaren på UL igår sa att det inte fanns några sånna teckna just nu. Blir man lite svälld om magen pga äggblåsorna eller är det oftast vätska?

• Pocatello

En har väl rätt till sjukskrivning för ÄP som jag förstått? Alltså sjukskriva sig själv. Om en nu är öppen med sin ivf-process på jobb. Själv är jag student så då är det lite enklare :)
  • Iskristall

Tack för era tips tjejer! Blir nog sjukdag. Skulle jag ta flex tex så fpr jobbet inte sätta in nån vikarie. Och det kan behövas när man ska vara borta en hel dag.

Nmg skrev 2015-12-01 16:40:00 följande:

Ikväll blir det SISTA menopuren och orgalutranen! Äntligen! Hoppas jag aldrig behöver ta de igen! Har blrjat bli väldigt glömsk senaste dagarna måste bero på den där hemska menopuren.. Känns så långt till ÄP på fredag.. Börjar bli ömt nu, blir nog bilen till jobbet fram till fredag, ömmar ordentligt när jag cyklar över nåt gupp. Börjar känna mig svälld om magen oxå, är det vanligt att blir så eller blir man överstimulerad då? Läkaren på UL igår sa att det inte fanns några sånna teckna just nu. Blir man lite svälld om magen pga äggblåsorna eller är det oftast vätska?

Skönt att slippa sprutorna Nmg! Jag börjar med bägge sprutorna i kväll. Vul i morgon bitti Jag tycker att jag har svullnat upp om magen redan, vet inte om det är inbillning det också Tycker jag känner lite illamående MEN det är nog bara för att jag är hungrig hehe
  • stajlish

Jag var sjuk den dagen och dagen efter!
  • phee

Tjuvtestade igår och i dag (rd 8) helt klart negativt. Och min magkänsla är helt hundra att detta tyvärr ej har misslyckats för vår del.. vet att det är tidigt men magkänslan är SÅ stark. Fick dock besked att vi har ett embryo i frysen så det ska man ju vara glad för. Men vad vi ska kämpa alla här för att lyckas !? Jag håller tummarna för Alla. Kan inte hjälpa att tänka på hur orättvist livet är idag. Dessutom förbannar jag min läkare som innan min behandling startade sa åt mig att jag inte kommer bli gravid om jag stressar upp mig . (detta var en läkare utanför kliniken). Det gör att jag klandrar mig själv för att detta inte kommer lyckas. Men hur kan hon säga nått så dumt. Tror många kvinnor som genomgår ivf vet. Att det inte alltid är så lätt att bara slappna av. ...

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november