• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

• Svar på tråden IVF mars/april
  • Sjöblomman
    zasu skrev 2016-04-29 12:28:55 följande:

Precis kommit hem efter ägguttag, 4 st blev det. Hoppas att allt går bra över helgen, återföring på måndag.

Härligt! Håller tummarna! Hur mår du?
  • Sjöblomman

Ett steg framåt... Fick brev från Karolinska om att de mottagit remissen från vår klinik. Nu är det bara 4-6 veckors handläggning innan nästa brev där de meddelar kötid... Nåja, snart är det sommar!

Ägnar mig väldigt mycket åt mig själv just nu. Säger nej till det jag inte vill, har bokat spabehandling tre veckor på rad och försöker återfå lugnet.

• celavie1
    Sjöblomman skrev 2016-04-29 10:31:14 följande:
    Uppenbarligen säger de ju olika om det.
    Knepigt! Jag tror jag fortsätter tills jag varit på ultraljud den 18 maj.
  • Emmet1976
    Sjöblomman skrev 2016-04-29 18:12:51 följande:

Ett steg framåt... Fick brev från Karolinska om att de mottagit remissen från vår klinik. Nu är det bara 4-6 veckors handläggning innan nästa brev där de meddelar kötid... Nåja, snart är det sommar!

Ägnar mig väldigt mycket åt mig själv just nu. Säger nej till det jag inte vill, har bokat spabehandling tre veckor på rad och försöker återfå lugnet.

Och inom en månad ringer du Vårdgarantikansliet (som jag även skrev i Sthlms-tråden) ;)
  • Emmet1976

Aldrig har dagarna gått sååå långsamt som nu. Inte ens när man var barn o väntade på jultomten. Inne på RD11. BIM +4 (Men det går ju eg inte att tänka så om BIM eftersom jag tillför progesteron)... Men ändå... Solen skiner, det är helg, semester med min älskade mamma nästa vecka, och bebishoppet är på topp.
    Önskar dig, kära ivf-syster, en fin helg!

• Emmet1976
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-29 06:48:11 följande:
    Japp. Man slutar efter 15 doser. Punkt.
    Jag håller med dig om att det är dumt, men samtidigt är det ju så att om man inte gått till graviditet innan så vet ju inte läkarna hur min kropp klarar det själv. Tanken är ju ändå att kroppen själv ska tillverka progesteron vid en graviditet.
    Men jag har helt klart tänkt tanken att fortsätta, då jag har Crinone hemma från första försöket som aldrig kom till ruvning. Men skulle aldrig göra något bara på känsla. Säger sjukvården att man inte ska, då litar man ju på det. Hade det varit så att det verkligen var så att man ökade chansen till att inte få missfall, då hade väl alla tagit det i början? Jag vet inte, men det känns ändå någonstans som att sjukvården väl måste göra vad de tror på. Verkar orimligt annars?
    Jag läste instruktionsbrevet igen från Sophiahemmet och där står det att vi som använder vaginaltabletten Lutinus (3 ggr per dag) ska fortsätta ytterligare några veckor med progesteronvehandlingen om TD visar positivt. Läkaren meddelar sedan när man ska sluta. Dvs 17 ruvardagar + några veckor ytterligare. Om man får neg på TD (17:de RD) så slutar man. Ungefär samma som min läkare sa på gyn som remitterade mig dit i samband med att jag använde Crinone och Pergotime, vilket inte funkade på mig.

Därför tycker jag att du ska ställa frågan med detta som underlag till din läkare. Vi använder ju båda progesteron så varför så olika behandlingar på "samma åkomma"? Jag är en vetgirig och nördig jäkel nämligen och vill veta haha. :)
  • Regnbågsdröm
    Emmet1976 skrev 2016-04-30 10:16:17 följande:
    Jag läste instruktionsbrevet igen från Sophiahemmet och där står det att vi som använder vaginaltabletten Lutinus (3 ggr per dag) ska fortsätta ytterligare några veckor med progesteronvehandlingen om TD visar positivt. Läkaren meddelar sedan när man ska sluta. Dvs 17 ruvardagar + några veckor ytterligare. Om man får neg på TD (17:de RD) så slutar man. Ungefär samma som min läkare sa på gyn som remitterade mig dit i samband med att jag använde Crinone och Pergotime, vilket inte funkade på mig.

Därför tycker jag att du ska ställa frågan med detta som underlag till din läkare. Vi använder ju båda progesteron så varför så olika behandlingar på "samma åkomma"? Jag är en vetgirig och nördig jäkel nämligen och vill veta haha. :)
    Jadu, det kan man fråga sig varför det är så olika. Men å andra sidan så tar vi ju olika läkemedel också. Jag har svårt att tro att de skriver ut extra än vad de har som standard bara för att man typ läst på familjeliv att de gör annat på andra kliniker. Däremot kanske jag kan få använda de som jag redan har hemma. Men skulle ju aldrig göra det om jag inte fått det sagt från kliniken. Det är svårt det här. För samtidigt vill jag typ göra så som du säger. Och fråga. Samtidigt är jag rädd för att de ändå blir sura på mig igen för att jag googlat igen (vilket de gett mig förbud från) och återigen inte litar på att de gör rätt. Samtidigt är jag ju rädd för att jag förstår för mig själv om jag får positivt och inte tar Crinone längre.
  • Lsaep

[quote=76582678][quote-nick]Emmet1976 skrev 2016-04-30 09:57:08 följande:[/quote-nick]Aldrig har dagarna gått sååå långsamt som nu. Inte ens när man var barn o väntade på jultomten. Inne på RD11. BIM +4 (Men det går ju eg inte att tänka så om BIM eftersom jag tillför progesteron)... Men ändå... Solen skiner, det är helg, semester med min älskade mamma nästa vecka, och bebishoppet är på topp.

Önskar dig, kära ivf-syster, en fin helg![/

Jag vet precis hur lååååångsamt tiden går och ena stunden känns det hoppfullt och nästa känns det hopplöst. Håller tummarna!

Ha en riktigt skön semester!

• Emmet1976
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-30 11:21:43 följande:
    Jadu, det kan man fråga sig varför det är så olika. Men å andra sidan så tar vi ju olika läkemedel också. Jag har svårt att tro att de skriver ut extra än vad de har som standard bara för att man typ läst på familjeliv att de gör annat på andra kliniker. Däremot kanske jag kan få använda de som jag redan har hemma. Men skulle ju aldrig göra det om jag inte fått det sagt från kliniken. Det är svårt det här. För samtidigt vill jag typ göra så som du säger. Och fråga. Samtidigt är jag rädd för att de ändå blir sura på mig igen för att jag googlat igen (vilket de gett mig förbud från) och återigen inte litar på att de gör rätt. Samtidigt är jag ju rädd för att jag förstår för mig själv om jag får positivt och inte tar Crinone längre.
    Jag ska fråga min läkare nästa gång jag är där varför läkare resonerar olika. :)
    Det var crinone jag tog tidigare även om det inte var ivf då utan bara Pergo så är det progesteron... Resonemanget var ju samma av mina två olika läkare även på dessa olika progesteronpreparat. Även de som kör progesteronkrämer slutar i regel inte tvärt av och fortsätter ofta i flera veckor efter positivt resultat. De är inte på samma klinik heller. Jag är bara nyfiken och har svårt att bara ta instruktioner utan att förstå varför. :)
  • Lotten
    Emmet1976 skrev 2016-04-30 10:16:17 följande:

I mitt brev står det fram till TD. Jag fick tidigt missfall och slutade på vår testdag. Ska också kolla upp detta. Vi har TD 9/5.
Svar på tråden IVF mars/april