-
Borste från frågetecknet i inlägget.KillBill skrev 2022-07-28 19:56:48 följande:Moderaterna höjd effektskatten på kärnkraft sista året de regerade år 2014. Den rödgröna regeringen slopade samma skatt några år senar?
-
Oj, meddela mig när jag har haft fel så ska jag självklart rätta mig om ditt påstående stämmer.nattuw skrev 2022-07-28 20:21:19 följande:Med tanke på att du inte rättar dig när dina påståenden är felaktiga...
-
Fråga: Höjde eller sänkte Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna energiskatterna när de regerade Sverige 2007-2014?Flash Gordon skrev 2022-07-28 20:52:59 följande:Det är alltså moms på energiskatten ...
Svar: Skatten höjdes både för energibolagen (Effektskatten för kärnkraft) och för konsumenterna (ökning av den energiskatt som konsumenterna betalar) -
Den S ledda regeringen tog helt bort effektskatten (populärt kallad kärnkraftsskatten) den skatt som den moderatledda regeringen höjde sista året de regerade.nattuw skrev 2022-07-28 20:21:05 följande:Och? Att tidigare regeringar har misskött flera områden gör inte dagens regering bättre.
-
Gängvåldet drabbar leder självklart till fler skadade/dödade men drabbar nästan bara personer andra gängmedlemmar. Att kriminella dödar varandra är inget nytt utan har skett i alla tider.Digestive skrev 2022-07-30 01:59:46 följande:Och hur stort är då hotet från högerextremism jämfört med gängvåldet?
Även om du trollar bort 2/3 av meningen så blir inte objektet specifikt. Det finns ingen stor våg av radikalkonservatism och högerextremism, det finns dock en större våg av förändring som reser många båtar. Just radikalkonservatism och högerextremism är en barkbåt och en optimistjolle på denna våg.
Det högerextrema våldet drabbar inte andra högerextremister utan helt oskyldiga människor bara för att de har andra politiska ideal, annan sexuell läggning eller för att de utgör representanter för samhället. -
Digestive skrev 2022-07-30 16:24:35 följande:Givetvis drabbar uppgörelser mellan gäng i första hand gängmedlemmar.
Du verkar dock inte räkna med den brottsliga verksamheten som inte direkt riktas mot andra gängmedlemmar överhuvudtaget - det vill säga personrån, inbrott, utpressning, bedrägeri med mera liksom våldet som kan knytas till den här delen av gängens verksamhet.
För att kort svara på övriga inlägg så hanterar inte SÄPO organiserad brottslighet/gäng och högerextremism under rubriken extremism - utan SÄPO hanterar olika extremistiska falanger under denna rubrik.
Tror du att andelen brott och våld med extremistiska förtecken är i närheten av andelen brott och våld som den organiserade brottsligheten/gängen står för?
Som ett exempel så är enbart kriminella mc-gäng fler till antalet än de extremistiska falangerna du tittar på och de har alltså brott och våld som sitt primära levebröd.
Lägg sedan till maffia, fotbollsfirmor, kriminella nätverk och gäng i övrigt.
Jag tror att du - som så många andra, inklusive mig själv - gärna tar på sig skygglappar som får en att fokusera på sådant som man personligen är orolig för.
Låt mig dock göra en snabb jämförelse:
Det totala antalet hatbrott uppgick till 3398 anmälningar året 2020 och under samma år anmäldes 7369 personrån.
https://skma.se/2021/12/ny-rapport-fran-bra-om-anmalda-hatbrott-2020/
https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/ran.htmlVad menar du med att jag inte räknar med brottslighet som inte direkt riktas mot andra gängmedlemmar såsom inbrott, personrån och utpressning? De kriminella gängen ägnar sig i huvudsak åt att sälja narkotika och brott mot förmögenhet är en kategori brott som minskat över tid. Så här ser det ut sedan 1975.
Källa: statistik.bra.se/solwebb/action/index
-
Som sagt. Moderaterna höjde den s.k. kärnkraftsskatten när de senast satt vid makten. Den socialdemokratiska regeringen tog bort samma skatt.nattuw skrev 2022-07-31 13:22:07 följande:Att tidigare regeringar har misskött flera områden gör inte dagens regering bättre. Och vad tidigare regeringar gjorde ändrar inte på det faktum att det är de som har det sämst ställt som får betala priset för den nuvarande regeringens misslyckanden. Det oavsett om det handlar om ständigt ökande energipriser eller den otrygghet de känner i sitt bostadsområde.
-
I M och SDs Sverige ska någon annan göra jobbet.
-
Hur tänker du om att det bara några månader sedan två kvinnliga lärare mördades av en man med högerextrema sympatier? kvinnor som var mammor till egna barn. Händelsen har mötts av kompakt tystnad från ledaren av det högernationalistiska blocket Ulf Kristersson. Varför vågar inte Ulf kommentera denna typ av högerextremt våld?Flash Gordon skrev 2022-08-03 12:14:53 följande:
Det är precis samma fenomen som med invandringspolitiken.
Förneka och kalla folk "rasister" ända tills problemen blir alldeles oerhört mycket uppenbart och då vända 180 grader och säga "vi har varit naiva".
Eller åtminstone l-å-t-s-a-s vända 180 grader.
Åtgärder får bättre effekt ju tidigare man sätter in dem och det finns folk som medvetet försöker fördröja åtgärderna genom att håna, "skamma" och relativisera.
F*n vet om de ens själv förstår varför de gör som de gör.
-
EnAnonumius skrev 2022-08-04 07:37:16 följande:Och så var det dags igen..
Bara lyfta fram där du kan skaffa billiga politiska poäng..
Lustigt är att de andra morden som lyfts fram i denna tråden aldrig dragit upp om vilken "extremistisk grupp" de tillhör, eller vilken "politisk färg" mördarna har.
Men för DIG är det viktigt att poängtera vad mördaren har för "bakgrund"..
Du sitter ju och bevisar att det är viktiga för dig att lyfta fram politik och skaffa billiga poäng om du kan hoppa på högerextremister enbart.
Noll sympatier för offren och offrens anhöriga egentligen i grund och botten.Jag tycker att det är sorgligt att vi har en högernationalistisk opposition som gör politiska poäng på Twitter efter varje gängrelaterad dödsskjutning men som tiger när högerextremister mördar såsom nu senast på Malmö där två kvinnor fick sätta livet till. Är inte det bra exempel på att det är den högernationalistiska oppositionen som gör billiga politiska poäng?
Menar du att det finns inlägg i denna tråd om människor som mördats av politiska skäl eller som del i en ideologisk kamp utan att det framkommit vilken extremistisk grupp/politisk gruppering som mördarna tillhör? Det betvivlar jag. Kan du ge några exempel?
På dig låter det som att det är fel att prata högt om politisk färg eller gruppering när det sker politiska mord och terrorattentat i Sverige. Jag har svårt att förstå ett sådant synsätt. Självklart måste vi prata om bakgrunden om människor mördas av högerextremister, islamister eller av andra grupperingar.