• Tiiffany

IVF med start i september 2016

Akira Öken skrev 2016-08-04 21:51:35 följande:

Hej Regnbågsdröm, Sjöblomman och FruA78! Vad roligt att det finns några som ska gå igenom en liknande process som vi!

Vi går på Karolinska i Huddinge och det är första gången för oss. Jag är inte så bevandrad inom området, även om jag har läst en del. Har exempelvis inte koll på alla förkortningar. FET? 

Hej!

Min remiss skickades för IVF 30/5 och jag fick brev i juni eller juli att jag står i kö och att väntetiden är mellan 6-8 månader. När skickades din remiss och när fick du gå på första besök? :) 

• Tiiffany
    Akira Öken skrev 2016-08-05 12:24:19 följande:
    Hej Tiffany! Gå inte på det där om att det är kö. Ivf ingår i vårdgarantin och ni har rätt att få hjälp inom tre månader. De är egentligen skyldiga att informera om det. Du hör av dig till mottagningen eller kansliet för vårdgaranti för att åberopa vårdgarantin. Har mottagningen kö och saknar möjlighet att hjälpa er ska de ombesörja behandling hos annan vårdgivare.

Hej!

Jag står i kö i Huddinge. Hur gjorde du? När skickades remissen och när fick du ditt första möte med dem? 

• Tiiffany
    Sjöblomman skrev 2016-08-05 12:39:34 följande:
    Men om du står i kö i Huddinge så stod det på pappret som ni fick hem gällande kötid. Längst ner står det att ni har rätt att använda er av vårdgarantin och att du då ringer till Vårdgarantikansliet på tel:08-123 134 00, 7:00-12:00.
    Jag vill göra IVF i huddinge. Säger jag bara att jag vill åberopa vårdgarantin och få tid för IVF så fort som möjligt? :p 
  • Tiiffany
    miamarina84 skrev 2016-08-05 12:51:47 följande:
    Sahlsgrenska hade en kortvarsellista så kolla om din klinik har det. Och ställ upp dig på listan. Jag kom in två månader snabbare genom den ;)
    Ja jag får kolla upp det. Dem är tillbaka nästa vecka så ska verkligen trakasera telefonen :D 
  • Tiiffany
    Akira Öken skrev 2016-08-05 13:36:39 följande:
    Precis!
    Men gäller de inte bara andra kliniker då? 
  • Tiiffany
    Akira Öken skrev 2016-08-05 13:40:50 följande:
    Men, om de erbjuder annan mottagning och ni tackar nej så gäller inte vårdgarantin längre. Dock blir det mycket dyrt för dem att betala för behandling på annan mottagning. När vi åberopade vårdgarantin "dök det upp" ett återbud bara efter några dagar... ????
    Håller tummarna för samma tur! Orkar inte vänta längre 
  • Tiiffany
    Sjöblomman skrev 2016-08-05 14:18:23 följande:
    Nej tyvärr. Vill du göra IVF i Huddinge så får du snällt vänta ut kön.
    Vårdgarantin kan däremot hjälpa dig med tid hos två privata kliniker som de samarbetar med.
    Jaha okej. Jag kommer iaf ringa på måndag och be om att få stå på återbudslista. Hur lång tid tog det för dig att få komma på första mötet? 
  • Tiiffany

[quote=76860187][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-08-06 17:30:10 följande:[/quote-nick]

Haha oj. Ja, det förstod jag. Råkade bara citera fel person, sorry. Men hon som skulle ha svaret ser det förhoppningsvis också

[/

Det är väldigt nära mig samt att jag under arbetstid kan smyga dit för rutinkontroller. Ingen på jobbet vet om detta och vill inte heller att någon vet. Har svårt att ta flera lediga dagar ;/

Kanske inte ska ha så bråttom ändå för jag misstänker att jag kommer behöva genomgå lapraskopi

• Tiiffany

[quote=76860322][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-08-06 18:30:47 följande:[/quote-nick]

Okej. Jag rekommenderar dig att berätta för någon på jobbet. Det underlättar så mycket i processen. Man inser det när man försökt hålla det inom sig för länge.. för mig funkade det inte alls. Men jag jobbar rätt tätt med mina kollegor och vi är inte så många. Du kan ju sjukskriva dig när du behöver iväg. Det gör alltid jag.

Vad är lapraskopi?

Lapraskopi är en operation under narkos där dem för hål i magen för att titta i buken om det tex finns cystor eller endometrios

• Tiiffany
    Sjöblomman skrev 2016-08-07 14:32:37 följande:

Snälla! Bli måndag! Jag vill ringa kliniken.

Jag känner samma sak!!! 
Svar på tråden IVF med start i september 2016