• Regnbågsdröm

IVF med start i september 2016

Sjöblomman skrev 2016-08-09 00:15:19 följande:
    Nej, jag fick mens i torsdags. Men kliniken öppnade efter sommarsemestern igår (måndag), så det var först nu jag kunde ringa och få tid för synarela.
    Spraystart blir 24/8, blodprov för att kolla nedregleringen 7/9 och sen får jag se vad det provet säger.
    Äntligen en plan! Och kul att vi är nära.
    Jaha, du menade så. Vi ringer alltid in på en telefonsvarare, sen får man svar via brev om man får börja eller inte. Men då ligger vi som sagt ändå rätt lika. Det gillas Kram till er!
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-09 10:44:59 följande:
    För mig hade Huddinge typ världens längsta kö 7-9 månader sa de. Så med vårdgarantin hamnade ja på st Göran inom en månad, så de kanske är lite olika men ja föredrog von Linnea i Uppsala för ja hört så gott om de lr st Göran ändå för de är tio minuter från mig och väldigt bra kontinuitet där tillskillnad från Huddinge vad ja fick höra från en kompis, hon sa hon hade olika läkare för varje besök och män hade hon oxå haha skulle inte klara det. Hur tycker du det var där?
    Men alltså. Förlåt om jag låter hård nu - men det är alltid bra att bilda sig en egen uppfattning. Lyssna inte för mycket på vad vänner säger om olika kliniker. Kanske tycker du precis tvärtom ändå?

Sen det här med olika läkare. Det blir så under IVF. För det första så behöver de allra flesta göra fler än ett försök. Sedan är det många kontroller, ultraljud, plock, insättning osv. Det finns nog inget ställe där man kan få samma läkare genom allt. Det verkar omöjligt.

Och vad menar du med att du inte skulle klara män? Manliga läkare menar du? Är det så du menar så får du nog ta och vänja dig vid om du ska kunna gå igenom detta
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-09 11:43:01 följande:
    Du låter inte hård dock var det hennes synpunkt på klinken så att så allvarligt är det ju inte, ja tog det som kom först, och hade Huddinge dykt upp först så hade jag tagit det för ja vill ju ha barn i slutändan. Hennes synpunkt kom dessutom efter ja börjat på st Göran så de gjorde ingen effekt så utan det var bara bra o höra andras åsikter. Sen så har ju olika klinker olika rykten och det får man ju inte blunda för även om man inte ska lita på rykten alltför blint.

Ja håller tyvär inte med dig gällande att man ska ha olika på alla besök. Ivf är en känslomässig process i sig. Att man sen ska ha hundra olika läkare på de, som knappt känner en lr vet ens historia känns lite väl okänsligt tycker jag, för man behöver de där känslomässiga stödet och att bilda en relation och tillit till sin läkare vilket man inte kan göra om man får en ny varje gång, och dessutom så vet jah med säkerhet att när en läkare "känner dig" och din man på en lite mer personligare plan så gör de det där lilla extra för att ni ska lyckas, till skillnad från en som aldrig träffat dig förut som bara gör de som finns på papper och inget mer med det, så just df är kontinuitet något viktigt för mig sen kanske du ser annorlunda på saken, och på st Göran har ja gjort ivf två gånger denna gång min tredje o ja har haft samma ALLA läkare inför varje besök för de är endast tre läkare som jobbar där.

Gällande att ha manliga läkare så är alla olika. För mig är det obekvämt att ha en man som ska in mellan mina ben.OM jag har valet så vill jag helst ha en kvinna, men som sagt alla är olika i vad de är bekväma med så vi får väl Agree to dissagree som de så fint heter.
    Du missförstod nog mig lite Jag tycker absolut inte att det är bra med olika läkare varje gång. Verkligen inte. Snarare tvärtom. Jag håller med dig där. Det borde inte vara så. Däremot tror jag det är extremt svårt att lyckas få samma läkare hela tiden. Ni har nog verkligen bara haft tur som har fått det. Eller så är det olika på olika kliniker helt enkelt. Hos oss är det aldrig samma som utför ultraljud som gör äggplock tex. Har gjort tre plock och har haft olika läkare vid varje plock. Har haft samma läkare vid några ultraljud, men har garanterat gått till över 5 olika under våra tre försök. Alla har nog visserligen lärt känna oss där i alla fall under den här tiden Det där med att de skulle hjälpa en mer för att de känner en, det vet jag inte om jag håller med om. Jag har svårt att bli gravid oavsett. Tyvärr finns det nog inget mer en läkare skulle kunna göra för att vi skulle lyckas. Ofrivillig barnlöshet är ju som det är. Klart det är viktigt med bra läkare, men jag tror inte jag har större chans att bli gravid för att jag träffar samma läkare än om jag träffar olika. Faktiskt. Dessutom har vi ju lärt känna alla ändå som sagt

Gällande manliga läkare så förstår jag nog inte det där. Men vi är alla olika, precis som du säger Jag har nog mest svårt att se hur man ska kunna ta sig igenom både IVF-processen och förhoppningsvis en hel graviditet och förlossning utan att gå till en manlig gynekolog.
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-09 16:33:34 följande:
    Aha! Ja, på Sophiahemmet ringer man och lämnar sitt nr och sen ringer de upp för besked samma dag. Skönt då jag ofta känner mig nervös och vill få saker bekräftat.

Kram tillbaka!
    Det är verkligen bra att de gör så. Hade önskat att vi hade samma system här nere.
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-09 17:20:51 följande:
    Ja klinker är olika, ja har som du säger haft det bra. Har haft samma läkare på alla ul/äggplock och insättning så ja e väldigt nöjd. När jag säger att läkare som känner en mer personligt skulle göra mer för en menar ja självklart inte att den kan hjälpa en med en eventuell graviditet för jag anser inte att det ligger i deras händer, däremot menar jag att de är villiga att hjälpa mer på så sätt att de är villiga o lyssna på olika alternativ som kan vara hjälpmedel, tex vissa läkare är väldigt nonchalanta och lyssnar inte på vad man säger tex om man skulle vilja prova sig fram med olika preparat som skulle kunna hjälpa embryot att fästa, men dessa saker vet du säkert mkt väl om att de finns sånna när man kommit in i så lång process som ivf.

Jag förstår inte hur du anser att man inte klarar Sig utan en manlig gyn, jag är 26 och har aldrig varit hos en manlig gyn brukar t.o.m få förfrågan om det är okej med en man o då har ja avböjt och fått en kvinnligt för alla är som sagt inte bekväma med en om man har valet och inte svävar mellan liv lr död så att säga . Så man klarar sig hur bra som helst vetja. Det är inte så stort problem som du målar upp det i att vara, min process har hittills gått hur bra som helst alla gånger på den fronten, och då har ja gjort x antal Gyn undersökningar/laparscopi och allt vad man kan tänka sig.

Aja nu struntar vi detta och hoppas på att det går undan för oss alla här inne denna gång.

Hade ul idag! Processen går segare än sist trots att ja tar samma sprutor med samma styrka. Sist tog d 6 dagar nu är ja inne på en vecka och de va inte tillräckligt mogna för äl sprutan, ska tillbaka på fredag så antar att insättning blir först nästa vecka. Hur går det för dig?
    Nej men jag menar mest att det känns lite krångligt? Och lite diskriminerande att säga nej till någon som ska utföra sitt jobb? Men har det gått smidigt för dig hittills så är det ju bra Jag tror mest att det blir svårt i längden. Finns ju minst lika många män som kvinnor som jobbar inom sjukvården. Och är man då en sådan som måste gå till gyn ofta (vid IVF då tex) så känns det som att man verkligen bara skulle ha tur om man lyckas få samma kön hela tiden. Om man nu bryr sig om det så att säga.

Tråkigt att det går segare för dig nu. Men det kan vara lite olika. Jag är själv vad vid att spruta länge då jag är extremt svårstimulerad. Men hur stora var de nu då? Hoppas de växt till sig bra till på fredag, så blir det nog plock i början på nästa vecka för er då Jag börjar på synarela nästa vecka. Kör ju långt protokoll så det är nedregleringen jag börjar med om en vecka exakt
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-09 19:15:20 följande:
    Svårt o säga att det är diskriminering många kvinnor vill inte ha manliga Gyn just för att det gäller ens privata delar. Jah tror inte jag är ensam om det. Det är ju även detsamma inom äldre omsorgen många vill inte ha män som kommer o ska tex hjälpa en äldre dam med hygien osv det är ju förståndigt, Sen är det ju olika lägen gäller det liv o död funderar man ju inte på var hjälpen kommer ifrån. Går man till läkaren o vill ha hjälp med allmänna saker som inte är intimt skulle man kanske se det som diskriminerg om man tackade nej till en pga kön det kan jag förstå.

Aah ja hoppas att det blir att ja får äl sprutan på fredag och äp och insättning nästa vecka isf, känns så utdraget annars. Jag har gjort långa protokollet en gång utomlands kändes som en evighet dessutom nedreglerades man med sprutor så de va lite så där men tiden går fort ska du se, på vår klinik gör de bara korta och de fryser endast ner blastocyster o de känns lite halvt bra om man inte skulle lyckas med det, sist fick vi ut 11 ägg. Två tomma, en tillbaka, en till frysen och resten slängdes för de blev aldrig några blastisar, de tycker ja är synd.
    Okej. Ja vi tycker olika om det där helt enkelt. Så vi släpper det, det är nog lika bra

Ja men på vår klinik fryser de också bara vid blasto. Därför får vi aldrig något till frysen. Å andra sidan är väl det kanske vettigt. Att frysa på dag 2 gör ju att många fler skulle få sämre ägg till frysen. Blastocyster har ju ändå klarat sig till ett längre stadie, så jag kan ändå köpa varför de gör så. Sen är det ju för jävla jobbigt att behöva göra flera äggplock. Men det är ju som det är. Jag hoppas att vi båda lyckas den här gången <3
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-10 18:05:53 följande:
    Aah de är väl de som är de tråkiga med fem dagars att man kanske aldrig får något till frysen, dessutom är inte all forskning överens om att 5 dagars skulle ge större chans för en graviditet. Fick 3 dagars vid ET som ledde till graviditet och 5 dagars vid fet som det blev minus på så de är lite klurigt. Ja hoppas i alla fall att alla som vill ha barn får det <3
    Ja men absolut, visst är det så. Det finns inga garantier för någonting. Jag hoppas att mina tvådagars ska bli något den här gången. Räknar aldrig med något till frysen, då jag har så få ägg. Är glad om jag får något tillbaka alls.. Men den här gången måste det faktiskt lyckas. Så är det bara. <3
  • Regnbågsdröm
    Silo skrev 2016-08-11 02:42:21 följande:

Hej,
    Ska förmodligen få köra igång vårt andra IVF försök nu i september efter ett misslyckat IVF och FET. Fick endast ut tre ägg den gången och då blev de ett in och ett till frysen då de sista inte var tillräckligt bra. Den här gången blir de nog ökad dos och kanske nedreglering innan.
    Har endometrios och läkaren kanske vill göra ännu en operation innan vi sätter igång igen, men de hoppar jag gärna över. Vill bara komma igång igen nu efter sommar uppehållet..

Välkommen till gruppen! Känns som att du har rätt bra kvalitet på de få äggen då ändå. Det är härligt att höra! Eftersom du fick ett in och ett till frysen. Jag håller tummarna för ert andra försök!
  • Regnbågsdröm
    Tiiffany skrev 2016-08-13 09:20:16 följande:

Gör ÄP jätteont?

Såklart olika hur man upplever det. Men nej, det ska inte göra ont. Du får stark smärtlindring. Jag sa aj en gång vid mitt första plock och då fick jag bara mer morfin. Oroa dig inte, för de allra flesta är det ingen fara
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-13 22:18:44 följande:

Herregud värsta dramat här. Skulle tagit ovitrielle 20:30 så bad mannen hämta den till mig på jobbet. Ja tror hela tiden att han hämtat allt o att ja har d i väskan. När de är dags att ta sprutan så finns inte nålen, jobbar 40 minuter från mitt hem och var mitt i arbetspasset. Maken hämtar den med bil o ja tar den 45 minuter senare o de känns som halva innehållet inte kom med. Hemskt får se hur detta går lr om de blir plock överhuvudtaget på måndag.

.. Antar att du redan fått tag på kliniken och fått ett svar?
    Men alltså.. Måste även kommentera en annan grej.. 45 minuter säger du? Sprutan ska vara i kyl. Att ha den ute i 45 minuter är inte heller bra. Den ska tas direkt när du tagit ut den ur kylen. Menar du att du hade den ute i 45 minuter eller missuppfattar jag nu?
Svar på tråden IVF med start i september 2016