En käftsmäll till undergångsprofeterna
Hur känns det att göra sig skyldig till grovt förtal genom att del en skärmdump där fel person utpekas som mördare?
PS. jag har bett FL att plocka bort mitt felaktiga inlägg.
Hur känns det att göra sig skyldig till grovt förtal genom att del en skärmdump där fel person utpekas som mördare?
Psykisk ohälsa, något att göra politiska poänger på - om du får chansen.
Vilket var vad polisen sa från timme 1 efter dådet.
Barn under 15 år:
? Kan inte ställas till ansvar för brott och redovisas inte i statistiken över misstänkta personer.
? Kan inte dömas till straff.
? Utredningar görs enligt lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare.
? När utredningen är klar kan sociala myndigheter fatta beslut om åtgärder, till exempel olika stöd- och vårdinsatser.
? Vid mycket allvarliga brott kan en domstol pröva skuldfrågan genom en så kallad bevistalan ? men bara om det begärs av socialnämnden, Socialstyrelsen eller barnets vårdnadshavare.
? Om bevistalan begärs får åklagaren väcka åtal om det krävs ur allmän synpunkt, dvs åklagaren ska värdera om bevisningen hade varit tillräcklig för ett motsvarande åtal mot en straffmyndig person.
? Vid bevistalan tar domstolen ställning till om barnet begått brottet eller inte, men någon påföljd utdöms inte.
Källa: Åklagarmyndigheten"
Kommer jag ihåg rätt om vi tidigare debatterade varför inte media skriver ut signalement och annat för att allmänheten inte ska blanda sig i utredning och spaning om inte polisen specifikt ber allmönheten om hjälp? Det kan ha varit någon annan som inte förstod detta, det är fler år sedan den debatten.
Det finns också skäl för media att inte sprida alla detaljerom minderåriga - men det kan ocksp vara någoting inte alla förstår.
Vad tänker du?