• dorada

dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!

Jaa.. sonen som är 5 år med diagnostiserad adhd kan vara väldigt agressiv och utåtagerande. Idag Bröt Hel*etet lös på dagis återigen och han sparkade, spottade, slog, skrek osv som han alltid gör. Personalen tyckte tydligen dåa tt det var ok att ena ur personalen tog under armarna och andra i benen och lyfte ut honom på trappan!?!? Hur i glödheta helvete kan de ens komma på ngt sådant???? Att lyfta ut en liten unge på trappan då det var endast +4 grader och kall blåst ute! Dessutom hade han bara collegebyxor, t-skjorta och endast 1 strumpa på! är det verkligen okej av dagispersonal????? Och fick höra av en annan personal att de hade haft honom där ca 5 minuter. Avkylning hette det tydligen. Men alltså nne, vet inte alls vad jag skall säga. Sonen berättade sin version om saken, hade så svårt att inte börja gråta, stackars lille gullegubben :(
    Jag har all förståelse i världen för att han kan vara rent ut sagt jobbig, men det kan ju tammetusan inte vara okej oberoende att göra sådär?? 

• Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!
  • Wilowa
    hurtänktedunu skrev 2015-10-31 12:11:46 följande:
    Du säger det ju själv. Du har aldrig klandrat pojken för att han gett sig på ditt barn. Det kallar jag verkligen ett frikort. hade barnet inte haft en diagnos hade du nog inte vart lika förstående.
    Visst att det kan vara svårare osv. Men bara för att man har en diagnos ska man inte kunna komma undan med vad som helst. Bland annat att hoppa på folk bakifrån.
    Att inte lägga skulden på pojken är inte samma sak som att man låter honom göra som han vill. Om de vuxna runt barnet gör det de ska, så uppstår inte situationen. Barnet klarar att hantera situationen om det får rätt hjälp och stöttning. Om de vuxna gör nåt annat och låter barnet klara sig själv, så är det ju faktiskt de vuxna som bär skulden och inte barnet. De vuxna vet att de måste hjälpa barnet!
    dorada skrev 2015-10-31 08:50:40 följande:
    Kan ju tillägga att vi varit flera ggr i kontakt med specialpedagogen (speciallärare heter det i finland) och pratat om problemen, dagvårdsperso alen i sin tur har x antal ggr avböjt erbjudandet om hjälp, de har sagt de har situationen under kontroll. Han har även en reaursperson men inte egen resursperson, hon fungerar som gruppresurs. Har erbjudit dem prata med barnpsyk(heter så här i finland var barnen utreds) så att han skulle få en helt egen resursperson men dom tackade nej till det med. Varför tar de inte emot hjälpen? Även från barnpsyk har de erbjudit sig att komma och kolla över läget och kunna ge skolning, tips, "verktyg" etc. Men även det har de avböjt. Varför?
    "Hurtänktedunu" Här har du svaret, ts son har en personal som inte vill ta i problemet. Hade de lyssnat på föräldrarna och tagit emot den hjälp de erbjudits så hade detta antagligen aldrig behövt hända.

• grind
    Wilowa skrev 2015-10-31 12:19:26 följande:

Det kan du få tycka om du vill, men en förskola styrs av skollagen och av läroplanen och utifrån den har mamman all rätt att reagera på att barnet ställdes ut i kylan. Detta är inte en curlande mamma, det är en mamma som reagerar på att personalen hanterat situationen fel. Att lyfta bort barnet är inte fel och det är inte det som ts reagerat på heller. Jag som personal skulle aldrig göra på det sättet, kan du lita på mig att jag kan mitt jobb som jag har både utbildning för och erfarenhet av? Jag har tagit hand om liknande situationer som ts beskriver och jag hade fått ett samtal med chefen om jag ställt ut ett barn på det sättet! Det ingår i mitt jobb att även kunna hantera dessa "jobbiga" barn. Vill jag inte bli sparkad, biten och spottad på så får jag jobba för att alla barn har den miljö som de mår bra av. Klarar jag inte det så är det min chefs ansvar att se till att avdelningen får det som krävs. Det kan jag inte lägga på vare sig barnet eller på föräldrarna. Sonens utbrott berodde på att personalen inte kunnat hjälpa honom och det har inte föräldrarna nåt ansvar över. Personalen har villkoren (diagnosen) och ska jobba utifrån det.

Personalen måste ha befogenheter om de ska kunna göra ett bra jobb. Mamman gör en höna av en fjäder. Förskolechefen borde skicka barnet vidare som sagt eftersom barnet utgör en fara för personalen.
  • Ego Lovers
    grind skrev 2015-10-31 08:41:44 följande:
    Eller så ger man skolan möjlighet att skicka eleven vidare. Personligen anser jag attman inte har på en vanlig skola att göra om man inte klarar sig utan personlig assistent. Det är inte rimligt att hälften av skolans personal följer bråkmakare. Det är inte konstigt att Sverige går så kraftigt bakåt i PISA iom denna nya curlingpedagogiken.
    Inga barn klarar sig själva utan vägledning av vuxna vissa behöver mindre andra behöver mer. Vad är ditt problem?
  • Ego Lovers
    Kan ju tillägga att vi varit flera ggr i kontakt med specialpedagogen (speciallärare heter det i finland) och pratat om problemen, dagvårdsperso alen i sin tur har x antal ggr avböjt erbjudandet om hjälp, de har sagt de har situationen under kontroll. Han har även en reaursperson men inte egen resursperson, hon fungerar som gruppresurs. Har erbjudit dem prata med barnpsyk(heter så här i finland var barnen utreds) så att han skulle få en helt egen resursperson men dom tackade nej till det med. Varför tar de inte emot hjälpen? Även från barnpsyk har de erbjudit sig att komma och kolla över läget och kunna ge skolning, tips, "verktyg" etc. Men även det har de avböjt. Varför?
    Du kan kräva att en person från barnpsyk kommer och kollar just ditt barn. Låter väldigt konstigt att de avsäger sig hjälp. Har de något att dölja?
  • grind
    Ego Lovers skrev 2015-10-31 14:28:00 följande:

Inga barn klarar sig själva utan vägledning av vuxna vissa behöver mindre andra behöver mer. Vad är ditt problem?

Vad är det som är så provocerande med att man har speciella förskolor för barn som är farliga för sin omgivnng.
  • Ego Lovers
    grind skrev 2015-10-31 14:13:39 följande:
    Personalen måste ha befogenheter om de ska kunna göra ett bra jobb. Mamman gör en höna av en fjäder. Förskolechefen borde skicka barnet vidare som sagt eftersom barnet utgör en fara för personalen.
    Var? Det finns inga special förskolor eller klasser för barn med denna problematiken och kan inte de vuxna hantera ett barn utan att misshandla barnet fysiskt eller psykiskt ska man inte arbeta med barn.
  • dorada
    Ego Lovers skrev 2015-10-31 14:31:26 följande:

Du kan kräva att en person från barnpsyk kommer och kollar just ditt barn. Låter väldigt konstigt att de avsäger sig hjälp. Har de något att dölja?

Samma sak har jag funderat.... Dethär ör kanske lite fel jämförelse med jag jobbar själv med handikapoade personer med väldigt olika och väldigt olika svåra handikapp. Skulle jag under någon omständighet kasta ut en person på jobbet utomhus skulle mitt arbete ryka direkt...
  • Ego Lovers
    grind skrev 2015-10-31 14:32:00 följande:
    Vad är det som är så provocerande med att man har speciella förskolor för barn som är farliga för sin omgivnng.
    De är inte farliga för sin omgivning om personalen vet hur de ska hantera barnet och förebygga att situationer uppstår. Det är som att barnsäkra hemmet med spisskydd, väggkontaktsskydd, lådlås i köket osv så den lille ettåringen inte kommer åt farliga saker. Samma sak med barn som blir explosiva. Men har man inte kunskapen eller inte vill ta till sig kunskapen som i ditt fall så blir det ingen förbättring men det blir alltid en förbättring om man har kunskapen om hur man förebygger och hanterar situationen. Det är pga förskolan/skolans inkompetens som problem uppstår. Och sluta spela dum och provocera för så korkad är du inte så du inte kan läsa på om adhd på nätet och hur man kan skaffa sig strategier för att klara av vardagen.
  • grind
    Ego Lovers skrev 2015-10-31 14:40:18 följande:

De är inte farliga för sin omgivning om personalen vet hur de ska hantera barnet och förebygga att situationer uppstår. Det är som att barnsäkra hemmet med spisskydd, väggkontaktsskydd, lådlås i köket osv så den lille ettåringen inte kommer åt farliga saker. Samma sak med barn som blir explosiva. Men har man inte kunskapen eller inte vill ta till sig kunskapen som i ditt fall så blir det ingen förbättring men det blir alltid en förbättring om man har kunskapen om hur man förebygger och hanterar situationen. Det är pga förskolan/skolans inkompetens som problem uppstår. Och sluta spela dum och provocera för så korkad är du inte så du inte kan läsa på om adhd på nätet och hur man kan skaffa sig strategier för att klara av vardagen.

Det spelar ingen roll hur mycket du anpassar. Så länge de är i barngrupp är de en fara för sin omgivning.
  • grind
    Ego Lovers skrev 2015-10-31 14:34:18 följande:

Var? Det finns inga special förskolor eller klasser för barn med denna problematiken och kan inte de vuxna hantera ett barn utan att misshandla barnet fysiskt eller psykiskt ska man inte arbeta med barn.

I det här fallet låter det som självförsvar.
  • hurtänktedunu
    Wilowa skrev 2015-10-31 12:34:22 följande:
    Att inte lägga skulden på pojken är inte samma sak som att man låter honom göra som han vill. Om de vuxna runt barnet gör det de ska, så uppstår inte situationen. Barnet klarar att hantera situationen om det får rätt hjälp och stöttning. Om de vuxna gör nåt annat och låter barnet klara sig själv, så är det ju faktiskt de vuxna som bär skulden och inte barnet. De vuxna vet att de måste hjälpa barnet!
    "Hurtänktedunu" Här har du svaret, ts son har en personal som inte vill ta i problemet. Hade de lyssnat på föräldrarna och tagit emot den hjälp de erbjudits så hade detta antagligen aldrig behövt hända.

ja absolut. barnet måste få hjälp. Det är ju så klart en självklarhet. MEN att knappt reagera när ett barn slänger sig på en annans barn bakifrån på grund av att barnet har en diagnos är enligt mig det samma som att ge ett frikort. Som sagt hade ett barn utan diagnos gjort något liknande så hade det tagit hus i helvetet.

• hurtänktedunu

Och jo barn med den här problematiken är ju uppenbarligen en fara för sin omgivning. Kan ju inte vara säkert för varken personal eller andra barn. Och pedagoger har ju inte utbildning i att hantera sådant här beteende så då borde barnet flyttas någonstans där utbildningen finns och där hen inte kan skada andra personer

• Bits1975

Jag hoppas verkligen att det löser sig till det bästa, för personalen, din son, och för de övriga barnen. Jag har inte förstått hela tråden, men spontant känns det som att han skulle behöva en resurs bara för honom, samt en mindre barngrupp, så få barn som möjligt.

I en perfekt värld kanske barn som är utåtagerande skulle kunna få vara hemma i förskoleåldern, i sin trygga miljö, och istället gå på aktiviteter, öppna förskolor, där de kan träffa andra barn, under lugnare former.

Jag är barnskötare och är en högkänslig person, och jag är helt slut, ibland gråtfärdig när jag kommer hem, trots att jag älskar "mina" underbara förskolebarn, men det är SÅ mycket yttre stimuli på förskolor idag, och pedagogernas tid tas upp av allt mer dokumentation och pappersarbete, samt att det av någon anledning blir fler barn med den här problematiken, och massa andra barn som också behöver och har rätt till ens uppmärksamhet och omsorg.

Det behövs fler personal/färre barn, och en lugnare miljö för både barnens och personalens tur.

Massa positiv energi till dig och din son, jag hoppas att det blir bättre <3

• Konservativ

Doradora: prata med utbildningschefen och/eller politikerna i nämnden i din kommun. Säg att samarbetet mellan förskolan och barnpsyk inte fungerar och att du behöver deras hjälp med det.

• Wilowa
    grind skrev 2015-10-31 14:13:39 följande:
    Du har fel! Det är en kränkning och kränkningar är inte tillåtna i skolan.
    grind skrev 2015-10-31 15:04:13 följande:
    I det här fallet låter det som självförsvar.
    Självförsvar? Två vuxna mot en femåring, du skojar? Det är lättare att lyfta undan en femåring om man är två, men nåt självförsvar är det då inte. Jag kan själv hantera ett aggressivt förskolebarn själv, men inte flytta på det. Det är inte speciellt svårt att värja sig från en femåring, har du testat själv? En vuxen är betydligt starkare och man får hålla fast ett barn för att hindra personskada.
    hurtänktedunu skrev 2015-10-31 15:23:25 följande:
    ja absolut. barnet måste få hjälp. Det är ju så klart en självklarhet. MEN att knappt reagera när ett barn slänger sig på en annans barn bakifrån på grund av att barnet har en diagnos är enligt mig det samma som att ge ett frikort. Som sagt hade ett barn utan diagnos gjort något liknande så hade det tagit hus i helvetet.
    Vem har sagt att man knappt reagerar? Jag lovar att det inte är nån brist på reaktion när jag ingriper. Dock är jag väldigt noga med att hantera situationen på ett sätt så att barnet inte känner sig kränkt. Jag hade lyft undan barnet, stängt in mig med det i ett rum, låtit det rasa färdigt och sedan pratat med det om vad som blev fel. Jag är övertygad om att barnet får mer förståelse för konsekvenserna av sitt handlande på mitt sätt än på ts sons pedagogers sätt. 

Att sätta ut ett barn på trappan utan ytterkläder och endast med en strumpa vid 4 grader är inte okej. Att hänga ut ett barn i affekt genom att ställa ut det där andra kan se och höra är heller inte okej. Det kan även vara en säkerhetsrisk att sätta ut ett argt barn, det kan rymma. Att dessutom lämna det är ett sätt att bara lägga skulden på barnet och dessutom lämna det själv att lösa situationen.

• Wilowa
    hurtänktedunu skrev 2015-10-31 15:27:00 följande:

Och jo barn med den här problematiken är ju uppenbarligen en fara för sin omgivning. Kan ju inte vara säkert för varken personal eller andra barn. Och pedagoger har ju inte utbildning i att hantera sådant här beteende så då borde barnet flyttas någonstans där utbildningen finns och där hen inte kan skada andra personer

Jag har kunskapen, de har jag fått genom utbildning, erfarenhet och handledning. Fast mest handlar det om att vara med barnet och läsa av det så man kan vara steget före hela tiden. Få barnet att tänka till innan det hinner bli argt, hjälpa barnet att förstå de andra barnen och på så sätt förhindra att det hamnar i affekt.

Flyttar man på barnet så flyttar man det till ett livslångt utanförskap och det är tragiskt med tanke på att många vuxna med ADHD fungerar som de allra flesta andra vuxna...om de fått rätt hjälp som barn.
Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!