Vilka namn är lågstatusnamn?
Ja, precis, vad anser ni vara lågstatusnamn? Eller whitetrash namn? Berätta gjärna varför!
Ja, precis, vad anser ni vara lågstatusnamn? Eller whitetrash namn? Berätta gjärna varför!
Är det någon som vet varför det är accepterat att heta Carl med C men inte Cevin med C? Är det enbart för att folk stavat Carl med C så länge?
Är det någon som vet varför det är accepterat att heta Carl med C men inte Cevin med C? Är det enbart för att folk stavat Carl med C så länge?
Det går ju inte att undgå att se vissa samband, om man har mycket att göra med barnfamiljer. Sedan finns det även statistik och forskningsrapporter som stöder att olika socioekonomiska grupper väljer olika namn.
Överklassen t.ex. (med få undantag, sådana som de själva kallar "familjens svarta får) brukar återanvända samma släktnamn generation efter generation. Äldste sonen döps efter farfar, andre sonen efter morfar, äldsta dottern efter farmor, andra dottern efter mormor. Jacob-Marcus-Peter. Johan-Magnus-Fredrik. Sophie-Charlotte-Louise. Det är en handfull pojknamn och en handfull flicknamn som går runt sekel efter sekel, och Elvis, Tommy, Sonny, Liam, Neo, Nemo, Melissa, Nessie, Zue-Ellie, Jasmine, Sväva och Tindra kommer aldrig in där.
Medelklassen använder inte heller WT-namnen, men de brukar inte vara så släktbundna som överklassen, utan väljer mellan ett större antal namn som de anser vara passande. Det kan vara samma typ av namn som överklassen, men det kan också vara sådana som är moderna för tillfället - dock inte i arbetarklassen eller WT. Ett exempel på sådana namn som var väldigt vanliga i medelklassen under ett par decennier nyligen (men inte nu längre verkar det?) var enkla allmogenamn som Alfred, Albin, Efraim, Lina, Elin och Moa. Dessa namn skulle WT aldrig ta för att de klassar dem som "gamla" och "ocoola".
Jag hade egentligen inte tänkt bry mig, men måste ändå kommentera. Hur kan intresset för s.k. WT aldrig upphöra? Jag blir genuint förvånad - och trött på att man lyckas skapa nya trådar på samma tema hela tiden.
Vilket är syftet egentligen? Att få små barn att må dåligt över sina icke självvalda namn och ge dem stämplar som de kanske inte förtjänat, eller föräldrar att må dåligt över att de namn de valt till sina egna barn? Finns det verkligen folk på FL och i verkliga livet som tror att föräldrar medvetet satt sig ned och tänkt att "Nej nu jävlar ska vi välja det fulaste förbannade namn vi kan komma på till vår unge så att hen blir garanterat retad resten av livet".....? Jag förutsätter att man valt ett namn som man själv gillar och/eller har anknytning till. Om det så är Muhammed eller Lisa eller Eugene.
Dessutom vet man ju redan om man har varit med på FL ett tag vilka namn som kommer att dyka upp som "exempel på WT", så varför behövs det fler trådar i ämnet? Jag VET efter X antal år på sidan att namnet Chevin (med en fantasistavning som jag aldrig har sett i verkligheten) finns med, liksom Novali, Tuvali, Dexter, Nova, Tindra.... osv. Så där. Då är detta avklarat.
Och fortfarande- varför bryr man sig om andras namn. Varför?!?!?
Jag själv har världens mest porriga förnamn, och det hade säkert klassats som WT om mina föräldrar hade hängt på FL på 70-talet. Min pappa älskade namnet, så det fick jag heta. Har inte hindrat mig ett dugg i livet bara för att jag heter typ "Stefanie". Det är inte namnet som gör en till en person utan ens agerande och ambitioner. Jag är närmare 40 år nu och känner gott om folk som heter Olof och Tomas och Agnes också som varit totalt värdelösa i allt och idag är arbetslösa eller jobbar som bilmekaniker med noll ambitioner, men dessa namn ser jag sällan på WT-listor.
Mina egna barn är säkert också klassade som WT av någon (fast jag aldrig har sett just de namnen på listorna), men eftersom min make och jag är av utländsk härkomst så är de namnen naturliga för oss och självklart de vackraste namnen vi kunde komma på till våra döttrar. Vi valde dem inte för att vara trendiga eller udda eller sticka ut, det gör vi tillräckligt redan med vårt efternamn.
Snälla låt detta bli den sista uttjatade tråden om WT. Det gynnar ingen att vi får små Luna som växer upp i Sverige och mår skit över sina namn för att s.k. vuxna har åsikter om namnet.
Tråkigt att någon här tyckte Engla (Ängla?) är ett lågstatusnamn. Engla är för övrigt ett gammalt svenskt namn och inget nytt påhitt. Min son heter Elton vilket också borde vara ett wt-namn då det är internationellt. Varken jag eller barnens far är lågutbildade.
Varför ska man placera in folk i fack efter namn? Bättre kan vi!