• babyok

40+ och gravid? Se hit!

Hej, 

Jag är en mamma på snart 43 år, har redan 1 barn och fick mitt första barn när jag var 39 år. Pga praktiska svårigheter och hinder och utbrändhet så blev jag tvungen att lägga planerna på att skaffa ett syskon till på hyllan, samtidigt som jag är medveten om att vänta i min ålder egentligen inte är något alternativ eller ett bra val. 
    Nu har jag kommit till den insikt att jag mer än någonsin vill ha ett barn till och ett syskon till mitt första barn och att längtan blivit stor. Känner dock att hoppet börjar ta slut och att chanserna kan vara väldigt små, och att man heller inte fryser ägg på klinikerna i denna ålder då chanserna anses för små och kostnaderna blir därmed för stora i förhållanden till dem små chanserna. 
    För att känna lite hopp och ljus i detta så efterlyser jag mammor som blivit gravida i 42-43 års åldern eller ännu senare, är ni många därute eller några enstaka få och undantagsfall som lyckats på normal väg?och om ni vill dela med er lite av hur er graviditet såg ut inkl. förlossning. 
    Vore jättetacksamt att höra ifrån er och era berättelser, då även missfall är väldigt vanligt i min ålder. 

• Svar på tråden 40+ och gravid? Se hit!
  • Maran73

Och, imorgon el tisdag borde vi få veta om det blivit några blastocyster, om Ja så tar de ett liiiiitet cellprov och fryser sedan ned den/dem. Sedan dröjer det två-tre veckor innan vi får svar på gentesterna.

• babyok
    Maran73 skrev 2017-02-12 10:14:00 följande:
    Hej!

Ja, jättesvårt att koppla bort, fr att inte säga omöjligt... Det börjar tära på mig ordentligt känner jag, varit riktigt deppig i helgen! Har inte fått ngn mer rapport fr Riga, trots löfte om uppdatering varje dag. Skitsur...! Raden av kommunikationsmissar fr deras sida är lååång nu. INTE nöjd! Jaja, hoppas att de mejlar imorgon iaf. Annars ska de få veta hut!

Vad bra att värdet iaf är på väg ner, och att du slipper mer mediciner! Nyfiken, ska cellgifterna förhindra ytterligare celldelning eller vad? Aldrig hört talas om detta användningsområde (utomkveds) f cellgifter förut. Trodde man opererade bort allt liksom... dåligt insatt!
    Ja det är ju fullt förståeligt, inget man kan bara koppla bort såklart. Ja det låter ju väldigt dåligt om dem ej följer upp ordentligt, du får informera dem om din stora missnöjdhet om det fortsätter. Vi är väl dessutom vana i Sverige att dem lever upp till dem löften man får, är säkert si och så med sådant på vissa håll utomlands och inte som i Sverige. 
    Cellgifterna skall krympa och torka ut det som finns där, så det "luckras" upp i kroppen och kroppen tar hand om det, så det blir inte som ett vanligt missfall men det blir blödningar däremot. Ja operation sker ju oftast när det blir akut, eftersom man många gånger inte vet att man har utomkved eller hinner göra ultraljud innan då det brukar ske mellan vecka 5-8 när det brister. Sen kan man få välja som jag gjorde (jag gjorde VUL i v 7 när det upptäcktes)men ta en risk samtidigt, eftersom sprutan inte alltid ger effekt. 
    Hoppas du fått lite mer information idag som lugnat dig något. 
  • Maran73
    babyok skrev 2017-02-13 11:42:56 följande:
    Ja det är ju fullt förståeligt, inget man kan bara koppla bort såklart. Ja det låter ju väldigt dåligt om dem ej följer upp ordentligt, du får informera dem om din stora missnöjdhet om det fortsätter. Vi är väl dessutom vana i Sverige att dem lever upp till dem löften man får, är säkert si och så med sådant på vissa håll utomlands och inte som i Sverige. 
    Cellgifterna skall krympa och torka ut det som finns där, så det "luckras" upp i kroppen och kroppen tar hand om det, så det blir inte som ett vanligt missfall men det blir blödningar däremot. Ja operation sker ju oftast när det blir akut, eftersom man många gånger inte vet att man har utomkved eller hinner göra ultraljud innan då det brukar ske mellan vecka 5-8 när det brister. Sen kan man få välja som jag gjorde (jag gjorde VUL i v 7 när det upptäcktes)men ta en risk samtidigt, eftersom sprutan inte alltid ger effekt. 
    Hoppas du fått lite mer information idag som lugnat dig något. 
    Hej du!
    Ok, då är jag med.

Tyvärr har vi tvärtom fått tråkiga besked idag, två embryon av taskig kvalité kvar, som det som det ser ut nu knappt är någon idé att göra gentest på.... min koordinator sa att de ska meddela status imorgon igen (det ena utvecklats långsammare än beräknat) men att det tyvärr ser mörkt ut även denna gång.

Damp ner på botten en stund, men kom snabbt tillbaka igen. Jag var liksom beredd på detta resultat, men det blev så abrupt! Har nu "sagt farväl" till längtan efter ett genetiskt gemensamt barn, och välkomnar ÄD som plan B. Numera plan A. Glad Mejlat den klinik vi vill byta till, fick snabbt svar och blanketter att fylla i. Ska få våra journaler från nuvarande klinik också och skicka. 

Dags för möte! Ha det bra så länge!
  • Angel1swe
    Maran73 skrev 2017-02-10 19:38:05 följande:

Grattis!!! Visst kan det gå även för oss "tanter"!

Vi har just nu 5 st befruktade kämpar som överlevt första och andra natten. Bara att vänta in rapporter närmaste dagarna, mina nerver är på bristningsgränsen känner jag... Men inte mkt att göra åt!

Åååå ja det förstår jag.. Jag önskar er allt gott och håller tummarna.

Kram
  • Angel1swe
    babyok skrev 2017-02-11 17:57:39 följande:

Vad fint att det gått så smidigt och gick så fort på naturlig väg, är ju inte alls självklart vid nästan 43 års ålder, grattis verkligen! Var du orolig innan med tanke på åldern? Åt du någon speciell kost, motion, akupunktur eller dylikt med tanke på dina fina värden? Tog du bara blodprover, inget Amh-värde och UL för att se äggreserv osv?

Tack så hjärtligt. De tog tsh amh och massa andra prover. Alla var på topp.

Jag åt enbart vitaminer som kvinna från apoteket samt folsyra. Annars allsidig kost.. Visst nu är jag en salladsälskare.. En tesked honung med citron varje dag. Vet inte om kosten och honungen har någon inverkan men man vet ju aldrig.
  • babyok
    Angel1swe skrev 2017-02-13 16:15:43 följande:
    Tack så hjärtligt. De tog tsh amh och massa andra prover. Alla var på topp.

Jag åt enbart vitaminer som kvinna från apoteket samt folsyra. Annars allsidig kost.. Visst nu är jag en salladsälskare.. En tesked honung med citron varje dag. Vet inte om kosten och honungen har någon inverkan men man vet ju aldrig.
    Låter som att du är rätt så kostmedveten och kanske ej proppar i dig onyttigheter heller, om man läser mellan raderna (men kan ha fel). Tror att citronvatten i sig är bra pga reningseffekten osv, om honung i sig har inverkan ingen aning och det är ju just det, att det finns säkert kost som har lite påverkan men frågan är vilken.Det gäller ju även att ta just den kosten regelbundet då dessutom. 
  • babyok
    Maran73 skrev 2017-02-13 13:57:32 följande:
    Hej du!
    Ok, då är jag med.

Tyvärr har vi tvärtom fått tråkiga besked idag, två embryon av taskig kvalité kvar, som det som det ser ut nu knappt är någon idé att göra gentest på.... min koordinator sa att de ska meddela status imorgon igen (det ena utvecklats långsammare än beräknat) men att det tyvärr ser mörkt ut även denna gång.

Damp ner på botten en stund, men kom snabbt tillbaka igen. Jag var liksom beredd på detta resultat, men det blev så abrupt! Har nu "sagt farväl" till längtan efter ett genetiskt gemensamt barn, och välkomnar ÄD som plan B. Numera plan A. Glad Mejlat den klinik vi vill byta till, fick snabbt svar och blanketter att fylla i. Ska få våra journaler från nuvarande klinik också och skicka. 

Dags för möte! Ha det bra så länge!
    Rynkar på näsanFörvånadbeklagar verkligen, mycket tråkigt samtidigt så om du ställt in dig på att det kanske ej kommer att fungera (men hoppet finns ju alltid där) så faller man inte lika tungt och ni har ju faktiskt en plan som ni reflekterat över och undersökt under en tid så är ju ej främmande för er. Låter så vettigt och sunt det du nu gör, att du direkt börjar hoppa på den andra möjligheten nu i dina tankar och måste ju ändå någonstans vara lite glädje i det nu ändå Jag var också förberedd (lite väl mkt kanske) om att det kunde bli mf, bli komplikationer och kanske ej fungera, kändes nästan för bra för att vara sant om det enda ägget vi hade att jobba på på naturlig väg skulle vara "the golden egg" och jag gick största delen av tiden faktiskt och oroade mig över att något skulle gå fel än att känna mig avslappnad och trygg i min graviditet. 
    Men då behövde du heller inte vänta i hela 3 veckor, det var därför jag ifrågasatte det eftersom dem redan började ge besked om kvaliten på embryon. 
    Däremot så har jag en fråga, varför har ni gjort detta i Riga? (är inte så insatt i just denna biten) Har det med kostnad att göra eller för att Sverige har en åldersgräns på detta?
    Ja själva har vi nu 6 månader på oss att fundera, men det är ju alltid kvinnan som skall gå igenom den fysiska processen, det jag känner spontant redan idag med tanke på min ålder är att jag också vill först göra ÄP och kolla kvalitén först om jag nu lyckas producera mer ägg mot all förmodan (men är ju givetvis en kostnadsfråga också), inte bara köra på naturlig väg och chansa när man vet att oddsen kan vara obefintliga. Vill ej gå igenom den oron, psykiska påfrestningen och även fysiska, och allt som kommer omkring med ett förhållande som får sig rejäla utmaningar då man kommer helt i obalans. Sen har vi också tid att verkligen undersöka och fundera möjligheterna med insemination som en Bplan även för oss. 
    Lycka till med framtida planer, önskar er allt gott, och givetvis får du gärna uppdatera läget när du har tid och om du orkar. 
  • Maran73
    babyok skrev 2017-02-13 17:23:19 följande:

beklagar verkligen, mycket tråkigt samtidigt så om du ställt in dig på att det kanske ej kommer att fungera (men hoppet finns ju alltid där) så faller man inte lika tungt och ni har ju faktiskt en plan som ni reflekterat över och undersökt under en tid så är ju ej främmande för er. Låter så vettigt och sunt det du nu gör, att du direkt börjar hoppa på den andra möjligheten nu i dina tankar och måste ju ändå någonstans vara lite glädje i det nu ändå Jag var också förberedd (lite väl mkt kanske) om att det kunde bli mf, bli komplikationer och kanske ej fungera, kändes nästan för bra för att vara sant om det enda ägget vi hade att jobba på på naturlig väg skulle vara "the golden egg" och jag gick största delen av tiden faktiskt och oroade mig över att något skulle gå fel än att känna mig avslappnad och trygg i min graviditet. 

Men då behövde du heller inte vänta i hela 3 veckor, det var därför jag ifrågasatte det eftersom dem redan började ge besked om kvaliten på embryon. 

Däremot så har jag en fråga, varför har ni gjort detta i Riga? (är inte så insatt i just denna biten) Har det med kostnad att göra eller för att Sverige har en åldersgräns på detta?

Ja själva har vi nu 6 månader på oss att fundera, men det är ju alltid kvinnan som skall gå igenom den fysiska processen, det jag känner spontant redan idag med tanke på min ålder är att jag också vill först göra ÄP och kolla kvalitén först om jag nu lyckas producera mer ägg mot all förmodan (men är ju givetvis en kostnadsfråga också), inte bara köra på naturlig väg och chansa när man vet att oddsen kan vara obefintliga. Vill ej gå igenom den oron, psykiska påfrestningen och även fysiska, och allt som kommer omkring med ett förhållande som får sig rejäla utmaningar då man kommer helt i obalans. Sen har vi också tid att verkligen undersöka och fundera möjligheterna med insemination som en Bplan även för oss. 

Lycka till med framtida planer, önskar er allt gott, och givetvis får du gärna uppdatera läget när du har tid och om du orkar. 

Hej du!

Svarar direkt...

Jovisst är det som du säger, mycket mer förberedd denna gång, kändes nog lika tungt men endast för en kort stund.

Klinikerna i Stockholm har 42 som gräns, men hörde nu om en ny klinik i GBG som har 44. MEN vill ändå inte behandlas i Sverige pga köerna och min uppfattning att Sverige ligger lite "efter". De gör t ex inte PGS/PGD om man inte har en ärflig sjukdom. Allmänt restriktiva med att prova olika behandlingar/läkemedel för att förbättra resultatet. De är säkert jätteduktiga o proffsiga ändå, men.... Det är iaf min personliga uppfattning. Men som sagt, jag var ändå för gammal f Sverige.

Bra att ni har tid att tänka igenom allt ordentligt, det kan behövas! Jag kände också att köra "på vinst och förlust" krävde mkt mer tid och tålamod än jag hade m tanke på min ålder och våra missfall, därför hoppade vi på PGS i Riga. Tack f lyckönskningar! Kommer absolut att rapportera, så bra att bolla härinne! Och detsamma till dig, om era beslut. Kram!
  • Maran73
    babyok skrev 2017-02-13 17:23:19 följande:

beklagar verkligen, mycket tråkigt samtidigt så om du ställt in dig på att det kanske ej kommer att fungera (men hoppet finns ju alltid där) så faller man inte lika tungt och ni har ju faktiskt en plan som ni reflekterat över och undersökt under en tid så är ju ej främmande för er. Låter så vettigt och sunt det du nu gör, att du direkt börjar hoppa på den andra möjligheten nu i dina tankar och måste ju ändå någonstans vara lite glädje i det nu ändå Jag var också förberedd (lite väl mkt kanske) om att det kunde bli mf, bli komplikationer och kanske ej fungera, kändes nästan för bra för att vara sant om det enda ägget vi hade att jobba på på naturlig väg skulle vara "the golden egg" och jag gick största delen av tiden faktiskt och oroade mig över att något skulle gå fel än att känna mig avslappnad och trygg i min graviditet. 

Hallå där!

Tänkte bara säga hej, kolla läget och avge lite rapport förstås. Vi har hunnit med en hel del, bytt klinik (AVA Riga som många/de flesta verkar jättenöjda med) och påbörjat ÄD processen. Valt donator, skrivit på papper, lämnat nytt spermaprov (ett resultat var tyvärr nedsatt och vi vill kolla igen) och fått tummen upp för mig efter UL hos min gyn här, alla mediciner uthämtade och börjar med en spruta på fredag, sedan invänta mens och då börja med östrogen f att förbereda livmodern ordentligt. Prel plan är äggplock och förhoppningsvis återföring av embryo 7-10 april. Vårt enda embryo från sista IVF på gamla kliniken var som väntat defekt och gick inte att använda. Tråkigt förstås men samtidigt skönt att stänga den dörren och slå in på en mer löftesrik väg. Så det känns mest spännande och förväntansfullt! Hur är det med dig?? Kram!
  • Maran73

Hallå i tråden!

Hoppas ni mår bra. <3 Vill bara rapportera att vår nya taktik, IVF med äggdonation, blev en succé! Gravid i v 6+3 och SÅ glad! Visst dyker det upp andra tankar med äggdonation, andra saker som ingår, t ex tala om för sonen att han (om allt går vägen) ska bli storebror men att det genetiska bandet mellan dem inte finns där. Och, kan jag säga/skriva saker som "detta blir mitt andra barn"? Självklart kan jag ju det, det blir/är ju mitt barn, men riiiiktigt lika självklart KÄNNS det kanske inte.

Hur som helst, än så länge tuffar det på, fick dock skrämselhicka i onsdags då jag började blöda ganska mycket. Tillbringade kvällen på gyn akuten och som belöning för det fick jag se ett pickande hjärta och en hinnsäck som mätte exakt på dagen rätt! Oklart var blödningen kom ifrån, kanske livmodertappen där läkaren såg en blodstrimma och lite gammalt blod. Allt inne i livmodern såg iaf mkt bra ut.

Kramar till alla från en lycklig 40+ are! <3

• Mamma Till 6 underbara barn
    Maran73 skrev 2017-05-07 08:44:43 följande:

Hallå i tråden!

Hoppas ni mår bra. <3 Vill bara rapportera att vår nya taktik, IVF med äggdonation, blev en succé! Gravid i v 6+3 och SÅ glad! Visst dyker det upp andra tankar med äggdonation, andra saker som ingår, t ex tala om för sonen att han (om allt går vägen) ska bli storebror men att det genetiska bandet mellan dem inte finns där. Och, kan jag säga/skriva saker som "detta blir mitt andra barn"? Självklart kan jag ju det, det blir/är ju mitt barn, men riiiiktigt lika självklart KÄNNS det kanske inte.

Hur som helst, än så länge tuffar det på, fick dock skrämselhicka i onsdags då jag började blöda ganska mycket. Tillbringade kvällen på gyn akuten och som belöning för det fick jag se ett pickande hjärta och en hinnsäck som mätte exakt på dagen rätt! Oklart var blödningen kom ifrån, kanske livmodertappen där läkaren såg en blodstrimma och lite gammalt blod. Allt inne i livmodern såg iaf mkt bra ut.

Kramar till alla från en lycklig 40+ are! <3

Hur har de gått för dig ?
  • Maran73
    Mamma Till 6 underbara barn skrev 2018-02-16 19:52:53 följande:

Hur har de gått för dig ?

Hej! Jotack, bara bra, vi fick en helt underbar dotter den 28 december. Allt gick och går bra. De farhågor jag hade är helt bortblåsta, har precis samma starka känslor för henne som för min genetiska son. Anknytningen och kärleken var omedelbar och självklar. <3 Så ja, rekommenderar starkt äggdonation för de som inte kan få barn med egna ägg!
  • Mamma Till 6 underbara barn
    Maran73 skrev 2018-02-17 18:00:25 följande:

Hej! Jotack, bara bra, vi fick en helt underbar dotter den 28 december. Allt gick och går bra. De farhågor jag hade är helt bortblåsta, har precis samma starka känslor för henne som för min genetiska son. Anknytningen och kärleken var omedelbar och självklar. <3 Så ja, rekommenderar starkt äggdonation för de som inte kan få barn med egna ägg!

Ohhh Va kul att du svarade underbart stor grattis till dottern
  • Maran73
    Mamma Till 6 underbara barn skrev 2018-02-18 17:06:48 följande:

Ohhh Va kul att du svarade underbart stor grattis till dottern

Tack! Ja, galet fort, njuter för fullt!
Svar på tråden 40+ och gravid? Se hit!