• dorada

dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!

Jaa.. sonen som är 5 år med diagnostiserad adhd kan vara väldigt agressiv och utåtagerande. Idag Bröt Hel*etet lös på dagis återigen och han sparkade, spottade, slog, skrek osv som han alltid gör. Personalen tyckte tydligen dåa tt det var ok att ena ur personalen tog under armarna och andra i benen och lyfte ut honom på trappan!?!? Hur i glödheta helvete kan de ens komma på ngt sådant???? Att lyfta ut en liten unge på trappan då det var endast +4 grader och kall blåst ute! Dessutom hade han bara collegebyxor, t-skjorta och endast 1 strumpa på! är det verkligen okej av dagispersonal????? Och fick höra av en annan personal att de hade haft honom där ca 5 minuter. Avkylning hette det tydligen. Men alltså nne, vet inte alls vad jag skall säga. Sonen berättade sin version om saken, hade så svårt att inte börja gråta, stackars lille gullegubben :(
    Jag har all förståelse i världen för att han kan vara rent ut sagt jobbig, men det kan ju tammetusan inte vara okej oberoende att göra sådär?? 

• Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!
  • Särskilt stöd
    ssa123 skrev 2015-10-28 23:28:21 följande:

Att bäras ut inför de andra barnen... ja du tror inte de andra lade märke till honom och tittade på honom redan under utbrottet??

Sen håller jag med om att detta borde avhjälpts innan det ens skedde, men nu var det ju olyckligen redan försent

Jag menar såklart att förskolan har brustit som skapat den här situationen från första början. Hade han haft ett adekvat resursstöd med strategier för såna här situationer så hade det inte hunnit gå överstyr.

Mitt inlägg är riktat till alla dem som skuldbelägger barnen med diagnos som faktiskt inte fått det stöd de har rätt till. Eller som skuldbelägger föräldrarna till dessa barn. Som inte ens är på plats utan som är på jobbet och försöker tjäna ihop pengar till hyran.

Det är en tuff verklighet vi föräldrar lever i som det är. Mycket frånvaro pga habiliteringsmöten, förskolemöten, kurser. Inget socialt liv för att allt kretsar kring barnet med diagnos. Och jag lovar att det är faktiskt väldigt tungt rent mentalt att hela tiden få höra att det är vårt fel, att det är synd om personalen etc. De kan göra något åt situationen, (eskalera problemet uppåt så att resurser sätts in) det kan faktiskt inte jag.
  • Wilowa
    Särskilt stöd skrev 2015-10-28 23:18:22 följande:

Som mamma till ett barn med särskilda behov blir jag ledsen av att läsa hur de flesta som skriver i tråden tycker att det hör är mammans eller barnets problem att lösa.

Barn som får såna här utbrott gör det för att de lämnas i situationer de inte kan hantera. De BEHÖVER och har laglig rätt till stöd såsom resursperson som stöttar och avleder. Att lägga över ansvaret på ett litet barn med funktionshinder eller en mamma som inte ens är på plats är både okunnigt och tarvligt. Dessa barn har rätt att gå i förskola och skola, och allas våra barn har rätt att vara trygga i den här miljön. Lösningen på problemet med utåtagerande barn är varken hård uppfostran i hemmet eller att lyfta iväg ett redan utflippat barn inför alla kamrater. Lösningen är en resurs som lugnar, läser av och hjälper barnet hantera olika situationer INNAN det går för långt. Npf-barnen har rätt till det stöd som behövs enligt skollagen och även enligt förskolans läroplan. Men den trista verkligheten är att förskolechefer väljer att hålla sig väl med chefer på kommunhuset istället för att be om ökade anslag, så de duckar de sitt ansvar och säger att "inga pengar finns" när föräldrar och pedagoger lyfter fram att ett barn behöver mer stöd.

Pedagoger och förskollärare har självklart också ett ansvar i detta, istället för att ryta ifrån, säga upp sig eller ta kontakt med media eller kommunpolitiker så finner man sig i att budgeten går före både arbetsmiljö, barnens säkerhet och lagen.

Jag förstår att man som lycklig förälder till ett normalt barn inte känner till detta och tycker att det är förälderns ansvar att prata med diagnosungen. Men jag skulle uppriktigt vilja be er att läsa på och istället vända er ilska mot de som faktiskt bär ansvaret för våra barns förskolemiljö.

- Förskolechef, pedagoger och politiker!

Innan någon säger att jag är lat och inte tar mitt ansvar så vill jag gärna berätta att jag och min man gått ner i tid och spenderar varje vaken timme med att försöka träna vår son i bland annat sociala koder, konflikthantering och kommunikation. Men med en autismdiagnos och språkstörning som pojken har så är faktiskt allting oerhört mycket svårare än med storasyster som är "normal"!

Du har helt rätt i att barnet behöver extra stöd som kan ingripa innan nåt händer. Dock vet jag av egen erfarenhet att barnen ändå får utbrott, även om det inte alls är lika ofta som utan resurs. Ibland räcker det med att man tittar bort en sekund för att nåt ska hända.

Jag har hela tiden skrivit om ett barn som är i affekt, men självklart så är det bästa att motarbeta utbrotten och finnas där för barnet innan det blir okontrollerbart för det.

Dessa barn behöver ingen hård uppfostran, däremot behöver de en för dem tydlig uppfostran. De måste få känna att de kan lita på vuxenvärlden, jag skulle inte lita på nån som ställer ut mig på avsvalning för att jag tappat kontrollen över situationen.
  • ssa123
    Särskilt stöd skrev 2015-10-28 23:45:16 följande:

Jag menar såklart att förskolan har brustit som skapat den här situationen från första början. Hade han haft ett adekvat resursstöd med strategier för såna här situationer så hade det inte hunnit gå överstyr.

Mitt inlägg är riktat till alla dem som skuldbelägger barnen med diagnos som faktiskt inte fått det stöd de har rätt till. Eller som skuldbelägger föräldrarna till dessa barn. Som inte ens är på plats utan som är på jobbet och försöker tjäna ihop pengar till hyran.

Det är en tuff verklighet vi föräldrar lever i som det är. Mycket frånvaro pga habiliteringsmöten, förskolemöten, kurser. Inget socialt liv för att allt kretsar kring barnet med diagnos. Och jag lovar att det är faktiskt väldigt tungt rent mentalt att hela tiden få höra att det är vårt fel, att det är synd om personalen etc. De kan göra något åt situationen, (eskalera problemet uppåt så att resurser sätts in) det kan faktiskt inte jag.

Jag förstår hur du menar och som moster till en gosse med autism adhd och utvecklinstörning så vet jag vilket helvete det kan innebära att få ihop liv och vardag.

Däremot är det väldigt väldigt många föräldrar som gömmer sig bakom sitt barns diagnos. Som släpper allt vad uppfostran heter så fort diagnosen finns på print.

Min systerson har dagliga problem med det mesta socialt men två saker har syrran jobbat stenhårt med, med ibland väldigt stränga handlingar om det krävts, det ena är att inte ge sig på någon fysiskt och det andra (i mina ögon inte fullt så viktiga) är att ALLTID säga Tack om han får ngt och tack för maten.

Och det fungerar utmärkt trots handikap. Han är nio år nu
  • Wilowa

jag håller med dig om allt, utom sista meningen. Det är faktiskt lättare för föräldrar som trycker på att få extra resurser, än vad det är för personalen. Föräldrarna är kunderna och de är de rädda om.

Sedan så går ts barn på en förskola i Finland och det är inte säkert att deras lagar och regler kring detta med rätt till resurs ser lika ut  där som här i Sverige.

Om ni föräldrar lever i en tuff värld, så är det inget mot vad era barn gör! Vilka kämpar!
  • ssa123

Ska tillägga att utbrott får han ju nästan dagligen ändå men han slåss inte längre

• Fröken Apelsin
    Wilowa skrev 2015-10-28 23:07:14 följande:

Barnet ska lyftas bort, det är det inget snack om. Det ska ur situationen både för sin egen skull och för att skydda de andra barnen. Det är vad som hände sedan som jag inte tycker är okej. Att ställa ut ett barn på avkylning är inte nåt som jag som förskollärare ställer mig bakom. Är man utbildad förskollärare eller barnskötare så vet man betydligt bättre sätt att lösa detta på...de flesta gör det i alla fall, men tydligen inte denna personal.

Det var klumpigt uttryckt av personalen, men faktum är att det kan hjälpa. Den kalla luften gör att hjärnan reagerar direkt och släpper aggressiviteten. Sedan ska pojken såklart inte stå där själv.
  • Fröken Apelsin
    Särskilt stöd skrev 2015-10-28 23:18:22 följande:

Som mamma till ett barn med särskilda behov blir jag ledsen av att läsa hur de flesta som skriver i tråden tycker att det hör är mammans eller barnets problem att lösa.

Barn som får såna här utbrott gör det för att de lämnas i situationer de inte kan hantera. De BEHÖVER och har laglig rätt till stöd såsom resursperson som stöttar och avleder. Att lägga över ansvaret på ett litet barn med funktionshinder eller en mamma som inte ens är på plats är både okunnigt och tarvligt. Dessa barn har rätt att gå i förskola och skola, och allas våra barn har rätt att vara trygga i den här miljön. Lösningen på problemet med utåtagerande barn är varken hård uppfostran i hemmet eller att lyfta iväg ett redan utflippat barn inför alla kamrater. Lösningen är en resurs som lugnar, läser av och hjälper barnet hantera olika situationer INNAN det går för långt. Npf-barnen har rätt till det stöd som behövs enligt skollagen och även enligt förskolans läroplan. Men den trista verkligheten är att förskolechefer väljer att hålla sig väl med chefer på kommunhuset istället för att be om ökade anslag, så de duckar de sitt ansvar och säger att "inga pengar finns" när föräldrar och pedagoger lyfter fram att ett barn behöver mer stöd.

Pedagoger och förskollärare har självklart också ett ansvar i detta, istället för att ryta ifrån, säga upp sig eller ta kontakt med media eller kommunpolitiker så finner man sig i att budgeten går före både arbetsmiljö, barnens säkerhet och lagen.

Jag förstår att man som lycklig förälder till ett normalt barn inte känner till detta och tycker att det är förälderns ansvar att prata med diagnosungen. Men jag skulle uppriktigt vilja be er att läsa på och istället vända er ilska mot de som faktiskt bär ansvaret för våra barns förskolemiljö.

- Förskolechef, pedagoger och politiker!

Innan någon säger att jag är lat och inte tar mitt ansvar så vill jag gärna berätta att jag och min man gått ner i tid och spenderar varje vaken timme med att försöka träna vår son i bland annat sociala koder, konflikthantering och kommunikation. Men med en autismdiagnos och språkstörning som pojken har så är faktiskt allting oerhört mycket svårare än med storasyster som är "normal"!

Det heter inte normal, inte ens med citationstecken, det heter neurotypisk och förkortas NT.
  • Litet My
    ssa123 skrev 2015-10-28 23:57:37 följande:
    Jag förstår hur du menar och som moster till en gosse med autism adhd och utvecklinstörning så vet jag vilket helvete det kan innebära att få ihop liv och vardag.

Däremot är det väldigt väldigt många föräldrar som gömmer sig bakom sitt barns diagnos. Som släpper allt vad uppfostran heter så fort diagnosen finns på print.

Min systerson har dagliga problem med det mesta socialt men två saker har syrran jobbat stenhårt med, med ibland väldigt stränga handlingar om det krävts, det ena är att inte ge sig på någon fysiskt och det andra (i mina ögon inte fullt så viktiga) är att ALLTID säga Tack om han får ngt och tack för maten.

Och det fungerar utmärkt trots handikap. Han är nio år nu
    Fast det där stämmer inte att "väldigt väldigt många gömmer sig bakom diagnosen". Det skulle aldrig hålla och stämmer inte. Däremot jobbar många lågaffektivt och bemöter barnet på ett helt annat sätt än man gör med barn som bara är "bråkiga", då kan det se ut som föräldern gömmer sig bakom diagnosen för ett icke insatt öga. Att hålla på med "väldigt stränga handlingar" är inget någon expert eller kunnig inom området rekommenderar. Däremot jobbar man stenhårt med sådana saker, men inte alls på det sättet. Det handlar alltså inte om barn som behöver en hårdare uppfostran, däremot mer strukturerad, förtydligad och på ett sätt som gör att barnen klarar av det som man vill uppnå.
  • Litet My

Kan bara skriva under på det. I synnerhet det sistnämnda med alla okunniga och dåligt insatta som skyller på curling och slappt föräldraskap.
  • Fröken Apelsin
    Litet My skrev 2015-10-29 01:33:02 följande:

Fast det där stämmer inte att "väldigt väldigt många gömmer sig bakom diagnosen". Det skulle aldrig hålla och stämmer inte. Däremot jobbar många lågaffektivt och bemöter barnet på ett helt annat sätt än man gör med barn som bara är "bråkiga", då kan det se ut som föräldern gömmer sig bakom diagnosen för ett icke insatt öga. Att hålla på med "väldigt stränga handlingar" är inget någon expert eller kunnig inom området rekommenderar. Däremot jobbar man stenhårt med sådana saker, men inte alls på det sättet. Det handlar alltså inte om barn som behöver en hårdare uppfostran, däremot mer strukturerad, förtydligad och på ett sätt som gör att barnen klarar av det som man vill uppnå.

Fast jag har sett många med barn som har en diagnos där de låter sina barn knuffa, kasta sand i ögonen, riva, sparkas och slå andra barn. De lyfter inte bort sitt barn, de säger ingenting och konfronterar man säger de bara "lilla Kalle har ju ADHD så han kan onte hjälpa det" så återgår de till sin telefon. Det är att gömma sig bakom en diagnos!
Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!