Jaha förstår jag lite bättre. Jag väntar på kallelse fortfarande. Har stått i kö sedan 30/5 och åberopade vårdgaranti början av augusti så jag ringer och är på vårdgaranti kansliet. Idag sa hon på tel att Huddinge inte gett klartecken än på vårdgaranti pga att dem började jobba igen 8/8. Har mailat och även ringt Huddinge för att pusha på lite. Dem kommer ringa mig på måndag så får se var dem svarar. Beräknad mens är idag så vore skönt att få börja behandlingen vid septemer mensen
Filli89 skrev 2016-08-19 12:49:45 följande:
Långa innebär att man får sputor/nässpray för att nedreglera och stoppa kvinnans egna hormoner dvs östrogen för att sedan starta med äggstimulerande sprutor som gör att fler än ett ägg blir moget
Korta protokollet hoppar man över nedreglering utan börjar direkt på att stimulera ägglossningen, sen tillsätter man en extra spruta sista dagarna för att motverka att folikerna ska spricka. Förutom det går korta protokollet mkt fortare, upp till två veckor respektive 4-5 för långa. Det som avgör verkar dock oklart. Vissa klinker har som standard att ha kort/lång. frågade dock läkaren på ivf klinken och hon sa att det finns inget som tyder på att långa skulle ge bättre resultat, och korta är smidigare och att man hinner med fler patienter åt gången. Men man vet ju aldrig. Har läst tex om de med endometrios brukar nedreglera o eftersom jag har det så frågade jag men hon tyckte inte att det spelade roll.
Vilken ska du köra på?