Morkullan skrev 2015-10-28 08:31:59 följande:
resonerar du likadant när det gäller andra funktionshinder som tex rörelsehinder, utvecklingsstörning eller kortvuxenhet eller gäller din uppfattning endast barn med diagnoser inom NPF?
Det går inte att med hårdhet och tydlighet få en förlamad att gå i trappor. Varför tror du att ADHD går att fostras bort? Om det gick skulle diagnosen inte behövas, bekymret inte finnas. Men ADHD har genetiska och fysiska och kemiska förklaringar. ADHD finns och är ett funktionshinder.
Och varför i hela världen måste målet vara att alla ska passa in i samhället? I så fall är det definitivt samhället som behöver mer tydlighet, för att bättre passa sina invånare som alla har olika förutsättningar och svårigheter.
Som sagt dessa barn är inte ointelligenta och olärdbara så varför vill du få dem till det?
Jag har själv fyra barn med diagnoserna ADHD och Asperger, två av dem har dessutom tourettes, jag har dessutom jobbat i många, många år med barn som har diagnoser så jag vill påstå att jag har koll på läget när det gäller barn med diagnoser.
Att påstå att det är lika svårt att lära ett barn med ADHD att sköta sig som att få en förlamad att gå i trappan är skrämmande, vad har du för taskig syn på barn med diagnoser?
Sen har jag sagt att man måste vara hårdare inte att man ska ta i med hårdhet, det är en förbannad skillnad faktiskt.
Man måste visa dessa barn vad som gäller och att man står fast vid det man har sagt, det behöver man inte lika mycket med "normala"barn.
Du måste dessutom reagera och orka ta tag i situationer som uppstår väldigt ofta, du kan inte som med "normala"barn strunta i saker som uppstår bara för att du inte orkar ta tag i det hela eller så.
Jag håller med i hundra nittio med dem som säger att man ska välja sina strider men nr det gäller konflikter med andra barn och utbrott i barngrupper så måste vi som jobbar med barnen alltid ta tag i det och visa att det är fel, hur ska barnen med diagnoser annars lära sig vad som gäller?
jag är övertygad om att de flesta vill passa in i samhället, jag pratar inte om att vi alla ska vara lika eller så det tycker jag absolut inte men vi vill alla fungera så bra vi kan tillsammans med andra och kunna ha ett jobb eller så för att kunna försörja oss.
Jag är helt övertygad om att vi gör barnen en björntjänst om vi inte gör det vi kan för att barnen ska lära sig hur samhället fungerar, naturligt vis på deras nivå men vi ska utmana dem hela tiden och inte bara sitta och säga "hen har ADHD så vi kan inte hjälpa hen att uppföra sig pga det", då är man en lat vuxen bara.