• babyok

40+ och gravid? Se hit!

Hej, 

Jag är en mamma på snart 43 år, har redan 1 barn och fick mitt första barn när jag var 39 år. Pga praktiska svårigheter och hinder och utbrändhet så blev jag tvungen att lägga planerna på att skaffa ett syskon till på hyllan, samtidigt som jag är medveten om att vänta i min ålder egentligen inte är något alternativ eller ett bra val. 
    Nu har jag kommit till den insikt att jag mer än någonsin vill ha ett barn till och ett syskon till mitt första barn och att längtan blivit stor. Känner dock att hoppet börjar ta slut och att chanserna kan vara väldigt små, och att man heller inte fryser ägg på klinikerna i denna ålder då chanserna anses för små och kostnaderna blir därmed för stora i förhållanden till dem små chanserna. 
    För att känna lite hopp och ljus i detta så efterlyser jag mammor som blivit gravida i 42-43 års åldern eller ännu senare, är ni många därute eller några enstaka få och undantagsfall som lyckats på normal väg?och om ni vill dela med er lite av hur er graviditet såg ut inkl. förlossning. 
    Vore jättetacksamt att höra ifrån er och era berättelser, då även missfall är väldigt vanligt i min ålder. 

• Svar på tråden 40+ och gravid? Se hit!
  • Maran73

Hej! Verkar inte så, men jag väcker gärna liv i den! TS efterlyser ju gravida, men tråden verkar mer ha övergått till 40-plussare som VILL bli gravida..? Själv äter jag DHEA inför IVF-försök nr två i Riga om ca tre månader. Första gick sådär, 2 embryon av sådär kvalité av 7 befruktade ägg, resten slutade utvecklas tyvärr. Vi valde att gentesta dem, vilket visade att båda embryon hade genetiska defekter som gjorde att de avrådde från att sätta in dem. Kör ett försök till, om det misslyckas så lutar iaf jag åt att ge upp och gå över till äggdonation. Har även två missfall i bagaget. 43 år, jag har en son på 18 år men min man har inga barn.

Nr 3 på G skrev 2016-10-09 10:47:18 följande:

Finns det något liv i denna tråden fortfarande?

• babyok

Tack Maran73 för att du delar med dej. Längesedan jag nu skrev detta inlägg, tiden går fort, snart 1 år har gått sedan jag skrev inlägget. Av praktiska skäl så har vi varit tvungna att lägga detta på is med bebisplaner alltför lång tid och kanske måste nu helt avstå. Just av sådana här skäl du skriver så är man för rädd för alla komplikationer som även kan uppstå då jag snart börjar även närma mig 44 år. Jag har ej bestämt mig än om jag skall göra ett djupdyk och trots allt försöka men endast då med äggstimulerande tabletter och inget annat eller om jag skall lägga mig och vara lycklig för det jag faktiskt har istället, en helt bedårande och underbar dotter som ger mig så mycket kärlek och glädje varje dag. Tycker alla är så starka, vet inte om jag själv har den styrkan att genomgå massa oro och stress och eventuella komplikationer som oftast följer med i hög ålder, man skall orka också samtidigt som man skall vara en närvarande mamma till sitt första barn.

• Zebrafink

Hej. Vet att det är längesen du skrev detta men vill veta hur det gick! Själv är jag 44 och vi försöker så gott vi kan för att få vårt lilla kärleksbarn. Vi får ingen hjälp alls av sjukvården eller privata utan får isf vända oss utomlands. Men vi provar själva. Blir det inget var det kanske inte meningen. Mvh KP

• Too tiki

Är också en 40+ som vill bli gravid. Hade ÄL igår en CB dubbelindikator, vanliga CB och en sticka från billiga tester. Har bara testad en månad tidigare men lyckades tajma in fel dag då jag trodde jag hade ÄL men stickan som jag hade då (testlagrets) visade aldrig lika tydligt streck som kontrollstrecken. Igår hade vi det mysigt och ska mysa idag också för testerna visade fullt utslag i morse också :)

Jag ska fortsätta ÄL testa tills jag inte får något utslag på stickorna mer och då ska jag stötta med progesterall kräm och hoppas detta kan hjälpa oss. Har försökt bli gravid i drygt 1 år (detta blir vårt 14:e försök) utan att lyckas. Jag hoppas såklart att vi bara lyckats missa ÄL tidigare då vi började testa först förra månad men vi får se hur det går. Önskar nu att tiden går fort till BIM runt den 21/11....

Önskar er alla lycka till och hoppas vi kan följas åt och att vi plussar denna månad!!

• babyok
    Zebrafink skrev 2016-11-10 14:11:20 följande:

Hej. Vet att det är längesen du skrev detta men vill veta hur det gick! Själv är jag 44 och vi försöker så gott vi kan för att få vårt lilla kärleksbarn. Vi får ingen hjälp alls av sjukvården eller privata utan får isf vända oss utomlands. Men vi provar själva. Blir det inget var det kanske inte meningen. Mvh KP

Blir det ert första barn? Jag har hört genom denna tråden att akupunktur och alternativa hjälpmedel kan eventuellt hjälpa till på traven, att alla piller och tabletter inte alltid behöver vara den rätta vägen om man nu heller inte får hjälp av sjukvård och kliniker. Det är trots allt en ärlighet hos dem att inte ge oss falska förhoppningar och ruinera folk på pengar när dem anser att chanserna är såpass små i vår ålder, så frågan är hur de privata klinikerna utomlands ser på det eller om det endast för dem handlar om att håva in pengar för sin egna vinnings skull.
    Har du gjort AMHprov? Jag hade ju ett nästan obefintligt värde när jag tog detta för nu 7 månader sedan och kände att jag rätt så snabbt försökte vända mina tankar för att inte bli alltför deprimerad och besviken och tänkte att då är det kanske inte meningen att vi skall ha fler barn, kan numera känna att det är ödet som får avgöra med tanke på dem små chanserna trots allt. 
  • Too tiki

Hej alla 40+

Jag undrar om ni har regelbunden mens och om ni enligt ÄL tester och tempning har ÄL? Anledningen till min fråga är att jag försökt bli gravid i drygt 1 års tid utan att lyckas men då har vi bara försökt träffa rätt utan några ÄL stickor och tempning som jag börjat med nu. Ni får gärna delge hur det är för er för jag vet inte hur min äggreserv ser ut då jag inte kollat upp detta utan hoppats att vi ska lyckas på egen hand eftersom vanliga vården inte tar emot oss....

Hade ÄL 9/11 enligt temp, ÄL test och sekret. Nu har jag börjat med progesterall för att stötta och hoppas att +:et kommer denna månad även om jag inser att vi kanske får hålla på ett tag till.....

• babyok
    Too tiki skrev 2016-11-12 11:38:40 följande:

Hej alla 40+

Jag undrar om ni har regelbunden mens och om ni enligt ÄL tester och tempning har ÄL? Anledningen till min fråga är att jag försökt bli gravid i drygt 1 års tid utan att lyckas men då har vi bara försökt träffa rätt utan några ÄL stickor och tempning som jag börjat med nu. Ni får gärna delge hur det är för er för jag vet inte hur min äggreserv ser ut då jag inte kollat upp detta utan hoppats att vi ska lyckas på egen hand eftersom vanliga vården inte tar emot oss....

Hade ÄL 9/11 enligt temp, ÄL test och sekret. Nu har jag börjat med progesterall för att stötta och hoppas att +:et kommer denna månad även om jag inser att vi kanske får hålla på ett tag till.....

Får man lov att fråga hur gammal du är? Äl test kan ju vara bra att ta ändock också för att få ett hum. Min mens har börjat bli väldigt oregelbunden från att för ca 1 år sedan varit hyfsat regelbunden, men detta har nu ändrats rätt så drastiskt bara på 1 år här tyvärr. Tror att chanserna är minimala om man inte i vår ålder prickar in rätt dagar och under ÄL. 
  • Too tiki
    babyok skrev 2016-11-12 19:22:41 följande:
    Får man lov att fråga hur gammal du är? Äl test kan ju vara bra att ta ändock också för att få ett hum. Min mens har börjat bli väldigt oregelbunden från att för ca 1 år sedan varit hyfsat regelbunden, men detta har nu ändrats rätt så drastiskt bara på 1 år här tyvärr. Tror att chanserna är minimala om man inte i vår ålder prickar in rätt dagar och under ÄL. 

Tack för ditt svar :)

Jag har precis fyllt 44 år. Har haft regelbunden mens hela tiden och trodde väl att det inte skulle vara några problem att bli gravid så länge man hade det. Nu när jag läst på förstår jag att man inte behöver ha ÄL bara för att man har regelbunden mens och att äggen hos oss äldre inte är av så bra kvalité. Däremot funderar jag på om man kan vara ganska säker på att man har ÄL om både temp, äl tester och sekret visar att man har det? Ville därför höra hur det är med er andra som försökt bli med barn under en längre tid, om ni haft regelbunden mens och tester mm visar att ni har ÄL.

Tror precis som du att det är oerhört viktigt att träffa rätt dag. Dessvärre kanske jag börjar ÄL testa lite sent nu men det fanns liksom inte på kartan att det skulle vara så svårt att bli gravid då jag blivit lätt gravid när jag var yngre. Hoppas ju att jag bara missat ÄL tidigare och att det är därför som jag inte blivit gravid, men inser också att det kan dröja ett bra tag även om jag lyckas träffa rätt dag. Börjar kännas mer och mer deprimerande att få negativt varje månad, får nästan ångest när det är dags att testa :(

• Too tiki

Är på ÄL 5 idag, hur är det för er andra? Har molvärk och igår hade jag halsbränna och mådde lite illa men inget mer. Hade halsbränna förra månaden också men inget illamående. Funderar på om mitt illamående kanske kan bero på att jag börjat med progesterall? Någon mer erfarenhet och progesteron här inne och ev. biverkningar? Använde krämen förra månaden också men blev inte illamående, däremot fick jag halsbränna och det brukar jag inte ha så jag tror att det hänger ihop med krämen.

Svar på tråden 40+ och gravid? Se hit!