• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Digestive
    Xenia skrev 2024-05-17 10:50:27 följande:

Det blir farre program i Public Service i framtiden. Till gladje for alla som ar missnojda med Public Service. Eller blir ni inte nojda forran SVT, SR och UR ar helt avskaffade?

(citar)De fyra borgerliga partierna vill inte bara minska anslagen till SVT, SR och Utbildningsradion, UR. De vill också ändra företagens publicistiska uppdrag. Formuleringar kring mångfald och jämställdhet ska strykas. Satsningar på minoritetsspråk ska minska, däremot vill de se en särskild satsning på jiddisch.

Färre journalister

För SVT och SR, som redan har stora besparingsprogram, kommer utredningens förslag innebära ytterligare neddragningar.

?Rent krasst innebär det mindre pengar till journalistik och tv-program?, skriver SVT-chefen Hanna Stjärne i en kommentar till TT.
    ---

Historiskt sett har Sveriges riksdagspartier kunnat enas om finansiering och riktlinjer för public service. Men den här gången har Tidöpartierna främst valt att förhandla sinsemellan.

Civila försvaret hotat

De fyra rödgröna oppositionspartierna hade en samlad presskonferens på måndagsförmiddagen. Där uttryckte de skarp kritik mot utredningens slutsatser när det gäller bland annat finansieringen. De lyfte särskilt public service särställning i det civila försvaret. I en orolig tid är det viktigt med nyhetskällor som medborgarna har högt förtroende för.

Dråpslaget mot public service kunde därför inte kommit vid en sämre tidpunkt. (slut citat)
    www.aftonbladet.se/ledare/a/jQdmG0/sd-ar-inte-nojda-forran-svt-blivit-en-trollfabrik

2026 får de en 3% högre budget. Sedan 2% fram till 2030 och tillsist 1% fram till 2033.

Själv så vill jag enbart att Public Service fullföljer Speglingsuppdraget ordentligt, framförallt för konservativas del - där nyanser är näst intill obefintligt.

På det viset så kanske man slipper alla nötter som stönar om SD-vurmare och lakejer så fort någon inte tycker, tänker och ser saker ur deras ögon.

Ska jag betala för andras 'folkbildning' så har jag en sådan där märklig standard att de som nu bänkar sig fram Public Service, iallafall får en basal uppfattning om vad det finns för folk och fä ute i världen.

Jag tycker inte att det är för mycket begärt.

Hur som haver så är sändningstillståndsperioden nio år lång och varje vår så görs det budgetjusteringar - 'domedagen' är alltså inte huggen i någon sten.

Jag tror snarare att Public Service får det besvärligare att effektivisera verksamheten rent praktiskt, bland annat att slå ihop olika mediahus till ett. Det är dock mer av ett huvudbry än någon katastrof.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    klyban skrev 2024-05-17 16:29:19 följande:

jimbo grät som ett barn över den granskningen, och det gör han hela tiden när SVT/SR granskar SD.

Vi alla vet varför denna del av politiken inte klarar av granskning, och pga de har en ljusskygg politik som tex säga Nej, vi har inga trollfabriker, och sen oops, det hade ni visst det.

Ja, så är det.

Även Myndigheten för Psykologiskt Försvar grät en skvätt över den här granskningen, ser jag nu framåt kvällen.

Vilken soppa. Varenda gång. Att folk inte lyfter det som de vill ha istället för att försöka pissa bort envisa bajsfläckar som de inte har fått att blekna det minsta på 15 år. Suck.

Aja, det är så värdelöst att överhuvudtaget snacka om löjligheterna.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • klyban
    Digestive skrev 2024-05-17 17:24:23 följande:
    Ja, så är det.

Även Myndigheten för Psykologiskt Försvar grät en skvätt över den här granskningen, ser jag nu framåt kvällen.

Vilken soppa. Varenda gång. Att folk inte lyfter det som de vill ha istället för att försöka pissa bort envisa bajsfläckar som de inte har fått att blekna det minsta på 15 år. Suck.

De grät inget alls, utan anmälde och låter en granskning av alla partier ta över och orsaken var lite brist på information.
    handlade dock inget om själva trollfabriken som så.

Intressant du hela tiden börjar prata om annat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-05-17 17:33:04 följande:

De grät inget alls, utan anmälde och låter en granskning av alla partier ta över och orsaken var lite brist på information.
    handlade dock inget om själva trollfabriken som så.

Intressant du hela tiden börjar prata om annat.

Du tycker inte att det är trist att SD fick någonting att vifta med mitt?

Aja, det tycker iallafall jag men hoppa du in i drömvärlden igen och där jag skulle ha någon slags vikt i spektaklet.

Tänk att du en gång i tiden var en SD-motståndare men numera blott ett förvirrat Digestive-dito som enbart tjafsar för 'konstens' skull.

Störtlöjligt.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-05-17 17:24:23 följande:
    Ja, så är det.

Nä, myndigheten grät inte över granskningen, du tyckte att alla sådan här granskning var bra.

Det myndigheten invände mot och anmälde var att kalla fakta klippt in en del saker som representanter sagt i andra sammanhang på samma sätt redaktionen speglat kommentarer från andra uttalanden om  trollfabriker görande .

Att förminska SDs trollande, desinformation, hat och hotkampanjer är frekvent från SDs apologeter.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-05-17 19:28:09 följande:
    Du tycker inte att det är trist att SD fick någonting att vifta med mitt?

Aja, det tycker iallafall jag men hoppa du in i drömvärlden igen och där jag skulle ha någon slags vikt i spektaklet.

Tänk att du en gång i tiden var en SD-motståndare men numera blott ett förvirrat Digestive-dito som enbart tjafsar för 'konstens' skull.

Störtlöjligt.
    VArför gråter SD och jimbo över att bli granskade och när det inte EXISTERADE trollfabriker och när det UPPENBARLIGEN NU gjorde Solig
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-05-17 19:50:55 följande:
    Nä, myndigheten grät inte över granskningen, du tyckte att alla sådan här granskning var bra.

Det myndigheten invände mot och anmälde var att kalla fakta klippt in en del saker som representanter sagt i andra sammanhang på samma sätt redaktionen speglat kommentarer från andra uttalanden om  trollfabriker görande .

Att förminska SDs trollande, desinformation, hat och hotkampanjer är frekvent från SDs apologeter.
    Första meningen är inte förståbar.

Förminskar? 

I inlägget precis ovanför ditt eget skriver jag såhär:

Du tycker inte att det är trist att SD fick någonting att vifta med?

Aja, det tycker iallafall jag [...].

Fundera en stund på hur bra det rimmar med att vilja förminska SDs trollande.

Stäng av autopiloten eller ta morgonkoppen kaffe om du precis har vaknat.

• Padirac
    Digestive skrev 2024-05-17 20:27:07 följande:

Förminskar? 

Autocorrect spelade ett spratt.

Nä, myndigheten grät inte över granskningen, DE tycker att alla sådana här granskningar är bra
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-05-17 20:27:07 följande:

Förminskar? 

Jag kan inte räkna hur många gånger 'man och nöjd' med sina 1000faldiga alias hävdat att kritik mot SDs rasism och nazism, desinformation och konspirationsteorier enbart ger dem positiv respons.

Detta är fel i sak och stämmer inte med verkligheten, vilket visas av hur länge det i Sverige jämfört med grannländerna gick att hålla partier i samma syskonskara utanför inflytande och riksdag.

Ändå har hans förbundna i tråd efter tråd mässat detta som du skriver  tillsammans med massa noja om 'däremellan' och jag vet inte vad för knasigheter.

Du känner säkert igen hela historien
  • klyban

Såg nu att jimbo gråter än mer och ska anmäla dom hemska TV4 :lol:

Lilla jimbo, kanske du inte skulle ljugit så dåligt?  Skål

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?