HenryIronstead skrev 2015-10-28 22:13:22 följande:
Låsa in barnet propagerar du för? eftersom en sådan vilding knappast skulle stanna inne i ett olåst rum? Vad är bäst? Kyla av känslorna snabbt eller låsa in?
Har man lite erfarenhet av barns om kan sticka iväg, så sätter man sig för dörren.
Sedan sitter man tyst och väntar in barnet tills det lugnat ner sig. Innan det är lugnt så spelar det ingen roll vad man säger till det, det kan inte ta in nåt så länge som det är i affekt. Försöker det på nåt sätt skada en så säger man bara klart och tydligt stopp och håller fast om det krävs.
1234568 skrev 2015-10-28 22:18:55 följande:
Att skydda dom andra barnen är en nödvändighet i en sådan situation.
Oavsett vad som orsakat utbrottet som gör en 5 åring så arg så han blir en risk för dom andra barnen, så måste den hotfulla situationen först komma under kontroll.
Och att bära ut ett barn som skriker, sparkar, spottar och svär är inte en kränkning.
Och eftersom de krävdes två för att avlägsna pojken så utgår jag från att han är en ganska stark 5 åring. Och ett dagis är ofta konstruerat så att det finns barn i alla rum när någon får ett sådant utbrott. Och då är trappan nog inte så dum.
Och jag tvivlar på att dom lämnat honom sitta där ensam.
Dom avlägsnade barnet dit dom hade möjlighet, för att säkra dom andra barnen.
Men du kanske menar att han borde ha fått sparka, skrika, kasta saker, vara aggressiv runt dom andra mindre barnen? Eller att man skulle "talat honom tillrätta" på plats? Då vet du inte hur barn fungerar, eller ADHD. Ett barn som blir så aggressivt behöver tid för att lugna ner sig. Och det kan inte ske runt småbarnen på dagis.
Jag är utbildad förskollärare och har både kunskap och erfarenhet av utåtagerande barn. Jag har hanterat barn som krävt två personal, jag har skyddat andra barn från barn i affekt. Jag vet vad jag pratar om och jag hade aldrig satt ut ett barn på det sättet. Det är kränkande och utlämnade! Barnet i affekt behöver hjälp och stöttning, det klarar det inte av att ta in ute på trappan. Barnet behöver en vuxen som gör en time-in i en lugn och trygg miljö
Colourfulrainbow skrev 2015-10-28 22:04:41 följande:
Håller med. En eloge till personalen som skyddade de andra barnen.
Personalens uppgift är att skydda och hjälpa ALLA barn, även det stökiga! En eloge ska den personal ha som klarar att lösa den här situationen utan att nån skadas vare sig fysiskt eller psykiskt. Det går, men då får man inte ta sådana här genvägar och bara lyfta bort den som stökar.
Tror du verkligen att det finns personal som låter ett barn puckla på de andra utan att reagera? Klart som fan att man ingriper och skyddar de andra barnen. Nej elogen går till den personal som vågar möta detta barn och hjälpa det.