Regnbågsdröm skrev 2016-04-29 06:48:11 följande:
Japp. Man slutar efter 15 doser. Punkt.
Jag håller med dig om att det är dumt, men samtidigt är det ju så att om man inte gått till graviditet innan så vet ju inte läkarna hur min kropp klarar det själv. Tanken är ju ändå att kroppen själv ska tillverka progesteron vid en graviditet.
Men jag har helt klart tänkt tanken att fortsätta, då jag har Crinone hemma från första försöket som aldrig kom till ruvning. Men skulle aldrig göra något bara på känsla. Säger sjukvården att man inte ska, då litar man ju på det. Hade det varit så att det verkligen var så att man ökade chansen till att inte få missfall, då hade väl alla tagit det i början? Jag vet inte, men det känns ändå någonstans som att sjukvården väl måste göra vad de tror på. Verkar orimligt annars?
Jag läste instruktionsbrevet igen från Sophiahemmet och där står det att vi som använder vaginaltabletten Lutinus (3 ggr per dag) ska fortsätta ytterligare några veckor med progesteronvehandlingen om TD visar positivt. Läkaren meddelar sedan när man ska sluta. Dvs 17 ruvardagar + några veckor ytterligare. Om man får neg på TD (17:de RD) så slutar man. Ungefär samma som min läkare sa på gyn som remitterade mig dit i samband med att jag använde Crinone och Pergotime, vilket inte funkade på mig.
Därför tycker jag att du ska ställa frågan med detta som underlag till din läkare. Vi använder ju båda progesteron så varför så olika behandlingar på "samma åkomma"? Jag är en vetgirig och nördig jäkel nämligen och vill veta haha. :)