• Libra1

Höstbebisar efter IVF 2016

CB1982 skrev 2016-08-04 12:09:52 följande:

Bebis här för sig väldigt mycket och jag kan få 10 rörelser på en minut lite då och då.

Det ut som gelé på magen när han håller på hehe...

Nu rör jag mig förvisso inte så mycket då jag får så ont. Kan vara därför som jag känner rörelserna så mycket.

På måndag öppnar äntligen hjälpmedelscentralen efter semester uppehåll. Ska försöka få någon form av hjälp för så att man åtminstone kan komma ut lite. Som det är nu så kan jag gå i 5-10 minuter sen har jag så ont att jag knappt kan lyfta benen.

På måndag ska jag även göra glukosbelastningstestet. Inget jag ser framemot. Då är det inte drycken i sig utan att behöva sitta ner på samma ställe utan att kunna lägga sig ner ibland som skrämmer mig.

Har ni gjort ert glukosbelastningstest ännu?

Jag har skaffat mig ett busskort så jag kan komma ut lite mer. Helt klart värt det!!! Har inte hämtat ut kryckor ännu. Men måste göra det innan vi ska till Ikea. Huu! Fasar för det.

Ska göra glukosbelastningen på tisdag. Vi har en säng att ligga i då man bör vara vilandes. Inget ni har på er MVC?
  • Libra1

Hur tänker ni med täcke och kudde till spjälsängen? Köpa nu eller avvakta? Många använder inte täcke utan bara filt.

• Libra1
    CB1982 skrev 2016-08-04 21:59:28 följande:
    Jag har ju kul och kan koll ut så men jag kan inte gå något direkt innan jag får så ont att jag inte kan lyfta benen. Kryckor hjälper inte heller för mig mer än att jag klarar kanske 5 minuts längre att gå.

Ikea brukar ha rullstolar man kan låna, gjorde vi sist vi var där.

På MVC där jag går så får man sitta i deras förföljer och läsa tidningar.

Hade egentligen velat slippa det men tror inte de skulle bli glada om jag ställde in det. I Helsingborg verkar alla göra dessa testerna.
    Jag hämtade ett par kryckor idag. Får se om de hjälper något. Rullstol på Ikea får det bli annars. :)

I region Skåne är det tydligen standard att göra glukosbelastningen. Fick tips om att ta med en citron.
  • Libra1
    Sally Cinnamon skrev 2016-08-05 08:47:35 följande:

Ingen rutinmässig glukosbelastning i Västra Götaland heller. Antagligen är det nåt man får göra om man uppvisat ngt annat symtom bara. Det verkar ju inget vidare så det gör mig inte så mycket :)
    Inatt vaknade jag med vadkramp för första ggn. Tog ett bra tag att häva. Googlade lite för jag minns inte vad ni sa om det, magnesium och stödstrumpor verkar vara grejen. Har slarvat med stödisarna den här sommaren men nu är de på igen!
    Lider med er som behöver kryckor och rullstol!! Är det fogarna som är så jävliga? Kram!

Vadkramp är hemskt!!! Det gäller att ställa sig upp direkt och stretcha vaden.

Magnesium har nog hjälpt mig för har bara fått det 2 ggr. :)

Fogarna ja! Hoppas kryckor kan hjälpa lite. Känns som alla tittar på en bara. Men busschauffören var snäll och sänkte bussen och man får sitta ner. Hi hi!
  • Libra1

Har ni börjat planera föräldrapenningen? Hur ska ni göra? Tycker det är så svårt. Visste inte att man bara fick 80% om man tog ut 7 dagar i veckan. Ska nog försöka klara oss på 5 så blir det fler dagar.

• Libra1
    Amie77 skrev 2016-08-07 12:08:02 följande:

Jag tog 6 dagar förra gången och tappade 8000 kr rent i månaden på det (har skrivit om det på din blogg, Libra1). Vill verkligen försöka klara det på fem dagar denna gång och kanske dryga ut helgerna med storebrors lägstanivådagar. (Annars får man ju inte ta ut lägstanivå förrän man tagit ut 180 på fp-nivå.)

Sen antar jag att man också kan spara genom att ta ut fjärdedelsdagar, halvdagar etc? Nån som har koll på vad som gäller för barnets första år här? Alltså, klarar man sig inte på fem dagar fp-nivå kan man dessutom ta ut lördagen som en fjärdeldels fp-nivå och få 5,25 dagar per vecka utbetalt. Har jag fattat det rätt? Höll aldrig på med sånt första föräldraledigheten.

Bra att veta också att brytdagen för FP är 20:e varje månad, om inte något ändrats, så räkna inte ut för 1-30 november om du vill veta ersättningen. En period är 21/10-20/11, en annan period är 21/11-20/12. Om man har knaper ekonomi kanske man måste räkna exakt antal dagar man får ut och då kan ju brytdagen påverka hur man tänker.

Tack för tipsen!!! Det verkar väldigt klurigt allt det där. Men man får väl testa sig fram.

Glöm inte att ni kan få 10% genom vissa jobb. Jag kan få via AFA. Fick det under min sjukskrivning också.
  • Libra1
    Pusheen skrev 2016-08-08 15:47:54 följande:

Fått lyssna på hjärtat första gången idag hos bm!

Hen förde ett himla liv och sparkade mest mot den där mackapären hehe

Alla besök inbokade fram till vecka 41 om det behövs.

Även ultraljud i vecka 32 och glukosgrejen.

Känns jättekul att det händer ngt och att det känns liite som att det drar ihop sig så smått

Fick även det där moderskapsintyget.

Har ju inte varit hos bm sen jag var i v 12.

Hoppas ni har en fin dag alla!

Oj! Det var ett långt glapp. Visst är det lugnade att få lyssna.

Börjar också känna att det närmar sig. Spännande och läskigt på samma gång. :)
  • Libra1

Den där glukosbelastningen är ju inte alls så jobbig. Tyckte det smakade söt lemonad. Det värsta är hungern nu. 15 minuter kvar!!! Mannen köpte lite frukost till mig att äta efteråt. Åh!

• Libra1
    CB1982 skrev 2016-08-09 12:31:48 följande:
    Nej det är inte drycken som är det jobbiga tycker jag heller. För mig måste jag riktigt illa då jag inte fick äta min frukost. Men värsta var att sitta för så länge och då ont i ryggen.

Jag hade också med mig en banan och en oatly dryck att ta direkt efteråt.

Såg allt bra ut?
    Vi har både en säng och soffa att ligga i så jag låg där och slappade med en filt och läste tidningar. Mådde också väldigt illa i slutet. Fick halsbränna.

Precis vad jag hade med mig och åt efteråt. :)

Tyvärr såg det inte så bra ut. Deras referensvärde är 8,9 och jag låg på 9,8. Så måste utesluta socker och snabba kolhydrater under två veckor och sen göra om det. Trist!!! Jag som är värsta gottegrisen. :-/
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016