• Svar på tråden Bim Juli 2016
  • lindgrenmaria91

Trodde jag hade ägglossning förra tisdagen, men börjar nog tro att den var tor-lör någon gång istället. Vi låg rätt mycket, så nu är det bara denna eviga väntan på om det tagit sig eller inte. Man vågar ju inte hoppas på för mycket :)

• Mammaresan
    Anonym (Alexandra) skrev 2016-06-27 21:33:00 följande:
    Jag tycker tiden runt ägglossning är den absolut värsta! Blir stressad och kan knappt koncentrera mig på jobb eller något alls, förutom att få till det... När ägglossningen väl är över och jag vet att det finns chans att det tagit sig, då känner jag mig lugn och förhoppningsfull. När mensen kommer blir jag väldigt deppig och nedstämd. Men att inte få till det vid ägglossning, det är det värsta och mest frustrerande! Som tur är händer det inte så ofta, men i och med att vi jobbar skift, så har vi inte alltid tillfälle.

Jag känner nog inte så mycket press när det kommer till att just ha sex men vi ses ju dagligen och väldigt mycket nu under sommaren jag och partnern så det underlättar. Men kvällarna har vi i princip alltid för oss själva när barnen somnat om vi inte planerar annat. Sedan kanske man inte alltid är sugen på sex men sex kan ju vara både en lång eller kort akt beroende på vad man känner för just den dagen. Flört

Men det är intressant hur olika det är! När det börjar närma sig ÄL känner jag att "jag bara är", det enda jag kan göra är att hålla koll och ha sex. Medan mellan ÄL och BIM då måste jag vänta... bara vänta och kan inte göra någonting alls. Väntan och tålamod är inte riktigt min grej, hahaha! Och jag har ändå två barn, men tålamodet med barnen är en helt annan grej. En graviditet och huruvida den är existerande kan jag övertänka några hundra gånger om tills BIM. Tungan ute

mammaresan.se - Om mammalivet och vägen till en 3:a
  • Mammaresan

När jag läser här om alla olik symtom både runt ägglossning, precis efter och precis innan mens kan jag tänka tillbaka hur det brukar vara för mig runt den tiden. Jag kan faktiskt komma fram till att det har känts väldigt olika från cykel till cykel och det är ändå ganska intressant observation när jag tänker på det! Då har vi inte försökt bli gravida och jag har inte reflekterat över det alls vid tidpunkten men så här när jag tittar tillbaka och ser på det i sin helhet kan jag se mer "klart".

Jag har haft allt från ägglossningar med jätte tydliga känningar till inte ett enda tecken av stickningar/dragningar/kramper. Jag har haft perioder mellan ÄL och BIM med jääätte ömma bröstvårtor och de flesta andra inte alls ömma. Det är ganska intressant och jag undrar vad det är som gör att man har olika symtom vid olika cykler? Vad är det som triggar igång att det blir så olika från cykel till cykel? Det är ju mer intressant kan jag tycka att observera cykler då man inte tänkt så mycket som man ofta gör när man försöker bli gravid. Det är verkligen jätte olika och jag antar att det inte finns några tydliga tecken på en graviditet innan BIM förrän ett plus dyker upp på stickan. Tungan ute Bara tankar som dök upp. Flört

• Mammaresan
    lindgrenmaria91 skrev 2016-06-27 23:16:51 följande:
    Trodde jag hade ägglossning förra tisdagen, men börjar nog tro att den var tor-lör någon gång istället. Vi låg rätt mycket, så nu är det bara denna eviga väntan på om det tagit sig eller inte. Man vågar ju inte hoppas på för mycket :)
    När har du BIM? Solig
    10oktober skrev 2016-06-27 22:48:45 följande:
    Tack! Och tack för peppen, haha! Det är fortfarande så nytt det här så jag tror att jag kommer lugna mig med tiden. Om inte annat så måste jag ju vänta i hela nio månader sen så två veckor ska jag väl klara ;) sen har jag semester nu medan mannen jobbar så då finns det ju gott om tid att tänka för mycket. Men håller mig sysselsatt med husrenoveringar och hundarna så gott det går :)

Jag kör också på "naturliga metoden" (visste inte ens att den hade ett namn). Inga äl-tester eller så utan bara hederligt bra sex runt ÄL :)

Ja, jag minns första gången det var dags. Jag gick som på nålar och kunde tänka på nååågot annat. Hahaha! Flört Skönt att du har lite att stå i med och kan lägga tankarna på. Kul att du och kör "naturliga metoden" som du kallar den. Solig

• Anonym (Alexandra)
    Mammaresan skrev 2016-06-27 23:28:35 följande:

Jag känner nog inte så mycket press när det kommer till att just ha sex men vi ses ju dagligen och väldigt mycket nu under sommaren jag och partnern så det underlättar. Men kvällarna har vi i princip alltid för oss själva när barnen somnat om vi inte planerar annat. Sedan kanske man inte alltid är sugen på sex men sex kan ju vara både en lång eller kort akt beroende på vad man känner för just den dagen.

Men det är intressant hur olika det är! När det börjar närma sig ÄL känner jag att "jag bara är", det enda jag kan göra är att hålla koll och ha sex. Medan mellan ÄL och BIM då måste jag vänta... bara vänta och kan inte göra någonting alls. Väntan och tålamod är inte riktigt min grej, hahaha! Och jag har ändå två barn, men tålamodet med barnen är en helt annan grej. En graviditet och huruvida den är existerande kan jag övertänka några hundra gånger om tills BIM. 

Vad skönt att du kan slappna av kring ägglossning! Ja, det är intressant hur olika man är Jag tycker som sagt det är väldigt stressigt, att se till att få till det vid rätt tidpunkt osv osv. . men efter en lyckad ägglossning och fram till bim, då känner jag att jag kan slappna av, för jag gjort vad jag kan...
  • Anonym (Alexandra)
    Mammaresan skrev 2016-06-27 23:41:17 följande:

När jag läser här om alla olik symtom både runt ägglossning, precis efter och precis innan mens kan jag tänka tillbaka hur det brukar vara för mig runt den tiden. Jag kan faktiskt komma fram till att det har känts väldigt olika från cykel till cykel och det är ändå ganska intressant observation när jag tänker på det! Då har vi inte försökt bli gravida och jag har inte reflekterat över det alls vid tidpunkten men så här när jag tittar tillbaka och ser på det i sin helhet kan jag se mer "klart".

Jag har haft allt från ägglossningar med jätte tydliga känningar till inte ett enda tecken av stickningar/dragningar/kramper. Jag har haft perioder mellan ÄL och BIM med jääätte ömma bröstvårtor och de flesta andra inte alls ömma. Det är ganska intressant och jag undrar vad det är som gör att man har olika symtom vid olika cykler? Vad är det som triggar igång att det blir så olika från cykel till cykel? Det är ju mer intressant kan jag tycka att observera cykler då man inte tänkt så mycket som man ofta gör när man försöker bli gravid. Det är verkligen jätte olika och jag antar att det inte finns några tydliga tecken på en graviditet innan BIM förrän ett plus dyker upp på stickan. Bara tankar som dök upp.

Ja, det är intressant faktiskt! Tänker att det kanske är som graviditeter, ingen är den andra lik... Mina graviditeter har jag allt från inte kännt av minsta lilla förrän jag kände rörelser i vecka 18, till att må skitilla, kräkas dagligen, utmattad, extremt ömma bröst osv. Ägglossningar har jag inte märkt att jag kännt av förrän efter 30. Men även det är konstigt, för några år sedan körde vi säkra perioder, just eftersom jag var så säker på min kropp... Hade sex EN gång ca en vecka efter ägglossningsflytningar och känningar. Blev gravid ändå!
  • Deni81
    Mammaresan skrev 2016-06-27 23:41:17 följande:

Jag har haft allt från ägglossningar med jätte tydliga känningar till inte ett enda tecken av stickningar/dragningar/kramper. Jag har haft perioder mellan ÄL och BIM med jääätte ömma bröstvårtor och de flesta andra inte alls ömma. Det är ganska intressant och jag undrar vad det är som gör att man har olika symtom vid olika cykler? Vad är det som triggar igång att det blir så olika från cykel till cykel? Det är ju mer intressant kan jag tycka att observera cykler då man inte tänkt så mycket som man ofta gör när man försöker bli gravid. Det är verkligen jätte olika och jag antar att det inte finns några tydliga tecken på en graviditet innan BIM förrän ett plus dyker upp på stickan. Bara tankar som dök upp.

Håller med helt! Jag har aldrig brytt mig om min ÄL någonsin förut, förutom att jag har varit mer sugen på sex då. Det har varit det enda tecknet. Nu analyserar man flytningar, känner efter stickningar, smärtor, ont i brösten eller inte. Jag har nog haft alla symtom! Tyckt att magen putat lite mer, bröstvårtorna förändrats, ja allt! Så nu blir det till att slappna av, för jag tror faktiskt inte man märker någonting förrän mensen är sen. Jag kommer inte testa något mer heller, förrän mensen är rejält sen. Jag tror det är nyttigast för ens psykiska och fysiska hälsa och för förhållandet!
  • Kynisen

Kom på att jag behöver ju ändra i bim listan då den nedrans mensen dök upp :(

Bim 20/7 31 år F3 B4 (B1 för sambon)

Tack :)

• Milie

Någon mer som ammar? Jag trodde att bara mensen kom igång så skulle inte amningen påverka, men det gör den. Det är ju helt 100% vetenskapligt konstaterat att hormoner som frisätts vid amning motverkar LH men efter en viss tid och när mensen ändå kommer igång så ska det ju fungera ändå. Det som sker för mig är att ägglossningen kommer mycket senare, men mensen förskjuts inte. Lutealfasen blir alltså bara några dagar = omöjligt för ägget att hinna fästa.

Just nu håller jag tummarna att enbart kvälls-/nattamning ska gå bra. Att avsluta amningen som hon älskar för att jag vill ha ett syskon känns inte okej.

• lindgrenmaria91
    Mammaresan skrev 2016-06-27 23:46:35 följande:

När har du BIM?

6-8 juli, men eftersom min senaste "mens" var ett missfall så vet jag inte helt hundra. Men det är i alla fall dag 30-32 i cykeln, brukar ha runt 30 dagar i vanliga fall.

När har du?
Svar på tråden Bim Juli 2016