• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • malre

Ja. Allt beror ju på hur man reagerar på hormoner. Jag var lättstimulerad och den här gången tog de ett beslut att göra äp tidigare för att minska risk för överstimulerinh. Det blev jag lite grann ändå, men det gick bra. De ändrade också äggmognadsspruta till suprefact.

Jag hade samma dos som första gången men fick flera blåsor. Kroppen reagerar olika från fång till gång. Man ska nog inte hänga upp sig på antal dagar heller, det blir vad det blir. Läkarna har koll med ultraljud och sånt.

manna86 skrev 2016-05-09 20:19:26 följande:

Jag blev informerad att det vanligtvis sker på dag 11-13 efter injektionsstart men att det kanske skilja sig åt beroende på hur storleken på blåsorna utvecklas (och att de helst inte lägger det på en helgdag). Fick definitivt besked på sista ul och det blev äp dag 13 (mensdag 15)

• Regnbågsdröm
    manna86 skrev 2016-05-09 20:19:26 följande:
    Jag blev informerad att det vanligtvis sker på dag 11-13 efter injektionsstart men att det kanske skilja sig åt beroende på hur storleken på blåsorna utvecklas (och att de helst inte lägger det på en helgdag). Fick definitivt besked på sista ul och det blev äp dag 13 (mensdag 15)
    Det går inte att säga. Alla är vi olika och kräver olika lång hormonbehandling beroende på hur vi svarar på den. Vissa tar ju hög dos. Andra låg. Vissa i få dagar. Andra i många. Helt unikt från person till person. Jag tar cirka 12 dagar maxdos från dag 1 tex.
  • stajlish
    Kvinna84a skrev 2016-05-09 12:14:07 följande:
    Lite blandade känslor idag.. För det första gjorde plocket galet ont denna gång vilket det inte gjort tidigare. Mår bättre nu och är endast lite öm. Många blåsor men endast 6ägg fick de ut så förhoppningen är låg just nu. Imorn får vi veta hur många ägg som är mogna och om något blev befruktat.
    Aj! :/ Det var inte roligt. Men va skönt att du mår bättre nu iaf. Usch, nu blev jag nästan nervös inför mitt kommande... bara för att man fick ett relativt smärtfritt första gången kanske de blir dubbelt åt andra hållet nästa.. :( 6 ägg är ju helt okej tycker jag! De var ju bra! Hoppas på fin befruktning på dom! Håller tummarna!
  • stajlish
    FruA78 skrev 2016-05-09 17:18:15 följande:

Nu ruvar även jag :) Allt såg bra ut och fick ett fint 8-celligt embryo insatt. Men det gjorde verkligen jätteont, höll på att svimma. Det som gick så bra med äggplocket. Men jag är lycklig nu att allt gått bra och att jag äntligen fått upp hoppet igen. Efter tre misslyckade inseminationer så försvann hoppet fram tills idag.

Fick reda på hur det gått med resten av äggen. Av 13 ägg var 10 mogna och 9 befruktades. Ett sattes in idag och 7 kommer att fortsätta att odlas till dag 5 för ev. frysning. Så det kanske kan bli någon blastocyst till frysen :)

Grattis till att ruva! :) Men mindre kul med smärtan :/ Oj, va bra! Bådar gott att ni får några till frysen.. iaf en! Alla man kan få dit är ju bra! :)
  • Minimasken

ag är inne i en orolig tid nu då vårt första ivf embryo inte ville stanna hos oss, jag fick invänta en mens innan det är dags att återinföra mitt frysta, men nu har jag enligt min beräkning gått över mens tiden med 5 dagar och undrar om det är normalt då jag är fri från hormonerna nu... Har någon mer varit med om samma sak?
    Vill bara att mensen ska komma nu så att vi kan återinföra snart!

Tog ett gravtest idag men det visar negativt så borde inte vara något i den stilen heller.. Tycker detta är fruktansvärt jobbigt

• Emmahedblom

Idag kom min mens, så imorgon är det sprutstart!! så taggad på att komma igång, är så jäkla positiv till det här!

• FruHolmli

God förmiddag.
    Sprutdag 8 blir det ikväll för mig.
    Var nyss på UL, ena sidan finns 3-5 fina ägg som mäter 14-15 cm. De önskar 18, så vi ska invänta blodprovsvar vid 14 innan jag får besked om ett nytt UL kanske skall göras torsdag eller fredag.
    ÄP blir troligt måndag. Om inte blodprov säger tidigare.

Ena äggstocken kunde de ej titta i för den lagt sig bakom tarmar(?) vanligt på vissa sa hon. Men hon skymtade snabbt 2 stora fina iaf.

Om ÄP blir på måndag är jag på sprutdag 14.
    Kort protokoll med 300 i 4 dagar och 225 sedan av menopuren. Kan bli dosändring sa hon idag.

Jag är lite nervös! ????

• Närärdetvårtur

Jag hoppar in här!

Imorgon ska jag ta första spruta inför mitt första IVF-försök (korta programmet). Ska bli skönt att äntligen få börja även om mycket känns läskigt, sprutor, äggplock etc. Efter 1,5 år av försök utan att lyckas på egen hand och en utredning som inte visat på att vi ska ha några problem så känns det bra att faktiskt ta nästa steg. Även om oddsen på ett IVF-försök är ca 30 % i normalfallen så kanske kanske hamnar jag bland dom 30%. Annars så får vi försöka själva igen under sommaren och köra fler IVF-försök till hösten igen.

Även om jag är spruträdd så tror jag nog att jag ska klara det bra att ta dom själv, men jag är väldigt nervös inför ett äggplock. Har ni någon erfarenhet, är det obehagligt, gör det ont?

Vi har knappt berättat för någon om våra problem att få barn då det är tungt och jobbigt, men här inne på familjeliv verkar det finnas ett enormt stöd som jag hoppas kunna få vara en del av!!

• Närärdetvårtur
    Emmahedblom skrev 2016-05-10 09:46:54 följande:

Idag kom min mens, så imorgon är det sprutstart!! så taggad på att komma igång, är så jäkla positiv till det här!

Min mens kom idag oxå, så vi sprutstartar samtidigt imorrn! Är det ditt första IVF-försök?
  • S1981

Hej! Jag är helt ny här men kändes som att stöd under denna resa av folk som verkligen vet hur det känns nog är skönt. Första ivf-försöket efter 3 års egna försök som resulterade i ett utomkveds i augusti med en bortopererad äggledare som följd. Jag har sprayat under 3 veckor och ikväll är det dax för spruta nr 6. UL i morgon (onsdag)

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj