• pärlsnäcka

BIM januari 2016

Hej allihopa!

Jag och min fästman planerar att starta bebisverkstaden vid årsskiftet.
    Finns det några fler därute? Dela gärna med er!

• Svar på tråden BIM januari 2016
  • Anonym (amanda)
    Sajocawa skrev 2015-12-28 05:00:35 följande:

Du hade nog ägglossning 12-24 timmar från det första positiva resultatet. Eller jag förstår kanske inte, hur många positiva test fick du? :) Värk i samband med ägglossning kan komma före, under eller efter så ganska värdelöst att gå på det ifall man inte har koll sen innan när men själv brukar få ont. Börja tempa istället!

här är testerna jag tog :) uppifrån är: dag 10, 11, 12, 13, 14(ca 10.00), 14(ca 21.30). på dag 14 på eftermiddagen fick jag lite värk i magen men stegringen började på dag 12.

• Testartest

Hej hej, flyttar hit från Bim december listan, blev ingen julklapp...
    Mens 25/12 så ÄL runt nyår (kort lutealfas)... Bim... troligen 20/1

• Sajocawa
    Testartest skrev 2015-12-28 10:05:58 följande:

Hej och tråkigt att du behöver komma hit!

Du har nog fått det där lite om bakfoten, lutealfasen är mellan ägglossning och nästkommande mens. Mellan nuvarande mens och nästkommande ägglossning är follikelfasen. Vanligtvis är lutealfasen omkring 12-16 dagar. :)
  • Fian88
    Testartest skrev 2015-12-28 10:05:58 följande:

Tråkigt att mensen kom:'(
    Fast då har du en väldigt lång lutealfas, 20 dagar? Lutealfasen är tiden mellan äl och bim, inte mellan mens och äl.
  • Anonym (längtan efter nr 3)

Hur fungerar det här med tempande?

Sist jag var gravid var jag 24 år då gick allt lätt. Inte lika lätt nu 10 år senare

• Sajocawa
    Anonym (längtan efter nr 3) skrev 2015-12-28 11:05:46 följande:

Hur fungerar det här med tempande?

Sist jag var gravid var jag 24 år då gick allt lätt. Inte lika lätt nu 10 år senare

Mät temperaturen varje morgon innan du stiger upp. Efter ägglossning stiger temperaturen med ungefär en halv grad och därmed vet men att ägglossning inträffat, temperaturen är förhöjd fram till att mensen kommer (eller fortsätter vara hög under graviditeten). Ett bra sätt att lära känna sin kropp och förstå allt som händer i kroppen :)
  • Testartest
    Fian88 skrev 2015-12-28 10:45:23 följande:
    Tråkigt att mensen kom:'(
    Fast då har du en väldigt lång lutealfas, 20 dagar? Lutealfasen är tiden mellan äl och bim, inte mellan mens och äl.
    Hm... blir förvirrad... har blivit sagd att jag har 8-11 dagar lutealfas. Mellan ÄL och mens. Fast det stämmer ju inte alltid.. Ett tag hade jag 8 åt bägge håll. 8 från mens till ÄL och tvärtom...
  • Testartest
    Sajocawa skrev 2015-12-28 10:44:36 följande:
    Hej och tråkigt att du behöver komma hit!

Du har nog fått det där lite om bakfoten, lutealfasen är mellan ägglossning och nästkommande mens. Mellan nuvarande mens och nästkommande ägglossning är follikelfasen. Vanligtvis är lutealfasen omkring 12-16 dagar. :)
    Jo jag vet att lutealfasen är ca 14 dagar men jag verkar ha en kort sådan. 
  • Sajocawa
    Testartest skrev 2015-12-28 11:17:09 följande:
    Hm... blir förvirrad... har blivit sagd att jag har 8-11 dagar lutealfas. Mellan ÄL och mens. Fast det stämmer ju inte alltid.. Ett tag hade jag 8 åt bägge håll. 8 från mens till ÄL och tvärtom...
    Fast hur kom du fram till att du har 6 dagar follikelfas då? Och 20 dagars lutealfas?

Använd äl-tester för att hitta ägglossning och räkna hur många dagar det är till nästa mens sen, låter som du kanske inte riktigt har koll på din kropp just nu :) eller börja tempa, ett ännu bättre sätt att lära sig kroppen!
  • Sajocawa
    Testartest skrev 2015-12-28 11:18:03 följande:
    Jo jag vet att lutealfasen är ca 14 dagar men jag verkar ha en kort sådan. 
    Fast 20 dagar lutealfas är verkligen inte kort, det är långt över medel...
Svar på tråden BIM januari 2016