• Regnbågsdröm

IVF med start i september 2016

Olidligaväntan skrev 2016-08-30 14:13:14 följande:
    Det kändes lite grann i början av själva plocket. Men jag tror det beror på att bedövningen inte hade hunnit tagit helt innan han började, för sen kände jag inget. Det gick bra och snabbt.

Jo 3 ägg är ju alltid nått, men hade trott att det skulle bli fler så jag blir så stressad över detta nu.
    Jag förstår stressen. Men försök att hålla ihop. Har du tur är alla tre äggen mogna och kanske blir också alla tre befruktade? Då ligger du helt plötsligt bra till! Och som många säger, det behövs bara ett ägg!

Jag har själv fått ut olika antal varje gång. Mellan 4 och 8. Men VARJE gång har det varit fyra som varit mogna. Så det har liksom kvittat om jag fått ut 8 eller 4 ägg. Har haft samma antal ändå i slutändan. Och alltid 3 befruktade. Så man ska inte stirra sig blind på antal. I början är det lätt att man gör det. Jag som har gjort detta tre gånger innan vet lite mer hur det funkar. Tredje försöket när vi fick ut 8 så visste jag från början att alla omöjligt kunde vara mogna. Nu tänker jag att allt över 4 mogna är en enorm bonus för mig!

Kram! Håller tummarna för er!
  • Regnbågsdröm
    avin78 skrev 2016-08-30 23:02:22 följande:

Jag har också tre gånger per dag,

Det bra att man veta,

Idag ringde jag till RMC , och frågade, de sade ingen om timmarna mellan, men det tror jag också är viktig att man tar samma timmer i mellan,

För sprutar också , det ska bli bätter kanske man gör på samma tid varje kväll,

Konstigt att de inte sa någonting om det. Men du kanske inte uttryckligen frågade?

Sprutan ska man ta på kvällen. De allra första tror jag är så i alla fall. Samma tid varje kväll.
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-31 10:50:07 följande:
    Jag tar synarela på morgonen och kvällen, alltså bara två gånger om dagen. Runt 6-7 på morgonen och kvällen.

Sprutan har jag fått order att ta mellan 21:00-23:00 på kvällen.
    Ja men du tar ju bara två gånger då, så då blir det ju morgon och kväll skulle du ta en tredje gång skulle du ju då inte ta den typ en timme efter den första Man delar ju upp den över dagen. Mitt första försök tog jag den dock 8, 12 och 20. Men då sa kliniken åt mig att dela upp det bättre. Så då blev det 15 och 22 istället
  • Regnbågsdröm
    avin78 skrev 2016-08-31 21:34:40 följande:

Det är mitt tredje ivf, jätte konstig, andra ivf ,puffat alla tre på en gång ,

Menar du att du tagit alla sprayningar på samma gång? Tar du synarela? Låter jättekonstigt. Aldrig hört om någon som gör så. Men har de sagt det på din klinik så lita på dem
  • Regnbågsdröm
    avin78 skrev 2016-08-31 23:12:00 följande:

Alla tre ggr synarel på en gång,

Men föreigår ringe jag och frågade, det är jätte konstig att gg/dygn om spray, men hån sa ingen om timmarna mellan,

Förstår inte riktigt vad du menar. Men det låter minst sagt konstigt att du skulle ta sprayen tre gånger precis samtidigt, så
    Att säga.
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-09-01 21:04:32 följande:
    Det känns verkligen skit denna gång. Denna gång kändes värre än mitt MF av någon konstig anledning mår ja så himla dåligt denna gång. Hela denna dag känns grå o dyster. Trots att alla frys embryon känns det just nu som att d aldrig kommer funka ändå för hela min kropp har känts att vara ur balans sens MF. Bokade tid hos gyn idag som ska kolla mina hormoner om ja har några rubbningar osv innan jag gör något frys försök för det blir ändå inte förrän oktober inför nästa mens.

Gällande hur man klarar denna sorg så har jag ingen metod. Orkar inte prata med terapeuter för det känns inte som att någon kan hjälp mig. Min man är mitt stöd och han är min pelare i detta fall som tar upp mig när jag faller. Igår bad han mig att lova honom 2 saker 1 att aldrig tvivla på hans kärlek 2 att komma till honom varje gång jag blir nere så vi kan prata ut. Så det är mitt stöd.

Vad gäller embryo donation, äggdonation, adoption så kommer jag inte kunna ta någon av de utvägarna. Glad för de som kan de då ja anser att de har mer möjligheter men för oss finns inte något av det på kartan, så ja är ju helt klart mer begränsad för att dessa försök ska lyckas. Har dessa i frysen och färsk försök och om de blir embryo till frys försök kvar. Har lite mer fajt i mig. Tänkte gå all in med akupunktur oxå. Nu ska ja ta en paus i en månad dock.

Vi reser om två veckor så de ska bli skönt att få denna paus. Lycka till alla fina som skrivit och gett stöd<3 finns kvar i tråden och om de finns flera som de inte går vägen för kan vi fortsätta stödja varandra men ja hoppas att de blir pluss för alla.
    Lider med er Filli, så tråkigt. Gråt ut, sen orkar ni igen. Du har lyckats bli gravid en gång, det är ett bevis på att du kan!

En fråga, varför går inte äggdonation för dig? Jag tycker inte du ska ge upp än, särskilt inte eftersom du faktiskt kan bli gravid. Men undrar vad du menar med att det inte går.
  • Regnbågsdröm
    vinterbebis12 skrev 2016-09-01 20:11:52 följande:

Den sista delen var alltså en fråga till er alla.

Tatami: stort grattis! Nu håller vi tummarna och hoppas tider går fort. Ska du göra ett första VUL i v 8?

Avin78: man ska spraya Synarela 2 ggr per dag, helst med 12 timmars mellanrum.

Vissa sprayar tre. Jag har alltid haft tre gånger om dagen fram till sprutstart.
  • Regnbågsdröm
    vinterbebis12 skrev 2016-09-03 12:41:06 följande:

Filli: inser att halva mitt inlägg till dig häromdagen föll bort. Ville skriva att du verkar ha en fin man som ger mycket stöd. Skönt! Stor kram

Det är väl minst lika jobbigt för honom? Jag tänker att det vore himla tragiskt om man inte får stöd av sin partner. Blir lika förvånad varje gång jag hör om folk som inte verkar vara ett team i behandlingen.

Kärlek till alla <3
  • Regnbågsdröm
    vinterbebis12 skrev 2016-09-03 22:24:35 följande:
    Har inte skrivit att det inte är jobbigt för honom, reflekterade bara över att han verkade vara väldigt stöttande.
    Ja, jo. Jag menade mest att för mig känns det självklart och inget man ens borde reflektera över.
  • Regnbågsdröm
    finee skrev 2016-09-03 22:39:32 följande:
    Nu tänker du nog ganska normativt. Det behöver inte alls vara lika jobbigt för båda parter. Har ett kompispar som gjort IVF (de har en son nu). Det var mest han som ville ja barn, hon var ganska ok med att det inte blev några barn på den "traditionella" sängkammarvägen, men eftersom hans barnönskan var så stark så gick hon med på IVF. Hon berättade att han tog deras misslyckade försök så mycket värre än henne. Det var tufft för dem att mötas i varandras olika reaktioner. Men sen lyckades de i alla fall på andra FET-försöket och de fick sin son. Hon är nu helnöjd över att vara mamma och är jätteglad att hennes man puschade på att de skulle göra IVF.

Tänker att det faktiskt kan vara så att man kan göra IVF med olika förutsättningar relationellt och känslomässigt. Att det inte är "tragiskt", utan kanske bara mänskligt..? Alla reagerar olika i den kris det innebär med barnlöshet, och jag tycker inte man behöver döma någon bara för att man inte är en tillräckligt bra partner under den press IVF är. Inte bara "perfekta par" som stödjer varandra by the book är kvalificerade för IVF. Men visst är det mest optimala ett par med lika stark barnönskan som båda två kan stödja varandra jättefint. (OBS! Menar inte detta inlägg som ett påhopp! ).
    Självklart kan man reagera olika. Det är absolut inget märkligt. Det jag mest reagerar över är att så många verkar tycka att det är så himla fantastiskt när den andra parten "bryr sig" eller "finns där". Som om det vore mer regel än undantag att hen inte är engagerad alls. Det gör mig ledsen när jag ser det, gång på gång. Är man två så är det ju liksom en parbehandling. Då är väl det där stöttandet en självklarhet.
Svar på tråden IVF med start i september 2016