babyok skrev 2017-02-06 20:17:19 följande:
Du vet du vad....vi föräldrar kan nog aldrig vinna :)...det är nog alltid någonting man borde ha gjort annorlunda, något som barnen ej gillade eller blivit besvikna på osv....är nog svårt att leva upp till att vara en helt perfekt förälder på alla plan. Jag håller helt med, just det där med att sitta och leka på golvet med bilar (min dotter älskar tåg o bilar osv) bygga lego är kanske inget man alltid får ro till. Däremot har vi också målat mkt, klistrat, spelat boll och mängder av andra aktiviteter. Jo som jag förstått så kanske det väger något tyngre åt det hållet att dem som är ensambarn ändå saknat att ha ett syskon vid sin sida att dela sorg och glädje med, sen är det inte alla som kommer bra överens heller, flyttar långt ifrån varandra i vuxen ålder och bara har sporadisk konstakt osv. Tror att om barnet har en riktigt nära vän eller vänner som dem kan träffa ofta så kan även vännerna bli som syskon och beroende på hur aktiva föräldrarna är också. Svårt det där eftersom man aldrig kan veta i förväg hur allt kommer att utvecklas heller och så är det alltid säkrast att skaffa ett syskon till, men föräldrarna skall också orka. Kan känna just idag att vi har en sådan otroligt fin kontakt med vår dotter och vi kan fokusera totalt på henne, ge henne väldigt mycket kärlek, jag vet att vi hade varken orkat och varit tvungna att fördela vår uppmärksamhet på ett helt annat sätt om hon haft ett syskon, samtidigt som hon kanske själv fördelat sin uppmärksamhet mera på syskonet (förmodligen) och inte då kommit oss lika nära som vi gör idag. Kan förstå att det på ett sätt nästan blir tyngre att börja om med sådant stort gap,starta om totalt då man kommit ifrån den biten och det tänket helt och hållet, samtidigt! som du säger, så kanske du fått såpass mycket egentid nu och distans att det nästan blir lite häftigt och en gåva att faktiskt kunna få ett barn till så mycket senare, blir lite speciellt, särskilt med den stora kärleken som du äntligen hittat. Inte alla som faktiskt får den där känslan att dem vill "äntligen leva sitt liv" när barnen flytt hemmet, utan finns ju dem som vill ha barn omkring sig och sin familj nära sig hela sitt liv också, för annars känns det tomt. Du får ännu en chans till i livet att skapa något fint och inte alla som får, se det som en gåva Tror säkert du gjort ett fint jobb med din son och gjort allt du kunnat, du låter ju förståndig så kan inte tänka mig annat, och att även vara ensamstående mamma är allt annat än enkelt att få ihop livspusslet, är inte alla gånger enkelt. är man 2 som teamworkar så blir det givetvis lättare och inte samma konstanta belastning. Istället för att fokusera och tänka på det som var bristfälligt och känna hugg i hjärtat och känna att du var otillräcklig i vissa sammanhang (det känner nog alla föräldrar idag i vårt stressade samhälle ) så var stolt att du har en så fin vuxen son idag som klarat sig bra och mår bra
Tack för pepp och fina, kloka ord!!! <3
Tror att det blir bra hur det än blir faktiskt, min bästa vän är ensambarn och säger att det har både för- och nackdelar som allting annat. Och med en syster säger jag samma sak. Min son säger nu att han haft tur som är ensambarn! Lite egoism som talar där tror jag, ha ha.
På väg t Arlanda nu, rapporterar sedan.
Ha det bra!